پ

برنامه زنده مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، شامگاه گذشته، نهم آذرماه با رویکرد واکاوی مشکلات و ضعف‌های مؤسسات قرآنی و بیان نقاط قوت آن‌ها به روی آنتن رفت. این برنامه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم الهایی‌سحر، معاون توسعه ارتباطات و مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم و اجراوکارشناسی مهدی صفری همراه بود.

الهایی‌سحر در پاسخ به سوالی درباره چرایی صدور مجوز مؤسسات قرآنی از سوی دو نهاد، گفت: در ابتدا باید به این سوالات پاسخ داد که دلیل اینکه دو دستگاه وظیفه صدور مجوز به مؤسسات قرآنی را بر عهده دارند، چیست؟ آیا این یک آفت است یا فرصت؟ آیا در پیشبرد فعالیت‌های قرآنی موثر است یا اینکه باعث ضعف این عرصه می‌شود؟

وی افزود: دلیل اینکه دو دستگاه وظیفه صدور مجوز مؤسسات قرآنی را برعهده دارد، این است که معاونت قرآن وزارت ارشاد از حدود سال ۱۳۸۴ تاسیس شد و تا قبل از آن سازمان دارالقرآن متکلف این فعالیت‌ها بود. مسئله‌ای که جزو اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی است، اما در پی همین موضوع استفساری از مقام معظم رهبری اخذ شد و سوال این بود که وظیفه صدور مجوز فعالیت‌های قرآنی بر عهده کدام دستگاه است؟ ایشان فرمودند که مطابق بند ۱۶ و ۱۷ اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی صدور مجوز فعالیت‌های قرآنی با این سازمان است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا به جایگاه قانونی خودش می‌تواند صدور این مجوز را داشته باشد.معاون توسعه ارتباطات و مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با طرح این سوال که آیا این شیوه باعث ضعف فعالیت‌های قرآنی است یا تقویت آن؟ گفت: از دیدگاه ما صدور مجوز چه از سمت ارشاد و چه سازمان تبلیغات، هیچ منعی در فعالیت‌های قرآنی ندارد. همینطور که آموزش و پرورش، سازمان بسیج و برخی دیگر از سازمان‌ها فعالیت‌های قرآنی را دنبال می‌کنند. دغدغه مهم طولانی شدن صدور مجوز است، لذا دو دستگاه برای تسهیل و کمک به فعالیت‌های قرآنی آماده هستند.

الهایی‌سحر، درباره چرایی طولانی بودن صدور مجوز فعالیت‌های قرآنی گفت: گاهی اوقات در ارسال مدارک اشتباهی صورت می‌گیرد. باتوجه به اینکه مراحل صدور مجوز یک فرایند قانونی دارد، سامانه مجازی صدور مجوز آماده شده که بخش زیادی از زمان را کاهش داده است. مسئله بعدی واگذاری است و بناست که صدور مجوز را به استان‌ها واگذار کنیم؛ لذا ما در سازمان تبلیغات برای اینکه سیر روند صدور مجوز را کاهش دهیم استان‌ها این کار را انجام خواهند داد و در مرحله اول استان خراسان رضوی، تهران و اصفهان را برای صدور مجوز انتخاب کرده‌ایم.

در ادامه این برنامه تماس تلفنی با عماد ناصری، مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان هرمزگان برقرار شد که وی به مشکلات صدور مجوز مؤسسات قرآنی، بیمه فعالان قرآنی، عدم حمایت‌های مالی مؤسسات قرآنی، مشکلات مالیاتی علی‌رغم معاف بودن مؤسسات قرآنی از مالیات و زمان‌بر بودن تمدید مجوز فعالیت این مراکز و همچنین موانع این موضوع و درخواست برون‌سپاری این عرصه اشاره کرد.

وی درباره چرایی مشکلات مالیاتی در صورتی که طبق قانون این مراکز معاف از مالیات هستند، گفت: سازمان دارالقرآن برای رفع این مشکلات و موانع، راهکار‌هایی را ارائه داده است. اولین راهکار کارآمد کردن مدیران مؤسسات است. مدیران به دلیل ناآشنایی با قوانین، مشکلاتی دارند. مضاف بر اینکه ما به عنوان دستگاه‌های ناظر تفاهم‌نامه‌ها را با دستگاه‌های مالیاتی و بیمه دنبال می‌کنیم. البته این موارد مقداری به قوانین بالادستی مجلس نیاز دارد. از نمایندگان ملت درخواست داریم که نسبت به فعالیت‌های قرآنی نگاه ویژه‌تری داشته باشند. در خصوص بیمه فعالان قرآنی هم وزارت ارشاد ورود کرده است و با توجه به تفاهمی که با این دو دستگاه داریم، امیدواریم هرچه سریع‌تر این مسئله محقق شود.
معاون توسعه ارتباطات و مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن تصریح کرد: فعالیت‌های قرآنی جزو اولویت‌های سازمان تبلیغات اسلامی است و رئیس سازمان تبلیغات بر رویکرد قرآنی همه بخش‌ها و مجموعه‌های سازمان تأکید دارند.
به گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این برنامه تماس تلفنی با قلی‌پور، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان گلستان برقرار شد که وی نیز به فعالیت‌های قرآنی این استان اشاره کرد. وی همچنین به مشکلات و موانع این عرصه و دغدغه فعالان قرآنی ازجمله عدم وجود پنل ارتباطی پرقدرت بین مؤسسات قرآنی و مردم، بیمه فعالان قرآنی و فقدان درآمد پایدار اشاره کرد.
در پایان الهایی‌سحر گفت: صدور مجوز یک موضوع حاکمیتی و قانونی و غیر قابل واگذاری به بخش مردمی است. اما در روند صدور مجوز ما محدودیتی نداریم، لذا تفاهم‌نامه‌ای را با اتحادیه تدوین و آماده کرده‌ایم که بند بند این تفاهم‌نامه برای واسپاری و واگذاری برخی فعالیت‌های سازمان دارالقرآن به بخش مردمی است و نیز بخش زیادی از برنامه‌های سازمان دارالقرآن از طریق تفاهم‌نامه به مجموعه استان‌ها واگذار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.