پ

به گزارش خبرنگار ایکنا، پنجاه و هفتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بعدازظهر امروز سه‌شنبه اول آذرماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر اعضای حقوقی و حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به تأخیر در برگزاری جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: باید جلسات را به صورت منظم برگزار کنیم، امیدوارم با همت دبیر شورا جلسات با نظم بیشتری تشکیل شود و وزرا هم در جلسه حضور داشته باشند.

وی افزود: البته وزرا هم مشغله زیادی دارند و وقتی برای پیگیری مصوبات از سوی آنها هم باقی نمی‌ماند، با این وجود ما هم در عرصه کتاب با فضیلت که فلسفه وجودی انقلاب به احیای آن برمی‌گردد، فعالیت می‌کنیم و لذا این یک جلسه خاص است و انتظار می‌رود در این جلسه خاص حضور داشته باشند.

بر همین اساس در ادامه این جلسه به پیش از دستور که ارائه گزارشی از وضعیت اجرایی‌سازی مصوبات جلسات دو سال اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی(جلسات ۵۲ تا ۵۶) بود، پرداخته شد. در این بخش که تمام وقت جلسه را به خود اختصاص داد و فرصت برای پرداختن به دستورهای اصلی نرسید، آخرین مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و وضعیت اجرایی آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این بخش ابتدا به وضعیت ماده‌واحده «بالاترین مقام امور قرآنی هر یک از دستگاه‌های دولتی،‌ عمومی و نهادهای مردمی موظف است در پایان دوره مسئولیت خود گزارش تسویه حساب و اعتبارات دریافتی از صندوق مشارکت در دوره مدیریت خود را تنظیم و به کمیته تخصیص و هیئت امنای صندوق ارائه کند. هرگونه پرداخت اعتبار بعدی به دستگاه، منوط به تأیید گزارش عملکرد خواهد بود» پرداخته و از ابلاغ این ماده واحد خبر داده شد.

«انتقال مانده اعتبارات هزینه نشده دستگاه‌ها به صندوق مشارکت» یکی دیگر از مصوباتی بود که وضعیت آن تبیین و از ابلاغ آن خبر داده شد. همچنین عضویت رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌های بین‌المللی قرآن در شورای توسعه و الحاق تشکیل این کمیسیون جهت تصویب نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی دیگر از مصوبات گذشته شورای توسعه بود. بر اساس گزارش ارائه شده از سوی شورای توسعه این مصوبه به شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده و در انتظار تصویب نهایی است.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه آخرین وضعیت اجراسازی اسناد راهبردی قرآنی نیز مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش اسناد کمیسیون‌های آموزش عمومی قرآن، تبلیغ و ترویج، پژوهش و آموزش عالی قرآنی، و پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در این بخش وضعیت کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت و تبدیل شدن آن به کارگروه مطرح شد. پس از طرح مباحث متعدد مقرر شد تا پایان امسال عملکرد این کمیسیون مورد بررسی قرار بگیرد تا اگر عزم وزیر و معاونان این وزارتخانه در برگزاری جلسات و … دیده شد، به صورت کمیسیون به فعالیت خود ادامه دهد و در غیر این صورت به کارگروه تقلیل داده شود.

براساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست به بررسی وضعیت مصوبه «تهیه پلتفرم یکپارچه فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی» پرداخته شد. در این بخش اعلام شد که تاکنون هیچ کاری از سوی سازمان مذکور برای طراحی این پلتفرم صورت نگرفته است. همچنین اعلام شد که سازمان تبلیغات طی نامه‌ای از هزینه بسیار بالای تهیه این پلتفرم و عاجز بودن از تأمین آن خبر داده است.

در این بخش پیشنهاداتی در زمینه واگذاری این کار به اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور مطرح شد، اما در نهایت مقرر شد کارگروهی برای طرح بحث کارشناسی در این مورد تشکیل شود. همچنین مقرر شد برای تهیه این پلتفرم تمام ظرفیت‌های دولتی، عمومی و مردمی و نیز یکی از اپراتورهای تلفن همراه مورد استفاده قرار گرفته شود.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست مصوبات با موضوع موسسات پرداخته شد. نماینده وزارت ارشاد در این بخش از افزایش بیمه فعالان قرآنی از شش هزار و ۶۰۰ نفر به ۱۵ هزار نفر خبر داد. همچنین در این بخش پیگیری‌هایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای معافیت مالیاتی موسسات مورد تأکید قرار گرفت و در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از پیگیری مشکلات مربوط به موسسات قرآنی از طریق دولت خبر داد.

بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این نشست یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در نکات کوتاهی با اشاره به ظرفیت بسیار خوب موسسات قرآنی در کشور گفت: ظرفیت موسسات قرآنی به حدی زیاد است که گاه می‌بینیم یک موسسه قرآنی به اندازه کل وزارت آموزش و پرورش ساختار قرآنی و شعبه تأسیس کرده است یعنی اگر دارالقرآن‌های آموزش و پرورش به عدد ۸۰۰ رسیده است آن موسسه نیز به تنهایی ۸۰۰ شعبه در سراسر کشور راه‌اندازی کرده است.

نوری با اشاره به وضعیت ضعیف روخوانی و روان‌‌خوانی دانش‌آموزان در اوایل دهه هفتاد گفت: وضعیت امروز ما بهتر از قبل نیست، چرا که هدف‌گیری‌ها ما برای فعالیت در عرصه قرآنی و حتی سایر عرصه‌ها درصد بسیاری کمی را شامل می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست به جمعیت دانش‌آموزان و معلمان که حدود ۲۰ میلیون نفر را شامل می‌شود اشاره کرد و افزود: اگر خانواده‌های دانش‌آموزان را هم به این جمعیت اضافه کنیم با حداقل ۵۵ میلیون نفر مواجه خواهیم بود. سوال این است که از این جمعیت توانسته‌ایم به چند درصد رسوخ پیدا کنیم؟‌

وی در ادامه با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش آماده همکاری با موسسات برای بهبود وضعیت قرآنی است، گفت:‌ می‌توانیم بستر را فراهم کنیم تا موسسات حضور پیدا کنند. امیدوارم بتوانیم یک سازوکار، یک دستورالعمل و شیوه‌نامه را تدوین کنیم تا بر اساس آن در این عرصه با هم پیش برویم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دولت به دنبال مردمی‌سازی است، خطاب به موسسات و فعالان قرآنی بیان کرد: چه جایی بهتر از عرصه قرآنی برای شروع این مردمی سازی می‌تواند وجود داشته باشد؟ ما واقعاً به شما نیاز داریم.

براساس گزارش ایکنا در بخش پایانی این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به اراه یک پیشنهاد پرداخت و گفت: به منظور کمک به تحقق منویات مقام معظم رهبری در مورد تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، ‌دولت تعهد عددی خود در این زمینه را مشخص و اعلام کند تا پایان کار خود چه میزان حافظ قرآن محقق می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.