پ

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ محمدعلی خواجه پیری در نشست خبری و رونمایی از طرح ملی مستورا ضمن بیان خاطره خود از رهبرمعظم انقلاب گفت: خاطرم هست در سال ۷۸ یا ۷۹ و در اختتامیه یکی از دوره‌های مسابقات قرآن، نماینده ریاست جمهوری که در این مراسم حضور داشت تعریف کرد که قبل از این مراسم خدمت مقام معظم رهبری رسیده وایشان از این مراسم با خبر می‌شوند و می‌گویند «سلام مرا برسانید و تاکید کنید که حفظ موضوعی مقدم بر حفظ ترتیبی باشد، چون اگر فردی حفظ موضوعی داشته باشد و نیمی از محفوظات را هم فراموش کند با آن نیم دیگر، یک مبلغ خوب برای حوزه قرآن خواهدبود درحالی‌که برای حفظ ترتیبی این امکان وجود ندارد.» این نقل از آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای آن سال مطرح شد و سال بعد که من متولی برگزاری مسابقات بودم، حفظ موضوعی با عنوان‌هایی مثل «نبوت در قرآن» یا «امامت در قرآن» را در مسابقه گنجاندیم که موضوعاتی مناسب با مسائل و نیازهای آن دوره از جامعه داشت.

خواجه پیری تاکید کرد: حفظ موضوعی به طور جدی مقدمه حفظ ترتیبی است واگر حفظ موضوعی در جامعه رشد پیدا کند انس با قرآن در جامعه بیشتر می‌شود و اگر انس با قرآن بیشتر شود طبعا حفظ ترتیبی هم گسترش بیشتری می‌یابد.
این پیشکسوت قرآنی با بیان آن که جامعه برای انس بیشتر با کلام الهی نیاز به فضاسازی دارد، گفت: اقدام سازمان تبلیغات اسلامی برای گسترش حفظ موضوعی در سه مرحله کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، به نظرم کاری بسیار اصولی در این زمینه است و می‌طلبد که همه دستگاه‌های دولتی، خصوصی و مردم نهاد این جریان را تقویت کنند. این برنامه در راستای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری، یکی از چند برنامه اولویت‌دار سازمان تبلیغات اسلامی است.

وی افزود: دغدغه اصلی سازمان دارالقرآن کریم هم آن است که این برنامه به شکل بلند مدت ادامه پیدا کند تا تاثیر لازم را داشته باشد. در برنامه دراز مدت حدود ۱۵۰ آیه کاربردی از قرآن برمبنای آیات پرتکرار در سخنرانی‌های امامین انقلاب انتخاب شده که در زندگی فردی و اجتماعی مردم و جامعه اولویت دارد. این آیات براساس موضوع دسته بندی شده وبه صورت مجموعه‌ای منسجم و منظم درآمده‌اند. این دسته بندی به گونه‌ای است که از مباحث اعتقادی شروع شده و سپس با پرداختن به سبک زندگی فردی و اجتماعی، تلاش می‌کند تا نیازهای عمومی جامعه را رفع کند؛ اگر این اتفاق ادامه داشته باشد و جامعه به این برنامه انس بگیرد، برنامه مفصل‌تری در پیش می‌گیریم. در مرحله اول که مقدمه‌ای است برای برنامه بلند مدت حفظ موضوعی، ۱۲ آیه از قرآن مورد توجه قرار می‌گیرد.

خواجه پیری درباره همکاری دیگر نهادها برای اجرای بهتر این برنامه نیزاظهار کرد: همکاری نهادهایی که مخاطبان زیادی دارند مثل وزارت آموزش و پرورش یا سازمان صدا وسیما موجب می‌شود که برنامه‌های تدارک دیده شده با تاثیر بیشتری پیش بروند و نتایج بهتری بگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.