پ

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ساسان زارع، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله(عج)، امروز، سوم آذرماه در اجلاسیه مدرسین و مدیران استانی نهضت تربیت قرآنی نورالتقلین در مجتمع فرهنگی ـ تربیتی امام رضا(ع)، اظهار کرد: پیمایش‌های ملی در کشور زیاد انجام می‌شود که معتبرترین آن در قالب سنجش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان را وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی انجام می‌دهد. پیمایش در ادوار مختلف، سؤالاتی از جامعه کرده و حس و حال جامعه را بررسی می‌کند؛ به عنوان مثال جامعه نمازخوان‌ترشده یا بی‌نمازتر، فردگراتر شده یا خودباورتر، هویت جامعه ارتقا یافته یا سقوط کرده، وضعیت آسیب‌ها بدتر شده یا بهتر و سوالاتی از این قبیل که علی‌الظاهر اوضاع و احوال خوب نیست.

وی افزود: در حال حاضر همه افراد از تاکسی و دانشگاه تا محافل خانوادگی گرفته در خصوص وضعیت فعلی ایران صحبت می کنند، همه تریبون‌ها وضع موجود را توصیف می‌کنند، اما هیچ‌کس به این سوال پاسخ نمی‌دهد که آیا راه برون‌رفتی از این وضعیت وجود دارد یا خیر.

زارع ادامه داد: اگر راه برون‌رفتی نیست و دچار بن‌بست شدیم، دیگر شعار ندهیم. جامعه اسلامی هیچگاه بن‌بست ندارد.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله(عج) گفت: مذاکره مرض باعث بهبود مرض نمی‌شود، اما ما مشاهده می‌کنیم، همه مذاکره مرض می‌کنند، در حالی که سوال «راه‌ برون‌رفت از شرایط فعلی چیست؟» باید سوال اصلی جامعه نخبگانی باشد، خصوصاً نخبگان انقلابی، اما پاسخ آن باید کجا باشد؟ مگر می‌شود بگوییم کشور ما رهبر حکیم، نائب امام و وصل به عالم غیب دارد، اما پاسخی در برابر این سوال نداریم. رهبری پاسخ نداشته باشد، باید یک فکر اساسی کرد.

وی ادامه داد: به بیانیه بازمی‌گردیم که مهمترین بحث آن برون‌رفت از وضعیت فعلی بوده و غرض رهبری از صدور بیانیه، تبیین شرایط برون‌رفت از وضعیت فعلی است. مانعی که ما حزب‌اللهی‌ها داریم، این است که تنها کاری را که بلد هستیم، انجام می‌دهیم، نه آن کاری را که باید انجام دهیم.

زارع بیان کرد: اکنون پس از ۴۰ سال از یک گام، خارج شده و وارد گام بعدی شده ایم، اما دقت نمی‌کنیم که ماموریت به روز شده و خود را به‌روز نمی‌کنیم. از خود سوال می‌کنیم که کارایی دارم، اما چرا اثربخشی ندارم، چرا مسئله حل نمی‌شود؟ یک دلیل اصلی آن است و هیچگاه به بیانیه اینگونه نگاه نشد که نسخه برون رفت از این شرایط، همین بیانیه گام دوم انقلاب است.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله(عج) ابراز کرد: بعد از بیانیه همه گیج بودند که آیا حرف جدیدی زده شده یا خیر؟ در بیانیه به جز کلید واژه جدید نظریه نظام انقلابی، هیچ کلید واژه جدیدی در متن نبود و اینجاست که سوال می‌شود چه باید کرد؟ رهبری در سخنرانی فرمودند: بیانیه چیزی نبود جز مروری بر گذشته، توصیفی از حال و ترسیمی از چشم‌انداز انقلاب اسلامی. رهبری فرمودند: مختصر مرور کردم کجا بودیم، کجا هستیم و کجا باید برویم.

وی اظهار کرد: رهبری فرمودند: در این بیانیه، چهار عظمت مورد تاکید قرار گرفته است که به واسطه شرایط امروز خیلی جدی گرفته نشده است؛ اول عظمت اصل تحقق انقلاب را مورد اشاره قرار دادم که چیزی شبیه به عظمت عبور بنی‌اسرائیل از نیل بود.

زارع عنوان کرد: نقطه عظمت دوم، عظمت راه طی شده و کارکرد انقلاب اسلامی علی‌رغم همه دشمنی‌ها بود. عظمت سوم چشم‌انداز پیش روست است. کمتر ملتی است که ادعای تمدن‌سازی داشته باشد.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله(عج) تصریح کرد: وقتی حسنی مبارک ساقط شد، رهبری در یک سخنرانی فرمودند: ظلم حسنی مبارک این بود ملت مصر که دارای سابقه تمدنی و ژن تمدن‌سازی بود را مستضعف نگه داشت.

وی گفت: ایران ثابت کرده سابقه تمدن‌سازی را دارد و به همین دلیل مورد خصومت غرب قرار دارد. من می‌توانم صدها کشور را نام ببرم که تاکنون اسمی از آن به گوشتان نرسیده است، اما هر روز در ۱۰ خبر اول دنیا چه منفی و چه مثبت یک خبر از ایران است.

موتور پیشران انقلاب، جوان متعهد انقلابی است

زارع اظهار کرد: عظمت چهارم، عظمت نقش‌آفرینی نیروی جوان متعهد انقلابی است. موتور پیشران انقلاب، جوان متعهد است. امروز در میدان مبارزه نرم، اگر این عظمت خود را نشان دهد پیروزی با ماست، لذا اگر جریان جوان وارد بازی شود، به پیروزی خواهد رسید. تفکری که مسئول مشکلات تولید شده است، قادر به حل آن نخواهد بود، چرا که سبک مدیریتی، آن را به وجود آورده است.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله(عج) اضافه کرد: سوال اصلی اینجاست که برای رسیدن به چشم‌انداز بیانیه گام دوم انقلاب چه باید کرد؟ رسیدن به چشم‌انداز، هم چالش‌های موجود را برطرف کرده و هم فرصت‌های استثنایی را در اختیار جامعه قرار می دهد.

نیازمند حرکت عمومی برای برون رفت از شرایط فعلی هستیم

وی افزود: ایده رهبری برای برون‌رفت از وضعیت فعلی این است که نیازمند حرکت عظیم عمومی هستیم، چیزی شبیه به آنچه باعث پیروزی انقلاب شد. رهبری به دنبال احیای تکنولوژی ای است که انقلاب را به پیروزی رساند.

زارع ادامه داد: گروه‌های مختلف مردمی قبل از انقلاب از وضع موجود ناراضی بودند و این کنش‌های موضعی را امام به حرکت‌های مردمی، جنبش و نهضت تبدیل کردند.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله(عج) عنوان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب محقق نخواهد شد، مگر یک حرکت عمومی بزرگ در کشور شکل گیرد و فرآیند ورود به این حرکت آن است که تسریع در حرکت عمومی انجام و انضباط بیشتری در این راستا انجام شود، چرا که حرکت عمومی در حال حاضر در کشور وجود دارد.

الزامات حرکت عمومی

وی با اشاره یه اینکه حرکت عمومی الزاماتی دارد، گفت: الزام اول شناخت صحنه است، الزام دوم جهت‌مندی است و امکان دارد اقشار از مبداهای مختلف حرکت کنند، اما همه به یک مقصد بروند، الزام سوم باید تصویر روشنی از عوامل امیدبخش باشد، چرا که انگیزه زمانی ایجاد می‌شود که نقطه امیدی باشد.

زارع بیان کرد: در منطق رهبری، گام دوم انقلاب، گام استفاده از فرصت‌ها است، اما این عوامل امیدبخش چیست؟ سوال اینجاست که آیا جبهه مقابل ما فرسوده‌تر از گذشته است؟ آیا ما نسبت به گذشته قوی‎تر یا ضعیف‌تر شده ایم؟ افول جبهه باطل را می‌بینیم و پیشرفت کشور را هم شاهدیم. مقام معظم رهبری فرمودند: بارها از امام(ره) شنیدم که فرمود: «دست خدا را در اداره امور کشور دیدم». رهبری فرمودند بعد از اینکه رهبر شدم این موضوع را متوجه شدم.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله(عج) گفت: مهمترین الزام راهکارهای عملیاتی است، مسئله ما مسئله قرآن نیست، ما دنبال راهکار عملیاتی در قرآن هستیم. جامعه و در اولویت آن جامعه نخبگی باید از گیجی درآید. الزام چهارم نیازمند برنامه‌ریزی، تمرکز، ارائه راهکار و ایجاد برنامه کاری است، اما این الزامات بر عهده کیست؟

هیچگاه تفکر انقلابی در سیستم دولتی نداشته ایم

وی ابراز کرد: ساز و کارها فرسوده‌ است، هیچگاه تفکر انقلابی در سیستم دولتی طی این ۴۰ سال به کار نرفته، یا نخواستند، یا خواستند و نتوانستند این تفکر را به کار ببرند. این نه به عهده رهبری، دولت و دستگاه‌های دیگر است، بلکه رهبری این ماموریت را برعهده مجموعه‌هایی از خود ملت و جریان‌های حلقه‌های میانی ابلاغ کرده است.

زارع تصریح کرد: جریان‌های حلقه‌های میانی یعنی بخشی از ملت که با تمرکز، برنامه‌ریزی کرده و ارائه راهکار می‌کنند تا دیگران را چگونه وارد وادی نقش‌آفرینی به حوزه‌های اجتماعی کرده و نهضت اجتماعی ایجاد کنند.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله(عج) عنوان کرد: نهضت یعنی حرکت میلیونی و وقتی نهضتی بخواهد صورت گیرد، باید ساده باشد. وقتی مدعی نهضت قرآنی هستیم نهضت یعنی چه قدر از جامعه درگیر است، لذا همه باید پای دستگاه پیشرفت مردمی بنشینند.

وی بیان کرد: گام دوم انقلاب، گام مسائل نرم است، لذا بُعد مردمی پررنگ خواهد شد. هرچه از طیف مسائل زیرساختی به سمت مسائل نرم برویم، دولت کمرنگ و مردم پررنگ می‌شوند و این یعنی دغدغه رهبری گریزناپذیر است و موفقیت این عملیات در گام دوم، نافش به حلقه‌های میانی گره خورده است. در واقع جریان‌های حلقه‌های میانی ایجاد حس مشارکت در مردم است.

زارع ابراز کرد: نمونه بارز این حرکت در قرارگاه مواسات و همدلی قابل مشاهده است؛ شاهد بودیم که در این عملیات آورده مردمی چندین برابر آورده‌های سایر سازمان‌های دولتی بود..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.