پ

شیوع کرونا باعث شد تا شیوه و سبک زندگی‌ و فعالیت‌ها تغییر کند، در این میان فعالیت‌های قرآنی هم از این قاعده مستثنی نبودند به همین منظور عمده فعالیت‌های قرآنی به صورت حضوری به‌ویژه در اوایل شیوع کرونا تعطیل شدند اما قرآنیان و قرآن‌دوستان هیچ‌گاه اجازه ندادند تا چراغ این فعالیت‌ها به خاموشی بگراید. از همان ابتدای شیوع کرونا جمعی از قرآنیان و قرآن‌دوستان فعالیت‌های قرآنی را به فضای مجازی بردند و در این راه برخی موفقیت‌های بسیار خوبی هم کسب کردند.

خانه قرآن و عترت «شوق رضوان» یکی از خانه‌های قرآنی موفق استان فارس است که توانست به خوبی تهدید شیوع کرونا را تبدیل به فرصت کرده و در بستر فضای مجازی فعالیت‌های خوبی را اجرا کند به طوری که این خانه قرآن حتی توانسته است قرآن‌آموزانی از کشورهایی نظیر روسیه و ونکوور کانادا را جذب کند.

زهرا عبدی‌فرد، مسئول خانه قرآن و عترت «شوق رضوان»، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به تشریح فعالیت‌های این مرکز قرآنی پرداخت و گفت: از تابستان سال ۹۸ و قبل از شیوع کرونا مجوز فعالیت خانه قرآن را از سازمان تبلیغات اسلامی اخذ کردم اما شروع رسمی آن از مهرماه سال ۹۸ بود.

وی با بیان اینکه در خانه قرآن «شوق رضوان» کارهای آموزشی را به صورت ویژه دنبال می‌کنیم، افزود: کار خود را با برگزاری دوره‌های تجوید و صوت و لحن آغاز کردیم که این دوره‌ها هم در پاییز و هم زمستان همان سال اجرا شدند اما شیوع کرونا سبک کار ما را تغییر داد. از ابتدای سال ۹۹ تمام فعالیت‌های ما در خانه قرآن و عترت «شوق رضوان» به صورت مجازی آغاز شد و تمام دوره‌ها را از دوره روخوانی و روان‌خوانی گرفته تا تجوید، صوت و لحن، مفاهیم، حفظ قرآن هم برای بانوان هم آقایان به صورت مجازی برگزار کردیم.

مسئول خانه قرآن و عترت «شوق رضوان» با تصریح اینکه استقبال از دوره‌های مجازی تا حدی چشمگیر بوده است که علاوه بر قرآن‌آموزانی از داخل استان فارس و کشور حتی از روسیه و کانادا هم در این دوره‌های مجازی شرکت کردند، گفت: برای کودکان و نوجوانان رده سنی ۸ تا ۱۴ سال هم کلاس حفظ جزء ۳۰ و روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه از تابستان سال گذشته هم یک دوره تربیت معلم حفظ قرآن برای حافظان ۱۰ جزء به بالا به صورت مجازی و حضوری برگزار شد، گفت: در ایام کرونا با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف همکاری داشتیم به عنوان مثال برای دانشگاه علوم پزشکی شیراز دوره صوت و لحن سه دوره متوالی برگزار کردیم و برای دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه سلمان و دانشگاه باهنر هم درس روخوانی قرآن کریم را در تابستان ویژه دانشجویان برگزار کردیم. همچنین همکاری با شرکت نفت برای برپایی دوره صوت و لحن داشتیم.

عبدی‌فرد یادآور شد: پروانه فعالیت خانه قرآن یک ساله است لذا شهریور ۹۹ مجدداً پروانه فعالیت را با ارسال فعالیت‌ها به تهران به مدت ۳ سال تمدید کردیم و به یاری خدا تا سال ۱۴۰۲ به فعالیت خود در این عرصه ادامه خواهیم داد.

مسئول خانه قرآن و عترت «شوق رضوان» در بخش دیگری از سخنان خود برخی از چالش‌های فعالیت‌های قرآنی مردمی را برشمرد و گفت: مشکلی که خانه‌های قرآن و عترت دارند این است که از هیچ ارگان یا سازمانی حمایت مالی نمی‌شوند و عمدتاً فعالیت‌های آن‌ها ممکن است از طریق خیران یا دریافت شهریه اداره شود.

وی عدم حمایت مالی را از مهم‌ترین معضلات خانه‌های قرآن برشمرد و افزود: متأسفانه بودجه فعالیت‌های قرآنی بسیار کاهش یافته است و به همین دلیل نمی‌توانیم با هیچ‌کدام از اساتید دوره‌ها قرارداد ببندیم و فقط می‌توانیم حق‌الزحمه آنان را نسبت به تعداد جلسات پرداخت کنیم.

عبدی‌فرد با ذکر این نکته که صفر تا صد کارهای خانه قرآن از آموزش تا برنامه‌ریزی، تبلیغات، حسابداری، صدور گواهینامه، برگزاری آزمون‌ها و غیره را به تنهایی انجام می‌دهد، گفت: مشکل دیگر ما در بحث بیمه است. چندین سال پیگیر بیمه فعالان قرآنی بودم و هر مرتبه به دلیلی می‌گفتند که ظرفیت استان فارس کم است و تعداد افراد در نوبت بسیار است تا اینکه در نهایت در سال ۹۷ موفق شدم از بیمه فعالان قرآنی استفاده کنم.

مسئول خانه قرآن و عترت «شوق رضوان» معضل دیگر خانه‌های قرآن و مؤسسات مردمی را عدم امکان پرداخت اجاره بها دانست و گفت: متأسفانه اجاره‌بهای املاک بسیار بالاست و گاهی اوقات خانه‌های قرآن و مؤسسات مردمی نمی‌توانند جایی را اجاره کنند تا بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند و این مسئله باعث تعطیلی آنها شده یا اینکه کم کار خواهند شد البته در شرایط کرونایی عمده فعالیت‌ها به سمت فضای مجازی رفت که توانستیم کلاس‌ها را ادامه دهیم ولی زمانی که کرونا کمتر شد یا از بین رفت، اگر بخواهیم کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم، باز هم مشکل عدم امکان پرداخت اجاره‌بها را خواهیم داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.