پ

به گزارش ایکنا، نوزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم، ۱۴ اردیبهشت به صورت همزمان در سراسر کشور و در بیش از ۸۵ حوزه امتحانی برگزار شد.

بنا به گفته محمدمهدی بحرالعلوم؛ مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم طی نشست خبری این آزمون به تاریخ ۹ اردیبهشت، در این دوره از آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، ۱۲ هزار و ۲۷۴ نفر متقاضی بودند که ۷۲ درصد متقاضیان را بانوان تشکیل داده بودند.
براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هدف اصلی از برگزاری این آزمون و اعطای مدرک به حافظان، برخورداری از تسهیلات در حوزه‌های گوناگون که اغلب در زمینه خدمت‌رسانی مدنی، حقوقی و آموزشی تعریف می‌شود، است با این وجود نکته حائز اهمیت این است که آیا ارائه این خدمات متقابل است؟ تمهیداتی اندیشیده شده که دارنده مدرک این آزمون در ازای تسهیلات دریافتی، در مقاطعی خود را موظف و موکلف به انجام مجموعه امور تخصصی که اشراف و تسلط به دانش آن را دارد، کند؟
طبق توضیحات ارائه شده از سوی مسئولان برگزاری این آزمون که تاکنون ۱۸ دوره از آن برگزار شده و بالغ بر ۱۰ هزار نفر طی آن موفق به دریافت این مدرک شده‌اند؛ برپایی چنین رویدادی هم‌رده یا حتی ارجح بر آزمون سراسری دانشگاه‌هاست، چرا که دریافت‌کنندگان این مدرک از حداقل ۱۸ نوع تسهیلات تعریف‌شده برخوردار می‌شوند و لذا انتظار می‌رود که دارندگان مدرک در ازای این امتیاز، حداقل براساس نظام حاکم بر کنکور دانشگاه‌ها که داوطلبان خود را برای این آوردگاه بزرگ علمی آماده می‌کنند، در مقطعی پیش از برگزاری آزمون برای داوطلبان در سطوح پایین‌تر و مبتدی حفظ قرآن، نقش حامی و پشتیبان را داشته باشند تا با رصد فعالیت‌های ایشان، پیشرفت آنها در امر حفظ قرآن را به شکلی هدفمند مدیریت و هدایت کنند.
این روند، ارتباطی منطقی میان دریافت‌کنندگان این مدرک با دبیرخانه برگزاری این آزمون موجب می‌شود، مسئله‌ای که مورد سؤال خبرنگار ایکنا از محمدمهدی بحرالعلوم؛ مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم بود. او در این مورد گفت: در حوزه آموزش حفظ قرآن، طرح‌های متنوعی با بهره‌مندی از ظرفیت حافظان قرآن داریم که تاکنون هم مورد استفاده قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در همین طرح اخیر، طرح ملی و سراسری «مسطورا» یکی از گروه‌هایی که مجوز شرکت در طرح را داشتند، حافظان قرآن دارای مدرک از این آزمون بودند. مضافاً بر اینکه برای تأسیس مؤسسات مردمی ـ قرآنی که سازمان دارالقرآن به آنها مجوز می‌دهد، حافظان قرآن دارنده مدرک تخصصی حفظ از اولویت و امتیاز ویژه برخوردارند که این امر تأثیر غیر مستقیم خود را بر روند آموزش عمومی حفظ قرآن خواهد گذاشت.
بحرالعلوم تصریح کرد: اتفاقاً پیرو همین موضوع یعنی تبیین وظایف متقابل سازمان‌های قرآنی و حافظان قرآن، در سال گذشته جلساتی مبنی بر اینکه همانطور که سازمان‌ها و نهادهای قرآنی در امر آموزش حفظ قرآن وظایفی دارند، از حافظان و به ویژه آنهایی که دارنده مدرک هستند نیز انتظاراتی است، برگزار شد. البته این موضوع نیاز به گفت‌و‌گوی بیشتری برای بررسی همه ابعاد آن دارد که به اغنای افکار عمومی مخاطبان منجر شود.
وی گفت: آنچه مشخص است برای حافظان قرآن در کشور تسهیلاتی براساس قانون وجود دارد که سهولت جذب آنها در آزمون‌های استخدامی، برخورداری از امتیاز تحصیلات رایگان در مراکز آموزش عالی غیر دولتی، معافیت از خدمت سربازی و موارد مرتبط با آن براساس دستورالعمل‌های مشخص موجود در وزارت دفاع و رده‌های تابعه و … از جمله آنهاست.
مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم در پایان گفت: براساس شرایط فردی و اجتماعی هر یک از حافظان، برخورداری از این تسهیلات امکان‌پذیر است، اما این نکته را باید در نظر داشت که ممکن است حافظ قرآنی با توجه به شرایط از همه این تسهیلات یکجا برخوردار شود و استفاده کند، ولی از آن طرف بانوی خانه‌داری که حافظ قرآن است، مشمول برخورداری از هیچ یک از این تسهیلات نشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.