پ

به گزارش خبرنگار مهر، انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی، موجب گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه شده است. بر همین اساس دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی خصوصاً نهادهای انقلابی متولی توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور شدند. دولت‌ها نیز هر کدام به سهم خود تلاش کرده‌اند تا نقشی در این زمینه داشته باشند که متأسفانه علیرغم انتظارات این نقش تاکنون به درستی ایفا نشده است.

در دولت جدید و در حالی که معاونت قرآن و عترت چشم به راه حکم انتصاب متولی تازه و جدید خود مانده؛ جامعه قرآنی به بیان برخی کاستی‌های موجود در عرصه امور دینی و قرآنی پرداخته است.

بخش اول این مصاحبه‌ها در گفتگو با حجت الاسلام اخوان صباغ رئیس سازمان دارالقرآن کشور با عنوان «ساماندهی فعالیت‌ها و عدم موازی کاری نهادها، مطالبه جامعه قرآنی است» منتشر شد.

در همین راستا سید مهدی سیف، مدرس و مؤلف کتاب‌های آموزشی قرآن کریم و کارشناس امور قرآنی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: همیشه در فعالیت‌های قرآنی به مساله بودجه پرداخته می‌شود اما قبل از پرداختن به این مساله، کار بلدی و کاردانی مهم است.

وی ادامه داد: بسیاری از مدعیان قرآنی شیوه‌های کارآمد و اثرگذاری ندارند. در مساله نخست هر فردی که مدعی انجام امور فعالیت قرآنی است باید به روز بوده و دغدغه اصلی جامعه قرآنی را بداند و بتواند به صورت شایسته کار کند.

این مدرس و مؤلف کتب قرآنی ساز و کار ارزشیابی را از دیگر فرآیندهای مهم معرفی کرد و اظهار داشت: باید برای فعالان قرآنی برنامه ارزشیابی طراحی کنیم و مطابق اثرگذاری‌شان، بودجه به آنها اختصاص دهیم.

سیف افزود: قرآن برای عده‌ای خاص نیست بلکه همه جامعه را در برمی‌گیرد. ما باید آموزش عمومی قرآن و توسعه و گسترش سواد عمومی را در نظر بگیریم و اولویت را فعالیت‌های تخصصی در همین راستا قرار دهیم.

این معلم با سابقه قرآنی ضمن امیدواری به رویکرد دولت جدید در امور قرآنی تصریح کرد: امیدواریم دولت جدید با یک نگاه و بصیرتی مناسب در این عرصه ورود کند. افرادی که مثلاً مدیر کل هستند ولی فعالیت قرآنی شفافیت منطقی و تعریف روشنی در ذهنشان نیست را در رأس امور نبینیم و شاهد اقدامات باری به هر جهت در این عرصه مهم نباشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.