پ

طی روزهای گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، با حضور در یک برنامه تلویزیونی صحبت‌های صریحی نسبت به فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نیز موضوع حفظ قرآن کریم در کشور داشت. برای دریافت پاسخ به این نقدها با مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی و ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم تماس گرفته شد. در این بین تاکنون مهدی قره‌شیخلو به این اظهارات واکنش نشان داده است.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا و در پاسخ به صحبت‌های مطرح شده از سوی رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، گفت: صحبت‌های ایشان دو بخش داشت؛ بخش اول در رابطه با شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود که به آن نمی‌پردازم، اما در رابطه با بحث حفظ قرآن نکاتی مطرح شده که نیاز به توضیح دارد. اولاً بحث حفظ قرآن در کشور، بدون متولی نیست و در حال حاضر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن به عنوان متولی بحث حفظ قرآن معرفی شده است. مسئولیت این ستاد از دو سال قبل برعهده سازمان اوقاف گذاشته شده و از آن زمان تلاش‌ها در راستای پیگیری مطلوب امور بوده است و از جمله اعضای آن ۱۱ دستگاه و نهاد قرآنی و دو عضو حقیقی هستند. سازمان اوقاف از زمان پذیرش مسئولیت در این ستاد سعی کرده است که آن را فعال‌تر کند و در این کار هم به موفقیت‌هایی دست یافته است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری منظم جلسات این ستاد، به تبیین برخی از فعالیت‌های آن در دو سال اخیر پرداخت و بیان کرد: عملکرد اعضای ستاد برای اولین بار مورد پایش قرار گرفت و نقاط ضعف و اشکالات احصا و به همه دستگاه‌ها اعلام شد. با توجه به اینکه در پایش، برخی دستگاه‌ها بر روی وظایف خود نقد داشتند، ‌در کمیته علمی وظایف دستگاه‌ها و اقداماتی را که در طرح ملی ذکر شده بود، بازبینی کردیم. همچنین برای وضعیت حفظ قرآن در کشور، یک نظرسنجی از نخبگان این حوزه انجام شد.

قره‌شیخلو به طراحی سامانه جامع حفظ قرآن اشاره کرد و گفت: کارهای مطالعاتی این سامانه انجام شده و امیدواریم به زودی شاهد راه‌اندازی آن باشیم. هماهنگی برای تولید محتوا با آموزش و پرورش ویژه مهدهای کودک و پیش‌دبستانی از دیگر برنامه‌ها بوده و قرار است محتوای آموزشی در این بخش به‌‌روزرسانی شود. برپایی دوره‌های تربیت معلم حفظ قرآن کریم، استخراج روش‌های استاندارد حفظ قرآن، پیگیری برای ساخت تله‌فیلم با موضوع حفظ قرآن کریم و بسیاری از کارهای دیگر، که حمایتی و اجرایی‌اند، از اقدامات ستاد در دو سال اخیر بوده است. با توجه به این، ستاد در موضوع حفظ قرآن فعالانه برخورد کرده و کارهایی را به خوبی انجام داده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه موفقیت در کارها به میزان حمایت از ستاد بستگی دارد،‌ گفت: اگر نمایندگان مجلس می‌خواهند که یک کار چشمگیر در حوزه حفظ اتفاق بیفتد، باید امکانات فراهم شود. در طول دو سال گذشته چهار میلیارد تومان بودجه دریافت و نیز این اعتبار را با سخت‌گیری کامل هزینه کرده‌ایم. در کشوری با این گستره جغرافیایی و این مقدار جمعیت با چهار میلیارد تومان چه کار خاصی را می‌توان انجام داد؟ وقتی مجلس بودجه کافی اختصاص نمی‌دهد و نظارت درستی ندارد، مشخص است که به وضعیت مطلوبی منتهی نخواهد شد.

وی با طرح این سوال که مجلس شورای اسلامی طی این سال‌ها برای قرآن چه اقدامی کرده است؟ گفت: ایشان به نداشتن متولی واحد برای امور قرآنی اشاره کردند. آیا تأسیس متولی واحد برای امور قرآنی وظیفه جایی غیر از مجلس و دولت است؟ اگر هر کسی در جایی که قرار دارد به درستی وظیفه خود را انجام دهد، همه چیز درست پیش خواهد رفت. نمایندگان محترم مجلس تاکنون چند بار مسئولان ستاد حفظ را به مجلس فراخوانده‌اند تا در جریان مشکلات و موانع قرار گیرند؟ کاری که مجلس به عنوان قوه قانونگذار و ناظر می‌تواند انجام دهد، هیچ جای دیگری نمی‌تواند آن را انجام دهد. بنابر این اگر مشکل را در نداشتن متولی واحد یا بودجه می‌دانند، وظیفه آنهاست که به این دو موضوع رسیدگی کنند.

قره‌شیخلو با تأکید بر اینکه تمام اعتبار قرآنی کشور به اندازه هزینه ساخت یک بزرگراه ۵۰ کیلومتری هم نیست،‌ بیان کرد: با چنین اعتباری چه کار چشمگیری را می‌توانیم انجام دهیم. ما به اندازه اعتبار کار کرده‌ایم. اینکه دستگاه‌ها پاسخگو نیستند، مشکل آقایان است که گزارش کار نمی‌خواهند. چگونه است که ما به عنوان ستاد راهبری طرح ملی حفظ می‌توانیم گزارش جزئی هزینه‌کرد اعتبارات را دریافت کنیم، اما مجلس نمی‌تواند؟ در واقع مجلس تاکنون گزارشی را از ستاد حفظ نخواسته است تا ارائه شود.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن با بیان اینکه دولت و مجلس وظیفه دارند که از فعالیت‌های قرآنی حمایت کنند، گفت: فعالیت‌های قرآنی اهمیتی ندارد و به این موضوع در بودجه، قانونگذاری و … توجهی نمی‌شود. نمایندگان محترم مجلس فعلی و مجلس‌های قبلی چند قانون برای قرآن وضع کرده‌اند؟ از چند وزیر و رئیس سازمان در مورد وضعیت فعالیت‌های قرآنی توضیح خواسته شده است؟ باید به اینها پاسخ داده شود. اگر مجلس در این حد ضعیف ظاهر شود، از دستگاه‌های دیگر چه انتظاری می‌توان داشت. اگر دستگاه‌ها به مجلس گزارش ارائه نمی‌دهند، نشان‌دهنده ضعف مجلس است. باید در هر حوزه‌ای کار به درستی انجام شود.

قره‌شیخلو در پاسخ به این سؤال که آیا مباحث مطرح شده در رسانه‌ها به عنوان مصداق بازخواست از دستگاه‌های قرآنی تلقی می‌شود و دستگاه‌ها خود را مجاب به پاسخگویی به مجلس می‌دانند، گفت:‌ اینکه در رسانه به نقد بپردازیم خوب است، ولی کمیسیون فرهنگی مجلس باید مسئولان حوزه‌های مختلف امور قرآنی را فرابخواند و در دوره‌های زمانی مختلف گزارش مشکلات و چالش‌های امور قرآنی را دریافت کند. هر موقع به سراغ رسانه می‌رویم تا کار رسانه‌ای در زمینه حفظ انجام دهیم،‌ مسئولان رسانه از کمبود اعتبار گله‌مندند. وقتی اعتباری وجود نداشته باشد، نمی‌توان هیچ محتوایی را تولید کرد. در قوانین خیلی خلأ داریم و مجلس باید بگوید که چه فکری برای این خلأهای حمایتی داشته است؟ بعد از ۱۵ سال، برخی دستگاه‌ها مزایای مدرک حفظ قرآن کریم را به خوبی اجرا نمی‌کنند و هیچ کسی هم نمی‌تواند به آنها چیزی بگوید. امیدوارم حوزه‌های مختلفی که در حوزه قرآن مسئولیت دارند با همکاری و همدلی بیشتری به احصای مشکلات و رفع موانع اقدام کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.