پ

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، نشست ستاد راهبری استانی «پنجمین جشنواره قرآن و عترت(ع) مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان» با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و برادران، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، رئیس مرکز خدمات حوزه علمیه استان و برخی مسئولان و مدیران قرآنی استان ۱۰ مردادماه در دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار و ضمن برنامه‌ریزی جهت برگزاری جشنواره قرآن و عترت(ع) مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان، از پوستر این جشنواره رونمایی شد.

سطح دانش قرآنی حوزه‌های علمیه قابل پذیرش نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در این نشست با اشاره به اینکه رویکرد کلان ما در موضوع قرآن کریم در سال جاری رویکرد تبیینی در کنار رویکرد تعلیمی است، اظهار کرد: به دلایل گوناگون باید گفت که سطح دانش قرآنی حوزه‌های علمیه قابل پذیرش نیست لذا پیشنهاد می‌شود که در صورت امکان، مجموعه ۹ جلدی معارف قرآن مرحوم آیت‌الله مصباح در دروس اقتضایی حوزه گنجانده شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر آن است که از ظرفیت خوب تعطیلی تابستان استفاده و یک پایگاه قرآنی تابستانه در مدارس علمیه سراسر استان راه‌اندازی شود، البته نظیر این دوره در حال حاضر در قالب طرح قرآنی تسنیم ویژه افراد غیر حوزوی در مدرسه علمیه امامیه شهرکرد در حال برگزاری است، یا در حوزه علمیه بروجن شاهد دوره‌هایی هستیم، اما بعضاً این آموزش‌ها مشمول طلاب نیست. لذا می‌طلبد در این ایام که حوزه علمیه تعطیل است برنامه‌ریزی فوری با محوریت قرآن در این راستا برای مابقی ایام تابستان صورت گیرد.

طاهری با اشاره به برگزاری دوره چهارروزه تربیت مربی سبک زندگی قرآنی در شهرکرد با حضور حجت‌الاسلام گرجیان، تصریح کرد: حدود ۳۳ نفر در این دوره شرکت کردند، این آمادگی وجود دارد که نظیر این دوره در سطح طلاب و خانواده‌های آنان یا حوزه علمیه خواهران برگزار کنیم تا رویکرد تبیینی در حوزه سبک زندگی قرآنی جامه عمل بپوشد و دغدغه شورای فرهنگ عمومی نسبت به این موضوع نیز پاسخ داده شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: از ظرفیت بنیاد هدایت استان نیز می‌توان در جهت توانمندسازی طلاب و خانواده‌های آنان استفاده کرد، همچنان که این بنیاد یک دوره را ویژه همسران مبلغان برگزار کرده است. لذا در کنار برپایی مسابقات و جشنواره قرآن و عترت(ع) از تمامی این ظرفیت‌ها نیز می‌توان در جهت تقویت برنامه‌های قرآنی در حوزه‌های علمیه استان بهره گرفت.

آغاز ثبت‌نام جشنواره قرآن و عترت(ع) مرکز خدمات حوزه علمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مختاری بنی، مدیرکل مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان در خصوص چهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت(ع) این مرکز در استان، بیان کرد: مرکز خدمات حوزه علمیه کشور از دو سال گذشته طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان تبلیغات اسلامی، جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت(ع) با همکاری این سازمان برگزار می‌شود.

وی با ذکر اینکه استان ما در دوره قبلی این جشنواره توفیقات خوبی کسب کرد، ادامه داد: اجرای جشنواره بر عهده اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان و پشتیبانی آن بر عهده مرکز خدمات حوزه علمیه می‌باشد. در سال گذشته این جشنواره در ابتدا تنها شامل خانواده‌های طلاب برادر بود که در ادامه، خانواده‌های طلاب خواهر نیز اجازه حضور در جشنواره را یافتند.

مختاری بیان کرد: استان ما نسبت به جمعیت طلابی که مشغول تحصیل در مدارس علمیه سراسر استان هستند، جزو استان‌های برتر از حیث شرکت‌کنندگان بود و بیش از ۶۵۰ نفر در این جشنواره ثبت‌نام و در رشته‌های مختلف در بخش‌های شفاهی، کتبی و هنری شرکت کردند.

رئیس مرکز خدمات حوزه علمیه استان با ابراز تاسف از سست عمل کردن خانواده‌های طلاب در موضوعات فرهنگی، تصریح کرد: در بدو امر اقبال چندانی را برای ثبت‌نام شاهد نبودیم که با ورود مدیران حوزه و تبلیغ گسترده و تشویق طلاب برای مشارکت در این رویداد قرآنی، اندک اندک خیل گسترده ثبت‌نام اتفاق افتاد.

مختاری گفت: این مسابقات طی دو روز به صورت مجازی و حضوری برگزار شد و نتایج خوبی حاصل شد. در حال حاضر ثبت‌نام آغاز شده و شروع آموزش‌ها از ۱۵ مردادماه خواهد بود که تا زمان تعیین زمان برگزاری مسابقات، این آموزش‌ها ادامه خواهند داشت.

ضرورت تعامل سازنده حوزه علمیه و جامعه قرآنی استان

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی هاشمی، مدیر حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه ضرورت برپایی این دست برنامه‌ها و رویدادهای قرآنی برای خواهران دوچندان است، اظهار کرد: وجود این برنامه‌ها سبب ایجاد انگیزه و ارتقای سواد قرآنی در بین طلاب می‌شود، سال گذشته وقتی اقبال اندک طلاب نسبت به این جشنواره را مشاهده کردیم مقرر و اعلام شد که جهت تشویق طلاب به ثبت‌نام در این جشنواره کمک‌هزینه سفر عتبات عالیات به افراد برگزیده اختصاص یابد و همین عامل تشویقی به یکباره سبب ارتقای شمار ثبت‌نام کنندگان شد.

وی ادامه داد: این تقاضا و انتظار از اعضای ستاد راهبری جشنواره قرآن و عترت(ع) مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان وجود دارد که در جهت ارتقای کمی و کیفی این رویداد قرآنی هم‌اندیشی کنند و ارائه راهکار داشته باشند تا شاهد یک برنامه تأثیرگذار و احیای گفتمان قرآنی در حوزه علمیه استان باشیم.

هاشمی بیان کرد: می‌طلبد حوزه علمیه خواهران و جامعه قرآنی استان نسبت به برپایی جلسات هم‌فکری و تبادل نظر با محوریت فعالیت‌های قرآنی تامل داشته باشند و جای خالی اینگونه نشست‌ها در جهت بهره‌گیری از ظرفیت یکدیگر مشهود است.

استفاده از ظرفیت اتحادیه قرآنی و هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان

در پایان، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی برای جشنواره قرآن و عترت(ع) اگر از طریق مدارس و مدیران انجام گیرد اقبال بهتری را شاهد خواهیم بود، اظهار کرد: سال گذشته وقتی مدیران پای کار آمدند، شاهد جهش در آمار ثبت‌نامی بودیم.

وی با ذکر اینکه برنامه آموزشی بسیار خوبی به‌صورت مجازی به شرکت‌کنندگان در این جشنواره ارائه می‌شود، ادامه داد: متأسفانه باید گفت که سطح سواد قرآنی خانواده‌ها و طلاب در حد قابل انتظار نبود و این قابل قبول نیست.

کارگر گفت: می‌طلبد که مسئولان حوزه برنامه‌ریزی در جهت ارتقای دانش قرآنی حوزویان را مد نظر قرار دهند و به‌ویژه در مباحث تفسیر و مفاهیم این ارتقا صورت بگیرد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: امسال اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان و نیز هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی به جمع ستاد راهبری جشنواره قرآن و عترت(ع) اضافه شده‌اند چرا که این دو نهاد در جهت پای کار آوردن ظرفیت مؤسسات و اساتید قرآنی به‌ویژه در حوزه آموزشی می‌توانند نقش‌آفرین باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.