پ

به گزارش ایرنا از سازمان دارالقرآن الکریم حجت الاسلام روح الله حریزاوی در نشست مجازی معاونان و مدیران سازمان دارالقرآن الکریم با روسای ادارات امور قرآنی استان ها گفت: مطالبات قرآنی در حوزه‌های مختلف بسیار است و این مطالبات بیانگر آن است که ما باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم آنها را در جامعه به نمایش بگذاریم.

وی با اشاره به آیه دوم سوره جمعه از ضرورت عملی کردن مفاهیم آیات الهی سخن گفت و افزود: مراحل مقدماتی عملیات رمضان آغاز شده است و هم اکنون در حال انتخاب شعار مناسب، گزینش اساتید، تهیه محتوای آموزشی و تدوین آیین نامه های مربوطه هستیم.

حریزاوی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و نقش سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان مهمترین دستگاه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: به فرموده مقام معظم رهبری، بزرگترین و مهمترین جهاد در زمان کنونی، جهاد امیدآفرینی است و ما به عنوان دستگاه فرهنگی انقلاب اسلامی در این زمینه وظیفه مهمی برگردن داریم.

وی اضافه کرد: در خلال اجرای برنامه های عملیات ماه مبارک رمضان، عملیات فرعی مانند جمعیت و خانواده، تعریف و برنامه ریزی شده است. همچنین موضوع شیوه های انس جامعه و مردم با قرآن کریم از جمله محتویات مهمی است که در برنامه ریزی عملیات رمضان مورد توجه قرار گرفته است.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی درباره کیفیت برگزاری جلسات قرآنی گفت: باید دقت و کیفیت برگزاری جلسات مورد توجه جدی همه ما قرار گیرد و همانطور که قرآن کریم در بیان مفهوم تلاوت و قرائت، تمایزات سختگیرانه ای اعمال کرده است، ما نیز در توجه به کیفی بخشی به برگزاری جلسات نیز، سختگیرانه عمل کنیم.

وی ادامه داد: ما باید نسبت به کیفیت بخشی، تنوع بخشی، چند بعدی یا چند ضلعی بودن جلسات همواره تأکید کنیم و باید جلساتی را که به صورت چند بُعدی برگزار می شوند تا به نیازهای معنوی و اعتقادی افراد پاسخ دهند، حمایت و تشویق کنیم. این نوع جلسات است که در جامعه حرکت ایجاد می کند و افراد را تربیت قرآنی می کند، همانطور که بعضی از جلسات قرآنی، شهیدان متعددی را تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند.
حریزاوی درباره احیای جلسات تفسیر افزود: از جمله کارهایی که نیاز به اهتمام و توجه جدی همه مسئولان قرآنی دارد، احیای جلسات تفسیر است. احیای این جلسات در کنار اجرای برنامه های نورالثقلین باید مورد توجه قرار گیرد و با جدیت ادامه پیدا کند. برنامه ریزی و اجرای فعالیت های قرآنی باید موجب حرکت در جامعه قرآنی و به دنبال آن، تبدیل آن به جبهه قرآنی و نهضت قرآنی شود.

تعدادی از مدیران و کارشناسان ادارات امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی روز یکشنبه (۲۶ دی) در نامه‌ای به حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نوشتند: تشکیل سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان حوزه تخصصی قرآنی کشور از خدمات زرین و ارزشمند مدیریت حجت‌ الاسلام سید مهدی خاموشی بود که از همان ابتدا در چارت تشکیلات سازمانی به عنوان واحد مستقل در نظر گرفته شد و به تبع در استان‌ها به عنوان یکی از واحدهای مستقیم تحت نظر مدیر دستگاه در ادارات کل تعریف شد.

در این نامه آمده است: اخیراً زمزمه‌ها و شایعاتی از بعضی افراد مسئول و غیره مبنی بر زیر مجموعه قرار گرفتن سازمان دارالقرآن الکریم ذیل معاونت فرهنگی و به تبع ادارات امور قرآنی در استان‌ها به گوش می‌رسد که واگذاری یکی از دو ساختمان سازمان به تشکل‌های معاونت، نرم نرمک این ذهنیت را قوت بخشید. البته این موضوع برخلاف جوابیه حضرتعالی در همایش سال گذشته مدیران ادارات قرآنی است که فرمودید «ما چنین بنایی نداریم و بلکه قصد ما ارتقای جایگاه سازمانی ادارات قرآنی است» که از فرمایش عالیجناب انتظار می‌رفت، این آرمان با ارتقای جایگاهی در حد معاونت قرآن ارشاد در سطح استان‌ها همراه شود، نه تنزل‌بخشی آن تا حدی که در برخی احکام جدید مدیران کل استانی به طور صریح مجموعه قرآنی ذیل معاونت فرهنگی تعریف، الحاق و تنزل یابد.

در ادامه این نامه چنین ذکر شده است: در حالی که بزرگ معلم قرآن جامعه اسلامی در سخنان حکیمانه خود افق بلندی را جهت رشد و توسعه فعالیت‌های قرآنی ترسیم می‌نمایند و مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی موکداً دیگر دستگاه‌های اجرایی را به نقش‌آفرینی مؤثر، تخصیص اعتبار مضاعف و راهبردهای عملیاتی قرآنی در دستیابی سریع به اهداف ترغیب می‌نمایند، چگونه قائل به کوچک‌سازی و تنزل مدیریت مستقل فعالیت‌های قرآنی در این تعارض آشکار است. قدر مسلم حاصل جمع مجموعه قرآنی با معاونت، یک ساختار حجیم در معاونت فرهنگی ایجاد خواهد کرد که میدان وسیع و بالای ماموریت‌های آن جز آن که برنامه‌های قرآنی را به حاشیه برد، اثر مثبت دیگری ندارد… .

در پایان این نامه از رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تقاضا شده است تا با توجه به انتظارات قرآنی رهبری معظم انقلاب و شرایط روز جامعه، ضمن توقف روند ادغام در ستاد (سازمان دارالقرآن الکریم) و استان‌ها، نسبت به ارتقای جایگاه قرآنی در استان‌ها از اداره به معاونت قرآن به صورت مستقل، دستور صادر شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.