پ

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام روح الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در نشست مجازی معاونین و مدیران سازمان دارالقرآن الکریم با رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها نسبت به کیفیت بخشی فعالیت‌های قرآنی و تبدیل شدن فعالیت‌های قرآنی به جبهه قرآنی و در نهایت نهضت قرآنی تأکید کرد.

وی در ابتدای صحبتهای خود با اشاره به آیه یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ و مقدم بودن تلاوت قرآن بر تزکیه اظهار کرد: قرآن کریم می‌فرماید: برای یادگیری، ابتدا باید تلاوت کرد، سپس تزکیه و سپس تعلیم. وی با اشاره به مفهوم تلاوت گفت، تلاوت به معنی اتّباع و تبعیت چیزی از چیزی آمده است و منظور از این مفهوم، عملی کردن مفاهیم آیات الهی است و عمل به قرآن است که بعد از علم پدید می‌آید و آن عمل، همان قیام لله است. وی با اشاره به اهمیت قرائت، تلاوت، ترتیل، تدبر، استماع و انصات گفت: مطالبات قرآن کریم در حوزه‌های مختلف از ما زیاد است و ما نسبت به قرآن باید همواره تلاش کنیم که به مطالبات قرآنی جامه عمل بپوشانیم. این مطالبات بیانگر آن است که ما باید طوری برنامه ریزی کنیم که بتوانیم مطالبات قرآنی را در جامعه به نمایش بگذاریم.

وی با اشاره به استقرار فرماندهی عملیات ماه مبارک رمضان در سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: مراحل مقدماتی عملیات رمضان آغاز شده است و هم اکنون در حال انتخاب شعار مناسب، گزینش اساتید، تهیه محتوای آموزشی و تدوین آئین نامه‌های مربوطه هستیم. وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و نقش سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان مهمترین دستگاه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: به فرموده مقام معظم رهبری، بزرگترین و مهمترین جهاد در زمان کنونی، جهاد امیدآفرینی است و ما به عنوان دستگاه فرهنگی انقلاب اسلامی در این زمینه وظیفه مهمی برگردن داریم. وی همچنین گفت: در خلال اجرای برنامه‌های عملیات ماه مبارک رمضان، عملیات فرعی مانند جمعیت و خانواده، تعریف و برنامه ریزی شده است. همچنین موضوع شیوه‌های انس جامعه و مردم با قرآن کریم از جمله محتویات مهمی است که در برنامه ریزی عملیات رمضان مورد توجه قرار گرفته است.

وی نسبت به کیفیت برگزاری جلسات قرآنی اشاره کرد و گفت: باید دقت و کیفیت برگزاری جلسات مورد توجه جدی همه ما قرار گیرد و باید همانطور که قرآن کریم در بیان مفهوم تلاوت و قرائت، تمایزات سختگیرانه ای اعمال کرده است، ما نیز در توجه به کیفی بخشی به برگزاری جلسات نیز، سختگیرانه عمل کنیم.

وی افزود: ما باید نسبت به کیفیت بخشی، تنوع بخشی، چند بعدی یا چند ضلعی بودن جلسات همواره تأکید کنیم و باید جلساتی که به صورت چند بُعدی برگزار می‌شوند تا نیازهای معنوی و اعتقادی افراد را پاسخ دهند را حمایت و تشویق کنیم. وی گفت: این نوع جلسات است که در جامعه حرکت ایجاد می‌کند و افراد را تربیت قرآنی می‌کند، همانطور که بعضی از جلسات قرآنی، شهیدان متعددی را تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند.

وی در خصوص احیای جلسات تفسیر افزود: از جمله کارهایی که نیاز به اهتمام و توجه جدی همه مسئولان قرآنی دارد، احیای جلسات تفسیر است. احیای این جلسات در کنار اجرای برنامه‌های نورالثقلین باید مورد توجه قرار گیرد و با جدیت ادامه پیدا کند.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی افزود: برنامه ریزی و اجرای فعالیت‌های قرآنی باید موجب حرکت در جامعه قرآنی و به دنبال آن، تبدیل آن به جبهه قرآنی و نهضت قرآنی شود.

در پایان حجت الاسلام حریزاوی در خصوص شایعات و گمانه زنی‌های اخیر در مورد سازمان دارالقرآن الکریم خاطرنشان کرد: هیچ تغییری در ساختار و نحوه فعالیت‌های سازمان دارالقرآن الکریم در سازمان تبلیغات اسلامی مطرح نیست و جای نگرانی وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.