پ

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه اصل و اساس در مسئله وقف و به‌طور خاص وقف قرآنی فرهنگ‌سازی است، اظهار کرد: وقف امری است که نیاز به پشتوانه فکری و فرهنگی دارد و تا زمانی که ترویج فرهنگ وقف و فرهنگ‌سازی برای توسعه وقف به‌ویژه در حوزه قرآن انجام نگیرد، نمی‌توان انتظار توفیق داشت.

وی ادامه داد: در استان ما بخش عمده نیات وقف و ثبت موقوفات مربوط به حوزه‌هایی چون اهل‌بیت(ع)، مساجد، حسینیه‌ها، ایتام و کودکان بی‌سرپرست بوده است و در حوزه ترویج قرآن و فعالیت‌های قرآنی بندرت شاهد وقف هستیم چرا که از دیرباز نیاز و ضرورت وقف قرآنی و اینکه خیران و واقفان بخشی از مال خود را در راه تبلیغ و ترویج قرآن کریم در جامعه وقف کنند، برای مردم تبیین نشده و در مسئله فرهنگ‌سازی برای وقف قرآنی دچار ضعف هستیم.

کارگر امامزادگان را یکی از اماکن مقدسه دارای درآمد وقفی عنوان کرد و توضیح داد: این اماکن مذهبی بر طبق قانون این امکان را دارند که بخشی از درآمد را به فعالیت‌های قرآنی اختصاص بدهند، البته به‌ویژه با شیوع کرونا درآمد امامزادگان اُفت شدیدی داشت و بااینحال، برپایی برنامه‌ها و محافل قرآنی را در سطح امامزادگان به‌صورت حضوری و مجازی از سوی اوقاف و امور خیریه استان کم و بیش شاهد هستیم.

وی ایجاد وقف قرآنی را با همکاری و هم‌افزایی نهادهای فرهنگی و قرآنی یکی از راهکارهای توسعه وقف قرآنی برشمرد و گفت: با مجمع خیران قرآنی استان نیز این موضوع مطرح شده است که اگر آورده‌های خیران در حوزه قرآن صرف ایجاد یک مجموعه درآمدزا شود می‌توان یک درآمد پایدار را برای حوزه فعالیت‌های قرآنی استان ایجاد کرد؛ توزیع آورده‌های نقدی در میان این یا آن فعالیت قرآنی در بلندمدت ثمربخش نیست حال آنکه تجمیع آورده‌ها و صرف هزینه برای ایجاد یک مجموعه درآمدزای دائمی قطعاً می‌تواند بسیاری از مشکلات را در بلندمدت رفع کند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه در امر بسترسازی برای وقف قرآنی و سوق دادن نیات واقفان به سمت فعالیت‌های قرآنی کارهای زمین‌مانده بسیار است، گفت: صاحبان تریبون، ائمه جماعات مساجد و به‌ویژه ائمه جمعه در این امر نقش بسیار مهمی دارند و می‌توانند مسئله وقف قرآنی و اهمیت و ضرورت آن‌را برای مردم تبیین کنند؛ همچنین نهادهای فرهنگی و قرآنی در این زمینه وظیفه دارند که بستر را برای وقف قرآنی فراهم کنند.

کارگر پیش‌بینی قانون برای استفاده از املاک و ظرفیت‌های موجود در آرامستان‌ها برای توسعه فرهنگ قرآنی را یادآور شد و تصریح کرد: قبرستان‌های قدیمی در برخی شهرها و روستاها تغییر کاربری پیدا کرده و به اماکن درآمدزا تبدیل شده‌اند که اوقاف می‌تواند از این ظرفیت نیز حتی‌الامکان در جهت تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی بهره بگیرد.

وی با اشاره به توانمندی بسیار خوب برخی استان‌ها در حوزه وقف قرآنی، بیان کرد: استان ما در حوزه وقف قرآنی ضعیف است اما هستند استان‌هایی که موقوفه‌های قرآنی قابل توجهی دارند و چه خوب است قانون این امکان و ظرفیت را ایجاد کند که استان‌های قدرتمند در حوزه وقف قرآنی مأموریت یابند از محل درآمد موقوفات قرآنی استان‌های ضعیف و کمتر برخوردار را در راستای تقویت و ترویج فعالیت‌های قرآنی حمایت کنند لذا این موضوع و ایجاد این ظرفیت خوب را می‌توان از طریق مسئولان استانی پیگیری کرد.

استفاده از ظرفیت موقوفات عام قرآنی استان‌های متمول

کارگر با ذکر اینکه بسیاری از موقوفات عام قرآنی هستند، ادامه داد: می‌طلبد سازوکار و تمهیداتی در سطح کلان و سپس در استان‌ها اتخاذ شود تا استان‌های ضعیف بتوانند برای تقویت حوزه قرآن از درآمد موقوفات عام قرآنی از سوی استان‌های قوی‌تر برخوردار شوند.

وی با اشاره به شیوع کرونا و سوق یافتن کمک‌های خیری به سمت کمک‌های مؤمنانه و مواسات و همدلی، بیان کرد: این امر سبب بروز مشکلات بیشتر و عمیق‌تر در حوزه وقف به‌ویژه وقف قرآنی به‌ویژه در استان‌های کمتر برخوردار شده و بروز معضلات اقتصادی و تورم و گرانی مزید بر علت است.

کارگر بیان کرد: اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان برنامه‌هایی را برای توسعه و جذب وقف قرآنی داشته است اما نتیجه دلخواه تاکنون کسب نشده و کمک‌های دریافتی قابل توجه نبودند، با اینحال تلاش و پیگیری و رایزنی همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان گفت: استفاده از ظرفیت مبلغان برای ترویج فرهنگ وقف به‌ویژه وقف قرآنی و نیز محتواسازی در خصوص ضرورت و اهمیت وقف و آثار و برکات دنیوی و اخروی آن و انتشار در فضای مجازی و حقیقی از جمله اقدامات این نهاد برای فرهنگ‌سازی وقف است که در دستور کار قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.