پ

به گزارش ایکنا از فارس، عطاءالله امیدواری، دستیار استاندار فارس در امور قرآنی امروز، ۱۴ آذرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به اجرای طرح نهضت قرآن‌خوانی در ادارات گفت: حسب به تأکید استاندار قرآنی فارس، بحث آموزش روخوانی و روان‌‌خوانی ویژه کارکنان دولت در رأس تمامی فعالیت‌هایی که در حوزه قرآن مشخص شده بود، قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در سه گام طرح نهضت قرآن‌خوانی در ادارات را معرفی و مکتوب کردیم، افزود: گام نخست طرح تحت عنوان نهضت استانی آموزش صحیح‌خوانی قرآن کریم است که اهمیت این موضوع در روایات اسلامی مبنی بر ضرورت ترویج قرائت و انس با قرآن آمده است.

امیدواری ادامه داد: در این راستا آزمون تعیین سطح ویژه کارکنانی که در بحث قرائت قرآن توانمند هستند و به نوعی خوداظهاری در این عرصه دارند، برگزار می‌شود که تاکنون آزمون تعیین سطح در ۱۹ دستگاه دولتی استان فارس اجرا شده است.

دستیار استاندار فارس در امور قرآنی با یادآوری اینکه این طرح در گام نخست در دستگاه‌های دولتی شیراز اجرا می‌شود، گفت: همچنین افرادی که قبلاً دوره روخوانی و روان‌خوانی قرآن را گذرانده‌اند الزامی به حضور در گام نخست این طرح را ندارند و در حقیقت این دوره یک بازآموزی است و سایر کارکنان می‌توانند در آن شرکت کرده و از مزایان آن بهره‌مند شوند.

وی با یادآوری اینکه این طرح نخستین گام در راستای طرح نوین و یکسان‌سازی شده نظام جامع و هماهنگ آموزش قرآن کریم در مجموعه دستگاه‌های دولتی استان فارس است، افزود: طرح آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم از سوی سازمان دارالقرآن‌الکریم به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای درنظر گرفتن ۴۸ ساعت آموزشی ابلاغ شده است و در آن کارکنان دولت باید آموزش ضمن خدمت قرائت قرآن ببینند.

امیدواری با بیان اینکه با همکاری دارالقرآن تبلیغات اسلامی فارس برای طرح مذکور سطح‌بندی انجام می‌شود، گفت: ابتدا کارکنانی که توانایی روخوانی و روان‌خوانی قرآن دارند سطح‌بندی می‌شوند و این تعیین سطح هم در سه سطح تعریف می‌شود سطح اول خوب است یعنی کسانی که به روش رتیل قرائت می‌کنند و این افراد امتیاز ۲۸ ساعت آموزشی ضمن خدمت را دریافت خواهند کرد و در کنار آن، گواهی قبولی در آزمون فصیح‌خوانی قرآن که مورد تأیید سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است، تقدیم آنان خواهد شد.

دستیار استاندار فارس در امور قرآنی ادامه داد: سطح دوم مربوط به افرادی است که قرآن را به لهجه و لحن عربی تلاوت می‌کنند اما در مباحث تجویدی تسلط کامل ندارند و به این دسته افراد ۱۴ ساعت امتیاز آموزشی تعلق خواهد گرفت و گواهی قبولی در دوره روخوانی و روان‌خوانی قرآن را دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: دسته سوم افرادی هستند که نیاز به بازآموزی قرائت قرآن دارند و برای آنان ۱۴ جلسه آموزشی یک ساعته بر اساس سرفصل‌های مدون سازمان دارالقرآن الکریم برگزار خواهد شد.

امیدواری با یادآوری اینکه در اجرای این طرح از ظرفیت اساتید قرآنی شیراز هم برای آزمون سطح‌بندی و هم تدریس استفاده می‌کنیم، گفت: همچنین در این طرح از ظرفیت مؤسسات قرآنی استفاده خواهیم تا بتوانیم پل ارتباطی میان مؤسسات مردمی و مجموعه‌های دولتی برقرار کنیم.

این قاری برجسته استان فارس اظهار کرد: گام دوم طرح مذکور برپای دوره تدبر و تفسیر قرآن با همکاری دانشکده علوم قرآنی شیراز است و به یاری خدا با استفاده از اساتید این دانشکده گام دوم را اجرایی خواهیم کرد و گام سوم نیز تحت عنوان جلسات آموزشی و نشست‌های تخصصی گفتمان‌سازی با رویکرد جهاد تبیین اجرا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در گام دوم آیات کاربردی تبیین و تفسیر می‌‍شوند، گفت: نیاز امروز جامعه بدون تردید تبیین گسترده آموزه‌ها و تفسیر قرآن کریم است و آن را به خصوص منطبق با نیازهای روز جامعه انجام خواهیم داد.

امیدواری با تصریح اینکه بعد از اینکه آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن در دستگاه‌های دولتی در شیراز به اتمام رسید، طرح مذکور در شهرستان‌ها نیز با استفاده از ظرفیت فرمانداری‌ها اجرا خواهد شد، گفت: تلاش می‌کنیم گام دوم طرح مذکور را تا قبل از سال جاری آغاز کنیم تا بتوانیم شاهد برپایی جلسات تفسیر و تدبر در قرآن همزمان با جلسات آموزشی قرائت قرآن در دستگاه‌های دولتی باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.