پ

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از سازمان دارالقرآن الکریم حسین بهبودی روز دوشنبه گفت: نخستین گام از طرح پایش و ارزیابی خانه های قرآن و عترت کشور با عنوان خودارزیابی و خود اظهاری خانه های قرآن و عترت برنامه ریزی شده است. خوداظهاری فرصت مغتنمی برای خودکنترلی و پیش قدمی خانه ها برای خودارزیابی، استعدادیابی و محاسبه عملکردها از یک سو و تقویت اعتماد حاکمیت و تجلی همسوئی و همراهی فعالان قرآنی با حاکمیت از سوی دیگر است.

وی گفت: خانه های قرآن و عترت به عنوان فراگیرترین تشکل قرآنی در سراسر کشور با توجه به نقش بی بدیل خود در ترویج و تعمیق فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) در جامعه اسلامی و اجرای سیاست های قرآنی کشور، باید از هموارترین مسیر برای توسعه فعالیت های خود برخوردار بوده و واجد مطلوب ترین سطح کیفیت باشند تا بتوانند نقش محوری خود را ایفا کنند.

بهبوی افزود: حصول به این نقطه مطلوب و ترسیم مسیر راه، نیازمند اطلاع دقیق از وضعیت موجود است. ظرفیت ها، فرصت ها، تهدیدها، قوت ها، چالش ها و موانع پیش روی خانه های قرآن و عترت از جمله موضوعاتی است که ترسیم دقیق راه وصول به قله مطلوب و هرگونه سیاست گذاری و برنامه ریزی برای شتاب بخشی به پیمودن مسیر، متأثر از آن هاست. لذا جهت دست یابی به واقعیت موجود در عرصه فعالیت خانه های قرآن و عترت به ویژه پس از شیوع بیماری کرونا و تلاش برای تنظیم سند تحول در افق میان مدت و بلند مدت توسعه فعالیت های مربوط، پایش خانه های قرآن و عترت در دستور کار سازمان دارالقرآن الکریم قرار گرفت.

نخستین مرحله طرح ملی ارزیابی و پایش خانه‌های قرآنی آغاز شد

وی از ضرورت برون سپاری امور اجرایی به مردم و جلب مشارکت عمومی در مسیر تغییر نقش حاکمیت از تصدی گری به سیاست گذاری، هدایت و نظارت، توانمندسازی فعالیت های مختلف قرآنی مردمی سخن گفت و افزود: این موضوع طی دو دهه اخیر در اولویت های سازمان دارالقرآن نیز بوده است. بر این اساس به دنبال رصد و ارزیابی موفق مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در سال گذشته که برای نخستین بار در کشور صورت گرفت و منتج به شناخت دقیق وضع موجود و ایجاد زمینه های سیاست گذاری و برنامه ریزی واقعی در این بخش شد.

به گفته بهبودی استقرار نظام خوداظهاری علاوه بر تفویض و برون سپاری بخشی از اختیارات حاکمیت به مدیران خانه ها، برای رسیدن به اهدافی همچون فرهنگ سازی، ایجاد انگیزه، بهره گیری از ظرفیت خانه ها و تسهیل امر ارزیابی، تقویت رویکرد داوطلبانه و مسئولیت پذیری قانونی و اجتماعی و پاسخگویی مدیران خانه ها، تقویت تعامل و رابطه متقابل بین سازمان و خانه ها مبتنی بر حسن اعتماد طرفین، توأم با همسویی و همراهی برای مشارکت خانه ها در ارایه گزارش دقیق و جلوگیری از طولانی شدن و به حداقل رساندن فرآیند ارزیابی و نظارت پیش¬بینی شده است.

صرفه جویی در منابع انسانی، مالی و زمان صرف شده، اجرای آسان، سریع، دقیق، یکپارچه و فراگیر ارزیابی و نظارت خانه ها، واگذاری حداکثری خدمات غیر حاکمیتی به بخش مردمی، ارتقا آشنائی و نگرش مدیران نسبت به استانداردها، مقررات و انتظارات حاکمیت، افزایش رضایت مندی مدیران و کارآئی خانه ها و مشارکت مدیران در ارتقاء کیفی خدمات خانه ها از دیگر اهداف استقرار نظام خوداظهاری به گفته بهبودی است.

وی افزود: تمام خانه های قرآن و عترت مشمول خوداظهاری بوده و تا پایان مهر امسال فرصت دارند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سازمان دارالقرآن الکریم www.telavat.ir فرایند اجرایی خوداظهاری را تکمیل کنند. گام دوم پایش و ارزیابی خانه ها به فاصله کوتاهی پس از اتمام گام نخست، به صورت رصد میدانی با مشارکت ۳۰۰ نفر از کارشناسان قرآنی سازمان و مدیران مجرب تشکل های قرآنی مردمی انجام خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.