پ

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم جعفرزاده، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی اردبیل، ۲۶ دی‌ماه، در بازدید از اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی و مردمی قرآن و عترت استان اردبیل، اظهار کرد: توجه به خودسازی، تربیت و تهذیب نقش عامل مهم در رسیدن به تعالی فرهنگی و قرآنی جامعه است.

وی بیان کرد: اصلاح رفتار و کردار در راه دین و پرداختن به ارشاد و راهنمایی مردم تنها راه نجات جامعه بازگشت به قرآن و قرار گرفتن در مسیر هدایت کلام الهی است که ایجاد زمینه و بستر برای این امر برعهده متولیان امور قرآنی است که خوشبختانه در استان اردبیل ظرفیت بالای حوزه قرآنی زمینه ترویج و تعالی قرآنی را فراهم کرده است.

جعفرزاده، استعانت از قرآن را راهگشای فعالیت‌ها عنوان کرد و افزود: اجرای طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی با تعامل ادارات و نهادها انجام می‌پذیرد که در این زمینه بی‌توجهی به خروجی مورد نظر نتیجه کار را نیز با مشکل مواجه می‌کند که به همین منظور امری لازم و ضروری است تا نتایج کار مبتنی بر اخلاق دینی باشد.

وی افزود: تربیت قرآنی بایستی در بین مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات با برنامه‌ریزی منسجم همراه با به‌کارگیری نیروهای قرآنی متخصص ترویج یابد، چرا که مخاطبین این نهادها در آگاه‌سازی اقشار وسیعی از مردم اعم از خانواده و جامعه نقش مهمی دارند.

جعفرزاده ادامه داد: در این راستا تشکیل جلسه پیشکسوتان و برترین‌های رشته قرائت قرآن در استان اردبیل با هدف تکریم از آنان برای ترجمه و تفسیر آیات قرآن نیازمند توجه اساسی است.

ضرورت تشکیل بانک اطلاعات جامع فعالان قرآنی در اردبیل

حجت‌الاسلام والمسلمین عزیز صابر، رئیس اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی اردبیل، نیز در ادامه بیان کرد: تمامی برنامه‌های ابلاغی دارالقرآن کریم توسط موسسات قرآنی استان اجرا می‌شود و برای فعالیت‌های قرآنی نیازمند داشتن چشم‌انداز کوتاه مدت و بلند مدت هستیم تا شاهد توسعه فعالیت‌های قرآنی باشیم.

صابر اظهار کرد: طراحی برنامه‌های اثربخش سرلوحه تمامی امور است که در این زمینه ارزیابان را برای پایش اطلاعات و عملکرد موسسات و خانه‌های قرآنی به شهرستان‌ها و روستاها اعزام کرده و با نظارت و بررسی فعالیت‌ها زمینه ارتقای کارآیی و ایجاد انگیزه در بین مدیران و مربیان قرآنی را می‌توانیم فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام صابر، بر ضرورت تشکیل بانک اطلاعات جامع فعالان قرآنی در استان، تاکید کرد و گفت: تعدد نهادهای اجرایی در بحث قرآنی باعث پراکندگی اطلاعات فعالان قرآنی شده به گونه‌ای که بانک جامع اطلاعات حافظان، قاریان، مربیان و فعالان قرآنی به صورت کامل تکمیل نشده که در این خصوص باید از تمامی ادارات و نهادهای مرتبط با امور قرآنی اطلاعات لازم احصا و تجمیع شود.

وی، با ابراز تأسف از بودجه اندک قرآنی، بر ضرورت پیگیری بودجه‌های تزریقی از طریق شورای توسعه تاکید کرد و دولت کنونی را حامی فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی و فرصت مناسب برای ارتقای سطح برنامه‌های تدوین شده عنوان کرد.

اکبر غاربی، رئیس اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی و مردمی قرآن و عترت استان اردبیل، نیز در این دیدار ضمن تبیین برنامه‌های اولویت‌دار آموزشی نیز گفت: همکاری‌های گسترده نقطه عطفی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی است که امری لازم و ضروری است تا دستگاه‌های اجرایی، به صورت فرا سازمانی و به دور از تصدی‌گری و با تکیه بر مشارکت‌های مردمی در خدمت قرآن باشد.

غاربی تعالی فرهنگی قرآن را هدف اصلی اتحادیه مؤسسات قرآنی برشمرد و افزود: بزرگترین حسن اتحادیه نیت خالصانه داشتن و برخورداری از نیروی انسانی مصمم و پرانرژی در مجموعه است که با پیگیری مستمر فعالیت‌ها برای تحقق اهداف تلاش می‌کنند.

نقش قرآن در برنامه‌های دهه فجر تبیین می‌شود

نهضت حورزاده، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی و مردمی قرآن و عترت استان اردبیلِ، نیز در ادامه بیان کرد: اتحادیه مؤسسات و مراکز قرآنی به‌عنوان بازوان توانمند سازمان تبلیغات اسلامی در امور قرآنی طی سنوات گذشته رتبه برتر کشوری را در حوزه ترویج نهضت قرآنی کسب کرده است.

وی، به نبود اعتبار کافی برای اجرای طرح‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: متأسفانه در دو سال اخیر هم به لحاظ شرایط کرونایی و هم کمبود اعتبار، برخی از مؤسسات و مراکز قرآنی قادر به فعالیت نبوده و تعطیل شده اند که این امر نقص و خلاء بزرگی برای جامعه قرآنی استان است.

حورزاده افزود: مشکل مکان و نبود فضای کافی برای دفتر اتحادیه مؤسسات قرآنی همواره یکی از دغدغه‌های اعضای هیئت مدیره بوده و اکنون در یک مکان موقوفی توسط خیرین با پرداخت اجاره بها مستقر شده که لازم است در خصوص مکان ثابت برای این اتحادیه تصمیم گیری شود.

وی، از برگزاری برنامه‌های قرآنی در ایام دهه فجر خبر داد و گفت: تبیین نقش قرآن در پیروزی انقلاب اسلامی و پررنگ کردن نقش تعالیم قرآنی در زندگی، اولویت اصلی در برنامه‌های اتحادیه مؤسسات قرآنی در ایام‌الله دهه فجر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.