پ

اهمیت فعالیت‌های قرآنی در جامعه اسلامی واضح است. از آنجایی که انقلاب اسلامی بر مبنای فرامین قرآنی شکل گرفته است جایگاه پیاده سازی دستورات الهی در سطح جامعه از دغدغه‌های اصلی مسئولان شد. بر همین اساس دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی متولی توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور شدند. دولت‌ها نیز هر کدام به سهم خود تلاش کرده‌اند تا نقشی در این زمینه داشته باشند که متأسفانه علیرغم انتظارات این نقش به درستی ایفا نشده است. در دولت جدید و در حالی که معاونت قرآن و عترت چشم به راه حکم انتصاب متولی تازه و جدید خود مانده؛ جامعه قرآنی به بیان برخی کاستی‌های موجود در عرصه امور دینی و قرآنی پرداخته است.

در همین راستا حجت‌الاسلام مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: یکی از نیازهای اساسی و از عوامل مؤثر در موفقیت جامعه اسلامی در هر مقطعی، رویکرد قرآنی و مذهبی در آن جامعه است که متأسفانه در دولت‌های مختلف و در طول بیش از ۴ دهه از عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی مغفول واقع شده و علیرغم توصیه‌ها و تأکیدات جدی امامین انقلاب اسلامی مبنی بر اهتمام جدی مردم و مسؤولین به امر قرآن کریم، توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآنی در طول این سال‌ها از جایگاه ویژه ای در دولت‌های گذشته برخوردار نبوده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر رویکرد دولت در جهت اهداف و دستورات الهی در قرآن کریم پایه ریزی شود و الگو و خط مشی قرآنی در دولت نهادینه شود، بسیاری از مسائل و معضلات فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی به راحتی حل و فصل خواهد شد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اظهار داشت: ساماندهی فعالیت‌های قرآنی و عدم موازی‌کاری در دستگاه‌ها و نهادهای متولی امر قرآن کریم که باعث هدر رفت انرژی و توان کاری دستگاه‌ها و مغفول قرار گرفتن اکثر فعالیت‌های مؤثر شده و اثرات منفی آن همواره در جامعه ملموس است یکی از مطالبات جامعه قرآنی می‌باشد.

اخوان‌صباغ ادامه داد: سیاست‌گذاری و راهبری صحیح و عالمانه دستگاه‌های متولی و نظارت دقیق بر حسن اجرای فعالیت‌ها از شئون فعالیت‌های قرآنی آینده برای توسعه و گسترش فرهنگ قرآنی است.

وی در پایان گفت: علاوه بر این ها حمایت و توسعه همه جانبه فعالیت‌های قرآنی مردم نهاد در کشور که از ارکان مهم فعالیت‌های قرآنی به شمار می‌رود همواره چالش اساسی و یکی از بزرگترین خلاءهای موجود در کشور بوده که امید آن داریم در دولت جدید و با مشارکت، همکاری، همدلی و تعامل بیشتر مسئولان و دست اندرکاران جامعه قرآنی این مشکلات مرتفع گردد و جامعه اسلامی با تمسک به قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت روز به روز بالنده‌تر و با امید و باور بیشتری به سوی اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گام بر دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.