به گزارش خبرنگار ایکنا، اداره زیستبوم فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی تهران، بعد از ظهر امروز سهشنبه ۱۸ دی ماه، میزبان برگزاری نشست «یاوران قرآنی جبهه مقاومت» بود؛ نشستی که در راستای توانمندسازی فعالان و مسئولان مؤسسات قرآنی شهر تهران برگزار شد و البته رویکرد اصلی این نشست، تبیین رسالت جامعه قرآنی در قبال مصائب، بلیات و مشکلاتی که بر ابنای بشر، جامعه مسلمانان و به ویژه ناظر بر سبوعیت رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و لبنان بود.
در ابتدای این نشست، حجتالاسلام والمسلمین اسماعیل کاظمی، سرپرست اداره امور قرآنی استان تهران با اشاره به اینکه برای مدیران مؤسسات قرآنی نیازمند ایجاد فضای محتوایی و گفتمانی در حوزه امور قرآنی هستیم، گفت: در جلسات قبلی با مدیران مؤسسات در مورد مشکلات صنفی مباحثی مطرح شد اما در نشست جاری با توجه به حوادث منطقه و برخی کشورهای اسلامی حاصل تهاجم و اقدامات ضدبشری رژیم صهیونیستی، به نقش و جایگاه جامعه قرآنی در اتخاذ رفتار و کنش مناسب در برابر این سلسله جنایات خواهیم پرداخت.
وی ادامه داد: به همین دلیل از وجود دو میهمان یکی امیر ذوقی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع) و همچنین علی زرودی، مسئول شبکه مدیریت بلایای طبیعی و حوادث غیر مترقبه(فرصت) در این نشست بهره بردهایم که در ابتدا علی زرودی به بیان نکات خود خواهند پرداخت.
علی زرودی با اشاره به تجربه شخصی خود در جریان زمینلرزه سرپل ذهاب، گفت: مقام معظم رهبری در جریان بازدید از این مناطق زلزلهزده و دیدار با یک خانواده که چند تن از عزیزان خود را از دست داده بود، به ایشان بیان میکنند: اجرتان قبول!
به کاربردن واژه بحران در عرصه امتحان الهی کفرآمیز است
وی ادامه داد: برای شخص من بسیار تعجب برانگیز بود که چرا معظمله وقتی این بلا و مصیبت را میبیند از الفاظ معمول در مواجهه با این اتفاقات استفاده نمیکنند هر چند که بعد از کمی تأمل میتوان به این نکته رسید تنها یک نگاه قرآنی میتواند منجر به بروز چنین واکنشی از سوی یک فرد قرآنی شود. ممکن است به تعبیر قرآن ما به این اتفاقات از لفظ حادثه، واقعه و بلایات استفاده میکنیم اما اجازه نداریم از این وضعیت تعبیر به بحران کنیم چرا که خداوند اساساً بنده خود را دچار بحران نمیکند، این وقایع به نوعی امتحانی است که عیار ایمان افراد را مورد سنجه قرار میدهد و لذا لفظ بحران و مدیریت بحران در اتخاذ تدابیری در مدیریت آن نوعی نگرش کفرآمیز است.
مسئول شبکه مدیریت بلایای طبیعی و حوادث غیر مترقبه تصریح کرد: چنین بینشی باید ما را در حوزه فعالیتهای قرآنی به این فکر بیاندازد که باید در مواجهه با این بلایا به انجام چه اموری متوسل شویم. در چنین اوضاعی ما باید این اتفاقات را آزمونی از جانب ذات پروردگار بدانیم و تنها نسبت به وظیفه و رسالتی که بر ما فرض است، پایبند بوده و آن را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانیم.
زرودی در پایان سخنان خود گفت: شهید سیدحسن نصرالله، دبیر کل فقید حزبالله لبنان بر انجام این وظیفه آشنا بود و در جریان بسیاری از حوادث طبیعی کشورمان با وجود آنکه خود بارها اعلام کرده بود ایران کشور قدرتمند و توانایی است، برای انجام وظیفه و مشارکت در حل و فصل این بلایا، پای در میدان گذاشت و به یاری ما شتافت و اینکه نوبت ماست که در اقدامی متقابل این مهم را در برابر حوادثی که در غزه و لبنان شاهد آن هستیم، به انجام برسانیم.
دیگر سخنران این نشست امیر ذوقی، مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع) بود که مبتنی بر کتابی تحت عنوان «کتاب درآمدی تحلیلی بر جایگاه صلح و جنگ در قرآن و سیره نبوی» که خود آن را به رشته تحریر درآورده است به بیان دیدگاه قرآنی به موضوع مقاومت، اهمیت آموزش قرآن و همچنین نگاهی به مصائب و بلایایی طبیعی و غیرطبیعی پرداخت و با اشاره به دو آیه ۸ و ۹ سوره ممتحنه، وظیفه مسلمانان در مواجهه با دشمنان کیان اسلامی و جبهه کفر را برشمرد.
وی گفت: این کتاب در اصل پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد من بود و وقایع ۱۱ سپتامبر در آن که نوعی اسلامهراسی را به وجود آورده بود، در آن مورد توجه قرار گرفت و من ویراست بعدی این کتاب را ناظر بر بروز فتنه داعش و سربرآوردن گروهی به اسم اسلام که با استناد به آیات الهی و البته برداشت و تفسیر خود دست به جرم و جنایات بشری میزدند، اصلاح و بازنویسی کردم.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: آمارها نشان از آن دارد که مدارس غیر دولتی و غیر انتفاعی البته بعضاً اقدام به حذف دروس قرآن و عربی از برنامه کلاسی خود کردهاند، اینکه چرا این اتفاق افتاده است نیاز به یک آسیبشناسی جدی دارد اما نکتهای که علمای امور تربیتی و آموزشی به آن اصرار دارند، آن است که نه در مورد قرآن بلکه در مورد همه دروس باید تکلف وجود نداشته باشد که این امر دلزدگی دانشآموزان، کودکان و نوجوانان را از یادگیری و آموزش قرآن به دنبال خواهد داشت.
ذوقی، مجهز بودن اولیای آموزش قرآن به روانشناسی شناختی را از جمله الزامات مواجهه با دانشآموزان در امر آموزش قرآن دانست و تصریح کرد: این امر باید با حساسیت زیادی انجام شود؛ کودک و نوجوانی که تحت لوای اینگونه آموزش اصولی قرآن قرار میگیرد، در بزرگسالی مصونیت پیدا کرده و شیفته و مشتاق تعالیم قرآنی و به کار بردن آن در امور زندگی خود است همچنانکه نهادینه شدن قرآن در وجود او حس مسئولیتپذیری را نیز در او برانگیخته کرده تا جایی که او خود را در برابر مصایب و مشکلاتی که برای همنوعان و همکیشانش نیز به وجود میآورد احساس مسئولیت میکند.
برگزاری جشنواره حمایت از تشکلهای مردم نهاد قرآنی
حسین بهبودی، مدیرکل توسعه مشارکتهای مردمی سازمان دارالقرآنالکریم نیز با اشاره به اینکه در حال برگزار کردن جشنوارهای با عنوان حمایت از تشکلهای مردمنهاد هستیم، گفت: این رویداد هم رقابتی است که البته اهداف متفاوتی را در آن دنبال میکنیم و از همه تشکلهای مردمی سراسر کشور در قالب یک فراخوان دعوت کردهایم تا طرحها و ایدههای خود را به منظور شرکت در این جشنواره معرفی کنند.
وی گفت: فضای جامعه و اینکه این توقع را داشته باشیم که همچون دو دهه قبل به فرض دایر شدن یک مؤسسه آموزش قرآن، استقبال قرآنآموزان از آن چشمگیر باشد، به اتمام رسیده و شاهد آن هستیم که به شکل طبیعی هیچ رغبتی از سوی مردم و فرزندان ایشان برای تعلیم قرآن وجود ندارد؛ این امر را میتوان با دورهای که بنگاههای اقتصادی نیز دچار بن بست شده بودند مقایسه کرد؛ صاحبان صنایع، کالای خود را تولید میکردند اما هیچ رغبتی در میان مصرفکنندگان برای خریداری و استفاده از آنها وجود نداشت.
مدیرکل توسعه مشارکتهای مردمی سازمان دارالقرآنالکریم تصریح کرد: در چنین احوالی شرکتهای دانشبنیان وارد میدان شدند و با افزودن جنبههایی نوآورانه به محصولات موجب چشمنوازی این محصولات شدند تا جایی که استفاده از کالای تولیدات داخلی رونق گرفت. ما نیز با استفاده از همین مدل در راستای رونق فعالیتهای قرآنی استفاده کنیم لذا با برگزاری این جشنواره میتوان این حلقه مفقوده و واسط را فراهم آورد که همینجا از دوستان صاحب مؤسسات قرآن و یا عضو در اتحادیه تشکلها درخواست میکنیم با رجوع به سایت تلاوت، در این رویداد شرکت کنند.
۲۴ دیماه؛ مهلت شرکت در جشنواره حمایت از تشکلهای مردمی قرآن
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۵۷۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره واصل شده است، گفت: برای شرکت در این جشنواره تا ۲۴ دیماه همچنان فرصت باقی است و ما پذیرای طرح، ایده و طرح و برنامههای نوآورانه قرآنی در قالب این فراخوان هستیم.
بهبودی همچنین با تأکید بر اجرایی شدن برنامه پنجساله هفتم دولت از امسال، گفت: این برنامه تا سال ۱۴۰۷ روند اجرایی خود را طی خواهد کرد که اتفاقاً برای مؤسسات قرآنی نیز دارای بندهای حمایتی و امیدوارکننده است. از شما میخواهم که نسبت به مطالعه این برنامه حساسیت ویژهای قائل شوید؛ به ویژه بندهای ۷۴ تا ۷۹ این برنامه که قطعاً در آن مواردی است که موجب مطالبهگری بیشتر شما در رسیدن به حقوق حقهتان خواهد شد.
تنها یکدرصد از ۱۰ میلیون حافظ قرآن تأمین شده است
محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم، سخنران پایان این نشست بود که با اشاره به مطالبه جدی مقام معظم رهبری از سال ۹۱ مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، گفت: همچنان آمار دقیقی از تعداد حافظان قرآن وجود ندارد اما براساس آخرین تخمینها این تعداد با وجود همه برنامههای حمایتی و آموزشی که در حال انجام است، به ۱۰۰ هزار نفر میرسد، یعنی تا به اینجا و بعد از گذشت ۱۲ سال، تنها یک درصد این خواسته معظمله تأمین شده است.
وی از جمله مسائلی که در حفظ قرآن و کیفیت این روند مؤثر است را پرداختن به نکات تدبری و انتقال مفاهیم قرآنی برشمرد و گفت: در این مورد مساجد می توانند اقدام و کمک جدی داشته باشند و باید به این نکته توجه داشت که حفظ قرآن هیچ منافاتی با تدبر و درک مفاهیم قرآن ندارد، هر چند که بسیاری با این استدلال که روند درک مفاهیم در جریان حفظ دچار خدشه میشود، وارد این عرصه نمیشوند و مجال آن را فراهم نمیکنند.
مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم ادامه داد: تشویق و ترغیب در روند حفظ قرآن بسیار اهمیت دارد و باید اغنایی در این زمینه به ویژه برای کودکان و نوجوانان به وجود آید. نباید دلزدگی فراهم شود و مثلاً طرح یکساله و دوساله در زمینه حفظ قرآن اجرا شود چنانکه این امر موجب انزجار از قرآن میشود. از دیگر مسائل در روند حفظ، افول فرایند حفظ است که باید برای آن نیز نظام مراقبتی فراهم شود. ضمن آنکه باید به دنبال نقل روایات و تفاسیر و تبیین آنها در جهت حفظ قرآن بود تا به این واسطه بر اهمیت این موضوع بیش از پیش واقف شد.
وی در پایان گفت: از نکته دیگری نیز در زمینه حفظ غفلت کرد و آن توجه به آموزش حفظ قرآن از دوران خردسالی است. نمونههایی را میتوانیم مثال بزنیم که حفظ قرآن از خردسالی و سنین کودکی، ماندگارتر بوده و با کیفیت بالا و در محدوده زمانی کوتاهی به انجام رسیده است.
انتهای پیام
لینک کوتاه: https://telavat.ir/?p=74741