پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، علی اصغر شعاعی در نشست هم‌فکری طرح شناسایی و آموزش استعدادهای درخشان قرائت استان قم که با حضور نمایندگان نهادهای مختلف قرآنی از جمله آموزش و پرورش، اداره‌کل تبلیغات اسلامی، اتحادیه مؤسسات قرآنی و نیز برخی از اساتید قرآنی استان در اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت و پیشینه این طرح و پیشگام بودن قم در اجرای آن، اظهار کرد: اولین هدف و جنبه اهمیت طرح این است که سبب گسترش فرهنگ انس با قرآن کریم در جامعه خواهد شد، چراکه دایره نفوذی این انس در جامعه نه تنها شامل استان قم بلکه شامل سایر نقاط کشور است.

وی افزود: دومین ویژگی و اهداف این طرح، ارتقای سطح قرائت قرآن در کشور و به تبع آن، پایین آوردن سن انس با قرآن در کشور است، چراکه لازم است به سمتی برویم که فرزندان ما از کودکی با قرآن مأنوس باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: هدف از این طرح این است که سن قرائت قرآن‌پژوهان به ۶ سالگی کاهش یابد. ما امروزه قاریان نوجوان بسیاری را در کشور داریم و خدا را شاکریم و تصمیم گرفته‌ایم قاریان کودک مسلط به قرآن را نیز داشته باشیم.

وی گفت: ضرورت اجرای این طرح برگرفته از حدیث امام جعفر صادق(ع) است که می‌فرمایند: «مَنْ قَرَاَ الْقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِخْتَلَطَ الْقُرآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ، جوان مؤمنی که از کودکی قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته می‌شود.»

شعاعی در رابطه با سابقه اجرای این طرح اظهار کرد: این طرح برای اولین بار برای شناسایی استعدادها و آموزش در استان قم از سال ۱۳۸۴ با شرکت بیش از ۶ هزار نفر دانش‌آموز در مرحله مقدماتی شروع شد که پس از انجام مراحل مصاحبه حدود ۱۰۰ نفر انتخاب شدند. در این طرح برای نخبگان دوره‌های تخصصی و برای عموم دوره‌های آموزشی عمومی با موضوع آموزش قرائت برگزار شد که البته مباحث مفاهیمی و تربیتی نیز مد نظر قرار گرفته بود.

رئیس کمیته مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم از استان‌های اصفهان و آذربایجان شرقی نام برد که در امتداد اجرای برگزاری این طرح با استان قم هم مسیر شدند و در ادامه افزود: از سال ۱۳۹۰ به بعد این طرح در سازمان دارالقرآن‌الکریم، وزارت ارشاد (طرح ملی تلاوت در آموزش و پرورش) و همچنین از سوی شورای عالی قرآنی اجرا شد اما امسال قرار است با همکاری همه نهادهای قرآنی این طرح با عنوان «نسیم فردوس» به اجرا گذاشته شود.

شعاعی با بیان این که این طرح شامل دو بخش استعدادیابی و آموزش است اظهار کرد: بخش استعدادیابی ویژه سنین ۶ تا ۱۲ سال پسران و دختران است که در این زمینه به تعامل همه نهادها و استادان قرآنی نیاز داریم و از ماه مبارک رمضان این طرح آغاز خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اضافه کرد: با توجه به این نکته که در بخش شناسایی استعدادها، آموزش و پرورش نقش مهمی را می‌تواند ایفا کند، پیشنهاد شد تا جلسه‌ای توجیهی با مدیران مدارس برگزار شود.

وی با بیان اینکه طرح استعدادیابی با یک مسابقه و یا فراخوان پویش آغاز خواهد شد، تصریح کرد: این پویش به این صورت است که هر کودک یا نوجوان بین ۶ تا ۱۲ سال از بین تلاوت‌های سوره حمد اساتید که در سایت اطلاع‌رسانی قرار داده می‌شود، یکی را به دلخواه انتخاب کرده و سپس تقلید و در سامانه بارگذاری می‌کند.

یادآور می‌شود، لزوم توجه به بحث‌های تربیتی و مفاهیم قرآن در کنار قرائت قرآن، اهمیت ایجاد انگیزه در بین کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها در راستای استقبال از این طرح و ضرورت توجیه مدیران مدارس ابتدایی، ائمه جماعت و همه افرادی که با قشر کودک و نوجوان سر و کار دارند از مهم‌ترین نقطه نظراتی بود که در این جلسه توسط استادان و نیز نمایندگان نهادهای قرآنی مطرح شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.