پ

به گزارش خبرنگار تلاوت از قزوین؛ ماه رمضان، ماه تولد و بهار قرآن، ماه شناخت و بهره‌بردارى فکرى و عملى از قرآن، ماه مبارکی که مزین به شب قدر، شب نزول قرآن است و ما در آن با روزه گرفتن و عبادت و مناجات و دعا، با زمینه‌سازى و آمادگى معنوى به استقبال دریافت مفاهیم و روح قرآن رفته و سعی داریم در پرتو آثار پربرکت روزه و عبادت‌ها و دعاهاى همراه آن رابطه خود را با قرآن نزدیک‌تر کنیم. هرساله با شروع ماه رمضان هیئات، مساجد و اماکن متبرکه شهر قزوین رنگ و بوی قرآنی به خود می‌گیرند و میزبان قاریان و رهروان این کتاب آسمانی در قالب محافل انس با قرآن، جزءخوانی، قرائت و تفسیر قرآن خواهند بود.

اگرچه مساجد و هیئات استان قزوین از دیرباز به سنت جزءخوانی قرآن در این ماه پربرکت می‌پرداخته‌اند، اما خوشبختانه چندسالی است که درب برخی مساجد و اماکن متبرکه استان به روی قاریان و قرآن‌آموزان نوجوان و نونهال قزوینی باز شده و این مجالس توسط همین نوجوانان با استعداد اداره می‌شود.

اداره مجالس قرآنی توسط نوجوانان در آستان مبارک آمنه خاتون

آستان مبارک آمنه خاتون واقع در خیابان ملک‌آباد قزوین یکی از نخستین پایه‌گذاران این محافل نورانی است که نزدیک ده سال است مامنی برای نوجوانان و نونهالان با استعداد قرآنی گشته تا در کنار آموزش قرآن و دیگر فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی، گرداننده و متولی اصلی جلسات جزءخوانی در ماه مبارک رمضان برای عموم مردم باشند.

محسن کاظمی یکی از متولیان طرح تلاوت قرآن که خود را خادم آستان مبارک آمنه خاتون می‌داند در گفت‌وگو با خبرنگار تلاوت می‌گوید: با توجه به پتانسیل مجموعه امامزاده آمنه خاتون و نوجوانان با استعدادی که در این مجموعه فعال هستند، حدود 7 سالی است که جلسات جزءخوانی ماه مبارک رمضان در این مجموعه دایر بوده و از ظرفیت نونهالان، نوجوانان و جوانان حافظ و قاری در اداره آن استفاده می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: قاریان نوجوان و نونهال ما از سطح شهر به همراه خانواده به این مکان مقدس آمده و روزانه میزبان 60 الی 80 نفر از این عزیزان خواهیم بود.

کاظمی عنوان می‌کند: در گذشته برای برگزاری این مراسمات از اساتید قرآنی استفاده می‌کردیم ولی در این چند سال با همت دوستان تلاش کردیم صفر تا صد این مجلس توسط نوجوانان اداره شود.

این خادم قرآنی با بیان اینکه اکثر این قاریان ممتاز نوجوان در همین مجموعه آموزش دیده‌اند یادآور شد: علاوه بر محافل مختلفی که در مجموعه آستان مقدس امامزاده آمنه خاتون برگزار می‌شود، کلاس‌های آموزش قرآن در روزهای دوشنبه هر هفته دایر است که شرکت‌کنندگان و قاریان در این کلاس‌ها نیز حضور پیدا می‌کنند.

کاظمی در آخر اظهار می‌کند: حسینیه این آستان مقدس علاوه بر جلسات جزء‌خوانی، هرساله در شب‌های نورانی ماه مبارک رمضان با برگزاری مجلس مناجات‌خوانی میزبان جمع کثیری از شب زنده‌داران و عاشقان الهی است که از سرتاسر شهر خود را به این بقعه شریف رسانده‌اند.

جزءخوانی قاریان نوجوان نمونه در مسجد ولایت

یکی دیگر از این دست محافل نورانی قرآن که نوجوانان و جوانان شهر با جان و دل پای کار آن هستند، مسجد ولایت واقع در ابتدای خیابان شهید بابایی است، همان مسجدی که نوجوانان و کودکان بسیاری را به خود جذب کرده است.

محسن نورانی یکی از اعضای هیئت امنای این مسجد در خصوص مراسمات ماه مبارک رمضان در این مسجد مقدس به خبرنگار تلاوت می‌گوید: مراسم جزءخوانی قرآن کریم حدود 11 سال است در این مکان مقدس توسط نوجوانان و جوانان پرشور قزوینی اداره می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: امسال این جلسه بعد از نماز ظهر و عصر از ساعت 13:30 الی 15 برای عموم هم‌شهریان عزیز برگزار می‌شود که در آن قاریان نوجوان نمونه و ممتاز قرآن تلاوت کرده و سپس حجت‌الاسلام ناصحی به تفسیر چند برگ از مصحف مبارک می‌پردازد.

نورانی عنوان می‌کند: این مسجد علاوه بر جلسات تفسیر و تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان، با جمع‌آوری کمک‌های مردمی در چندین مرحله در میان نیازمندان افطاری و بسته‌های حمایتی توزیع کرده و همچنین شب‌ها با افطاری ساده از نمازگزاران و روزه‌داران پذیرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار تلاوت از قزوین، یکی از مسائلی که در تربیت دینی و معنوی کودکان و نوجوانان نقش به‌سزایی دارد، شیوه آشنایی آموزش قرآن و پیا‌م‌های آسمانی است که می‌تواند در خانه توسط والدین و یا با حضور در محافل نورانی قرآنی صورت گیرد، ماه مبارک رمضان با رونق گرفتن جلسات قرآن، فرصت مغتنمی برای کودکان و نوجوانان است که با شرکت در محافل قرآنی در کنار بزرگ‌ترها با مفاهیم عمیق این کتاب آسمانی آشنا شوند.

وجود چنین محافلی که نوجوانان خود متولی و گرداننده آن هستند، با ایجاد حس مسئولیت و ارزشمند بودن، انگیزه آنان را برای حضور در جلسات و یادگیری روخوانی و قرائت و مفاهیم قرآنی دوچندان خواهد کرد، اهمیت و ضرورت این موضوع در دنیای امروز به اندازه‌ای است که انتظار می‌رود همواره بر تعداد این جلسات که شاکله اصلی آن نوجوانان هستند، افزوده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.