پ

قدردانی از مقام شامخ معلمان، هنرمندان و مروجان قرآن کریم وظیفه مهم هر فردی است که توسعه فرهنگ قرآنی دغدغه اوست، به ویژه نهادهای فرهنگی که باید حمایت از این پیشگامان را اساس فعالیت‌شان قرار دهند و بخش‌های اثرگذار زندگی این افراد را به سمع و نظر جامعه برسانند. در ادامه درباره اهمیت مسئولیت اجتماعی‌ خادمان قرآن به سراغ یکی از حافظان کل قرآن کریم رفتیم.

امیر آقایی، متولد سال ۱۳۴۷ است. این حافظ کل قرآن کریم در بیست و سومین دوره مراسم تکریم خادمان قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۷ در بخش تبلیغ و ترویج مفتخر به دریافت نشان خادم‌القرآن شد.

وی درباره ویژگی‌های فردی که می‌تواند عنوان خادم قرآن را دریافت کند، گفت: باید فردی این عنوان را داشته باشد که به ساحت قرآن خدمت کرده باشد؛ یعنی افرادی که در طول عمرشان در زمینه‌های مختلف قرآنی به ویژه ترویج فرهنگ قرآنی و تربیت شاگردان تلاش کرده باشند، شایستگی دریافت عنوان خادم قرآن را دارند.

آقایی در پاسخ به این پرسش که طی این سال‌ها کدام خادم یا خادمان به عنوان الگوی قرآنی او بودند؟ اظهار کرد: از افرادی که طی دوره‌های مختلف مفتخر به دریافت عنوان خادم‌القرآن شده‌اند، شناخت دارم؛ به ویژه اساتیدی که در عرصه حفظ فعالیت می‌کنند، همچون مرحوم استاد سیدمهدی فاطمیان، استاد سیدرضا میرموسایی و حجت‌الاسلام محمد حاجی‌ابوالقاسم. بنده افتخار شاگردی برخی از آنان را داشته‌ام و مطمئناً منش، رفتار و گفتار این افراد در زندگی من تأثیر گذاشته است.

وی درباره مسئولیت اجتماعی خادم‌القرآن گفت: فردی که در زمینه خدمت به قرآن فعالیت می‌کند چه مفتخر به دریافت عنوان خادم قرآن شده و چه نشده باشد، رفتارش نباید خارج از چارچوب قرآن باشد تا سایرین به قرآن و اهل‌بیت(ع) بدبین نشوند.

آقایی با تأکید بر اینکه باید رفتار ما برگرفته از آموزه‌های قرآنی باشد و احتیاط کنیم، اضافه کرد: همان‌طور که خداوند در قرآن درباره زنان پیامبر(ص) در سوره احزاب آیات ۳۰ و ۳۱ بیان فرموده‌اند: «يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ مَنْ‌ يَأْتِ‌ مِنْکُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضَاعَفْ‌ لَهَا الْعَذَابُ‌ ضِعْفَيْنِ‌؛ ای همسران پیامبر! هر کدام از شما گناه آشکار و فاحشی مرتکب شود، عذاب او دوچندان خواهد بود»، افرادی که کارهای قرآنی انجام می‌دهند به ویژه افرادی که عنوان خادم‌القرآن دارند، مسئولیتشان مضاعف خواهد شد، زیرا مردم کردارهای آنها را به حساب قرآن می‌گذارند. بنابراین باید با رفتارمان زمینه ترویج کارهای قرآنی را فراهم کنیم و مراقب باشیم تا فردی را به مسائل دینی بدبین نکنیم.

وی درباره دغدغه‌اش در حوزه حفظ بیان کرد: در فعالیت‌های قرآنی به ویژه حوزه حفظ استقبال مردم کمتر شده است. بخشی از آن به مشکلات اقتصادی بازمی‌گردد و مردم بیشترین زمان خود را صرف امرار معاش می‌کنند و کمتر به کارهای فرهنگی می‌پردازند و باید برای گرایش مردم به فعالیت‌های قرآنی به ویژه حفظ بیشتر تلاش کنیم. البته ارگان‌های مختلف فعالیت خود را انجام می‌دهند، اما نتیجه‌اش چندان مطلوب نیست. امیدوارم در این زمینه شاهد موفقیت‌هایی باشیم، زیرا یکی از دغدغه‌‌های اصلی بنده است.امیر آقایی از سال ۱۳۶۲، هنگامی که ۱۵ سال داشت، به واسطه یکی از دوستانش با هیئت مکتب‌الباقر(ع) آشنا شد و در آنجا دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی و تجوید قرآن کریم را فراگرفت. برگزاری مسابقات حفظ سوره‌های کوچک قرآن در این هیئت زمینه علاقه او به حفظ کلام وحی فراهم کرد. آقایی در ۱۹ سالگی با گذراندن دوره‌های تخصصی و حرفه‌ای حفظ قرآن کریم تحت نظارت استاد میرموسایی موفق به حفظ کل قرآن شد و حدود سال ۱۳۶۹-۱۳۷۰ در مسابقات قرآن حضور یافت. این داور بین‌المللی در مسابقات سراسری و کشوری اوقاف طی سال‌های ۷۱، ۷۲ و ۷۵ مقام سوم، دوم و اول را کسب کرده است. وی در سال ۱۳۷۱ نیز به عنوان نماینده جمهوری اسلامی به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سوریه اعزام شد که مقام اول آن رقابت‌ها را به خود اختصاص داد. همچنین در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران (حوالی سال ۱۳۷۱) توانست رتبه نخست را در رشته حفظ کسب کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.