پ

اعمال ماه شعبان المعظم/ ماه پیامبر رحمت(ص)

ماهی که در آن روزه گرفتن، استغفار کردن و ذکر گفتن بسیار توصیه شده است.

در فضیلت این ماه پر خیر و برکت و اعمال مستحبی که انجام آنها در این ماه ثواب فراوان دارد، احادیث زیادی ذکر شده است از جمله از امام صادق(ع) نقل شده است که می‌فرمایند: هر کس روز اول ماه شعبان را روزه بگیرد، حتماً بهشت بر او واجب می‌شود؛ و هر کس دو روز (از ماه شعبان) را روزه بگیرد خداوند متعال در عالم دنیا در هر روز و هر شب به او نظر می‌کند و نظر خداوند به او تا در بهشت نیز ادامه می‌یابد و هر کس سه روز روزه بگیرد هر روز از بهشت خدا را در عرش خود زیارت می‌کند.(المراقبات، ص ۱۷۷، مفاتیح الجنان؛ فصل دوم. در اعمال ماه شعبان).

رسول خدا (ص) نیز فرمودند: هر کس سه روزِ اول ماه شعبان را روزه بگیرد و شب‌هایش را قیام کند و دو رکعت نماز بگذارد که در هر رکعتی یک مرتبه حمد و یازده مرتبه «قُل هُوَ اللّهُ اَحد» را بخواند، خداوند شر اهل آسمان و زمین و شر ابلیس و هر سلطه ستمگری را از او برطرف سازد و خداوند گناهان فراوانی را از او می‌آمرزد.

استغفار در ماه شعبان

در کنار روزه، استغفار در ماه شعبان نیز بسیار توصیه شده و گفته شده است که هر که در هر روز این ماه هفتاد مرتبه استغفار کند مثل آن است که هفتاد هزار مرتبه در ماه‌های دیگر استغفار کرده است پس هر روز ۷۰ مرتبه بگوید: اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ.

 

صدقه دادن

در روایت آمده است: به امام صادق(ع) عرض کردم: یابن رسول اللّه! بهترین اعمال در این ماه کدام است؟ فرمود: صدقه دادن و استغفار. هر کس در ماه شعبان صدقه دهد، خداوند متعال، صدقه او را پرورش می‌دهد همچنان که شما شتربچه‌ای را پرورش می‌دهید و در قیامت به صاحبش می‌رسد، در حالی که به اندازه کوه اُحُد بزرگ شده باشد! در روایت دیگری از امام رضا (ع) آمده است که صدقه در این ماه سبب نجات از آتش دوزخ است.

نماز در ماه شعبان

نماز در ماه شعبان فضیلت زیادی دارد. هر کس در هر پنجشنبه ماه شعبان، دو رکعت نماز بگذارد، در هر رکعت بعد از سوره حمد صد مرتبه، سوره توحید را بخواند و پس از سلام، صد بار صلوات بفرستد، خداوند هر حاجتی از حاجت‌های دینی و دنیوی که داشته باشد، برآورده سازد و هر کس آن روز را روزه بدارد، خداوند جسدش را بر آتش دوزخ حرام کند.

خواندن مناجات شعبانیه

امیرمؤمنان علی (ع) و فرزندانش در ماه شعبان این مناجات را می‌خواندند و همه ائمّه معصومین (علیهم السلام) بر آن مداومت داشتند.

صلوات شعبانیه

از جمله اعمال مشترک ماه شعبان این است که هر روز وقت ظهر و نیمه شب صلوات شعبانیه که از امام سجاد (ع) نقل شده است خوانده شود.
تقرب جستن به پیامبر اکرم (ص) و ذکر گفتن از دیگر اعمال توصیه شده این ماه است. از جمله ذکرهای توصیه شده در این ماه این ذکر است که هزار بار بگوییم: «لا الهَ الَّا اللَّهُ، وَ لانَعْبُدُ الَّا ایَّاهُ، مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ، وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ؛ معبودی جز خدا نیست، و نپرستیم جز او را درحالی که عبادت را برای او خالص می‌کنیم، گرچه مشرکان را خوش نیاید».
اعیاد ویژه این ماه از جمله نیمه شعبان نیز اعمال مستحبی خاص خود را دارند که برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مفاتیح‌الجنان مراجعه کنید.

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.