پ

حسن‌رضا مرادی، پیشکسوت قرآنی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تأکید بر لزوم واکاوی و آسیب‌شناسی علت کاهش شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآنی و علت عدم رغبت جوانان به حضور در کلاس‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی، اظهار کرد: یکی از دلایل مهم کاهش شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن، شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا در کشور است.

وی با اشاره به اینکه برخی از مشکلات حوزه قرآن و چالش‌های مبتلابه آن در طول زمان ثابت است، تصریح کرد: مهم‌ترین ایراد حوزه قرآن که در سطح ملی باید به آن پرداخته شود مدل اشتباه فعالیت و برنامه‌ریزی متولیان قرآن است، چراکه برنامه‌های قرآنی را به شیوه صحیح اجرا نمی‌کنند.

مرادی با بیان اینکه شورای عالی قرآن در مسائل قرآنی رویکرد اشتباهی دارد، ادامه داد: در برنامه‌ریزی برنامه‌های قرآنی هیچ‌گونه توجهی به آموزش قرآن در کف جامعه و شناسایی استعدادهای جوانان، نوجوانان و ظرفیت‌های بومی استان‌ها نمی‌شود.

این فعال قرآنی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی‌های شورای عالی قرآن فقط به قاریان توجه می‌شود، ادامه داد: چرا برنامه‌های قرآنی شورای عالی قرآن فقط باید برای قاریان باشد در حالی‌ که امروز عمده دانشجویان ما در روخوانی و روانخوانی قرآن با مشکلات زیادی مواجه هستند. رویکرد متولیان نسبت به قرآن رویکردی اشتباه است و باید تحولی در نوع نگاه متولیان امر قرآن ایجاد شود.

این پیشکسوت قرآنی عدم هماهنگی دستگاه‌های متولی قرآن مانند اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی را از دیگر چالش‌های حوزه قرآن برشمرد و با ذکر این مطلب که انقلاب ما یک انقلاب قرآنی بود و محور و بنای آن ریشه در قرآن و آموزه‌های قرآنی دارد، یادآور شد: امروزه تنها چیزی که به آن پرداخته نمی‌شود قرآن است؛ قرآن در مهجوریت قرار گرفته و جایگاه آن در جامعه ضعیف است و عمده مهجوریت آن ریشه در عدم برنامه‌ریزی درست مسئولان و متولیان امر قرآن در سطح کشور دارد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در تمام رشته‌های ورزشی، اجتماعی و صنعتی به نخبگان، پیشکسوتان و برندگان توجه و حتی مشاهده می‌شود تسهیلاتی برای قهرمانان ورزشی از جمله استخدام رسمی در نظر گرفته می‌شود، ادامه داد: تنها رشته‌ای که به برگزیدگان، منتخبان، پیشکسوتان و قهرمانان آن توجه نمی‌شود، قرآن است. یک قاری عمری زحمت کشیده و رتبه جهانی را کسب می‌کند، اما کمترین حمایت و تشویقی برای او در نظر گرفته نمی‌شود چراکه امروز تنها چیزی که به آن اهمیت داده نمی‌شود، قرآن است.

وی در خصوص ظرفیت‌های قرآنی، آمار مربیان، توانایی آموزش قرآن در استان‌ها، گفت: در هیچ استانی کمبود قاری و مربی قرآن وجود ندارد، اما انحصارگرایی در انتخاب افراد و مربیان قرآن در سطح کشور موجب شده است که استعدادهای استانی در حوزه قرآن کنار گذاشته شوند.

مرادی با بیان اینکه در استان لرستان در عالی‌ترین سطح اساتید در حوزه صوت، لحن، تجوید و قرائت وجود دارد، اما به آن توجه نمی‌شود، ادامه داد: متولیان امر قرآن در سطح کشور فقط افرادی را مربی می‌دانند که خودشان آن را تأیید کنند و هیچ‌گونه توجهی به پیشکسوتان و کسانی که سال‌ها در حوزه قرآن فعالیت کرده‌اند، ندارند.

این قاری لرستانی گفت: گاهی مشاهده می‌شود در آزمون قرآنی، کسانی مربی ما می‌شوند که چه به لحاظ سن و سال و چه به لحاظ فعالیت بیش از ۳۰ سال با ما اختلاف سنی دارند و این نگاه و رویه ناشی از انحصارگرایی در انتخاب مربیان و آموزش‌دهندگان قرآن است.

این پیشکسوت قرآنی اضافه کرد: بدون شک انتخاب مربیان قرآنی در سطح کشور برای آموزش تخصصی قرآن مسائل و ارزش مادی برای آن مربی به همراه دارد و این انحصارطلبی در انتخاب مربیان قرآن باید شکسته شود.

مرادی با تأکید بر لزوم واکاوی و آسیب‎شناسی علت کاهش رغبت جوانان به حضور در مسابقات، جشنواره‌ها و همایش‌های قرآنی، تأکید کرد: متولیان امر قرآن در سطح کشور تلنگری به نوع فعالیت‌های خود بزنند و علت بی‌تأثیر بودن فعالیت‌های چندین و چند ساله خود را پیدا کنند به معنای دیگر در مدیریت قرآن به‌عنوان کتاب آسمانی و محور فعالیت‌ها در نظام جمهوری ایران باید تحول ایجاد شود.

وی با بیان اینکه امروزه متأسفانه اساتید قرآنی در سطح دانشگاه‌ها نیز از تخصص و دانش برخوردار نیستند و در مسائل تدریس قرآن با مشکلاتی مواجه هستیم، اظهار کرد: در سطح استان‌ها فروشگاه یا مرکزی برای فروش نرم‌افزار، سی‌دی و دیگر تجهیزات آموزشی تخصصی قرآن وجود ندارد که این امر هم نشان از ضعف متولیان امر قرآن در تولید محتوا برای آموزش قرآن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.