پ

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم راشد یزدی، استاد حوزه و دانشگاه، در سومین روز از اولین اجلاسیه مدرسین و مدیران نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین که در مجتمع فرهنگی و تربیتی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: بشر با معلم، توسعه و رفعت پیدا کرده است به گونه‌ای که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَکَا مِنکُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَداً وَلَکِنَّ‌اللَّهَ یُزَکِّی مَن یَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ». در حقیقت این پیغمبران بودند که آمدند و دست بشر را گرفتند و از غار بیرون آورده و به کاخ نشاندند.

وی عنوان کرد: همچنین خداوند می‌فرماید: «کانَ‌النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ‌اللَّهُ‌النَّبِيِّينَ مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْکُمَ بَيْنَ النَّاسِ فيمَااخْتَلَفُوا فيهِ وَ مَااخْتَلَفَ فيهِ» بدین معنا که اگر پیغمبران نمی‌آمدند بشر در این مرحله که قرار دارد، قرار نمی‌گرفت.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: این در حالی است که اولین بشری که به روی زمین پا گذاشت، معلم بوده که خداوند توسط پیامبران به آن‌ها آموزش داده است. در حقیقت بشر به تدریج رشد پیدا کرد و در کنار آن‌ها پیامبران آمدند و آن‌ها را در این مسیر راهنمایی کردند.

راشد یزدی اظهار کرد: بنابراین زندگی نیز یک علم است و به همین دلیل یکی از اصول ممیزی حساس انسان با حیوان این است که می‌خواهد زندگی کند اما حیوان تنها می‌خواهد زنده بماند. در حقیقت زنده ماندن با زندگی کردن تفاوت بسیاری زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: تمام پیغمبران آمدند تا انسان را از زمین به سمت بالا راهنمایی کنند و آن‌ها را در مسیر روشنی قرار دهند، بر همین اساس است که می‌گوییم زندگی علم است و این معلمان که همان پیغمبران هستند را خدا برای انسان‌ها فرستاد تا آن‌ها را، راهنمایی کنند و آموزش دهند و انسان نیز در مقابل باید علم زندگی را بیاموزد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اما چرا امروز نیازی به پیغمبر نداریم؟ در پاسخ باید گفت که چون پیغمبر ما پیغمبر خاتم است و مسیری که ایشان طی کردند سایر پیامبران، طی نکرده‌اند و آنچه را برای ما گذاشته‌اند که تا به امروز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

راشد یزدی بیان کرد: لذا معلم مهم است و اهمیت او به درسی است که تدریس می‌کند. اگر کسی بناست که معلم باشد، باید موقعیت و حالت مخاطب را درک کند که در حقیقت این درک از اهمیت زیادی برخوردار است اما اگر این درک را نداشته باشد، نمی‌تواند تدریس کند، در حالی‌که انبیاء این‌گونه بودند.

وی عنوان کرد: بنابراین با توجه به اینکه معلمی شغل انبیاست، از این‌رو نوع ثوابی که خداوند به معلمان می‌دهد از نوع ثوابی است که به انبیاء می‌دهد. در حقیقت یک انسان باید لایق باشد که بتواند بر کرسی معلمی قرآن بنشیند، زیرا این درس، درس مهمی است، آسان نیست و همواره نیاز به تمرین و زحمت زیادی دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در واقع مؤلفه‌هایی چون دانش شغلی، قدرت اداره و دلسوزی از مؤلفه‌های اصلی در این مسیر است و مجموع این سه مؤلفه باید در یک معلم جمع شده باشد.

راشد یزدی عنوان کرد: در واقع معلم قرآن با زبان و هوش سروکار ندارد، بلکه با دل سروکار دارد و باید با جان آمیخته شود و وارد روح انسان شود و به همین جهت سخت است.

وی خطاب به معلمین و مدرسین حاضر در این اجلاسیه عنوان کرد: بنابراین کار شما کار مشکلی است، اما قطعاً شما می‌توانید این کار را با موفقیت انجام دهید اما در این مسیر باید برهان رب که به عنوان یک اسلحه است، داشته باشید که این اسلحه کار شما را آسان و ساده می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.