پ

حجت‌الاسلام مهدی ارتقایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به برگزاری طرح  ملی قرآنی در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: طرح ملی قرآنی «مسطورا» طرحی سه ساله و یکی از مهم‌ترین و جامع‌ترین طرح‌های سازمان تبلیغات اسلامی است که بالغ بر ۵۰ دستگاه و مجموعه‌های مردمی در سطح کشور در آن مشارکت دارند.

وی افزود: در این طرح ۱۵۰ فراز از آیات قرآن کریم ترویج و تبلیغ جدی می‌شود تا به عنوان یک گفتمان مشترک و عمومی در بین توده‌های مردم دنبال شود، فاز اول این طرح که همزمان با ماه رمضان آغاز شده در ۴ سطح و ۳۰ فراز از قرآن کریم دنبال می‌شود.

ارتقایی بیان کرد: در این زمینه آیات کاربردی و اجتماعی از مباحث کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی رهبر معظم انقلابم انتخاب شده است. سطح اول آن در قالب گفتمان سازی عمومی است کهدر این راستا برنامه‌هایی اجرا می‌شود؛ این پویش با ارسال پیامک انبوه با همکاری مخابرات انجام شده و مطالب طرح در فضای مجازی به مخاطبین ارائه می‌شود.

وی استفاده از المان‌های شهرداری با مضمون این طرح را یکی دیگر از برنامه‌های این سطح دانست و ابراز کرد: از ظرفیت شهرداری استفاده شده به این صورت که تعدادی المان با مضامین آیات منتخب و کلیت طرح مسطورا نصب شده و تعدادی هم در حال نصب است. هم‌چنین جلسه توجیهی با مادحین و مبلغان برای ترویح پویش برگزار شده، زمینه سازی رسانه‌ای انجام شده، جشنواره هنری کودک و نوجوان برای فراخوان محصولات هنری برگزار می‌شود و هم‌چنین از ظرفیت کانون پرورش فکری با برگزاری مسابقات با محوریت قرآن استفاده می‌شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی همدان با بیان اینکه در گام دوم که مخاطبان محدودتری نسبت به سطح اول دارد، آشنایی با ۳۰ فراز قرآن انجام می‌شود، گفت: مسابقه بزرگ قرآنی صدا و سیما که هرساله در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود امسال با محتوای طرح «مسطورا» برگزار می‌شود، در این زمینه سوالات طراحی شده است.

ارتقایی ادامه داد: هم‌چنین برای ترویج و تبیین ۳۰ فراز از ظرفیت تبلیغی استان نیز استفاده می‌شود، برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن، تبیین و تفسیر ۳۰ آیه منتخب در مساجد منتخب، اجتماع قرآنیان با محوریت ائمه جمعه با پویش تلاوت ۳۰ آیه منتخب در شهرستان‌ها و محفل استعدادیابی قرآنی در سطح دوم در حال رقم خوردن است.

برگزاری مسابقه بزرگ قرآنی با محتوای طرح مسطورا

وی اشاره کرد: سطح سوم نسبت به سطح دوم نیز مخاطبان محدودتری دارد و در این سطح این ۳۰ فراز در قالب حفظ آیات انجام می‌شود. برگزاری مسابقه قرآنی در این مرحله از سوی صدا وسیما با محوریت حفظ این ۳۰ فراز نیز از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده است، تکرار آیات فرازهای منتخب در مساجد و تأکید بر حفظ آنها، برگزاری مسابقات حفظ دانشجویی و دانش آموزی و سایر اصناف از جمله برنامه های این سطح طرح مسطورا است.

ارتقایی بیان کرد: سطح چهارم طرح که مخاطبان کمتری نسبت به سطح سوم دارد، آشنایی با نظام فکری انجام می‌شود، تربیت مبلغ، برگزاری مسابقه کتابخوانی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی، تولید محتوای آموزش کتاب طرح کلی برای ترویج در فضای مجازی و رسانه‌ای، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارمندان دستگاه‌های دولتی با محوریت این کتاب از جمله برنامه‌ها این سطح است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با اشاره به اینکه این برنامه‌ها برش استانی طرح ملی مسطورا بودند، ابراز کرد: در این برش همکاری دستگاه‌ها در استان وجود دارد، دستگاه‌هایی از جمله اداره آموزش و پرورش، اداره اوقاف و امور خیریه، صدا و سیما و مرکز رسیدگی به امور مساجد، حوزه علمیه و شبکه مبلغین و مجموعه‌های مردمی همکاری ویژه‌ای داشته‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.