به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه ستاد تفسیر قرآن کریم با موضوع تصویب آییننامه اجرایی مسابقه سراسری تفسیر طلاب، روحانیون و خانوادهها براساس برش دستگاهی و نهادی صبح امروز ۶ تیرماه در ستاد اقامه نماز برگزار شد.
در این نشست که با حضور نمایندگانی از معاونت تهذیب حوزههای علمیه، مرکز قرآن و عترت نیروی زمینی ارتش، مرکز مدیریت حوزه علمیه، سازمان دارالقرآن الکریم، مرکز رسیدگی به امور مساجد و مرکز فعالیتهای دینی شهرداری برگزار شد حجتالاسلام و المسلمین سیدمحسن آزادی؛ مدیر ترویج قرآن کریم و حدیث حوزه علمیه قم اظهار کرد: اگر انس و الفت حوزههای علمیه با قرآن بیشتر شود تلالو این نور در جامعه بازتاب پیدا میکند چون طلاب در مصدر امر تبلیغ هستند. همه علوم حوزوی از قرآن و حدیث سرچشمه گرفته و باید به سرچشمه اصلی برگردد که همان قرآن و معارف اهل بیت است. طلاب دروس قرآنی در دروسشان دارند، انس با قرآن دارند ولی باید این انس افزایش پیدا کند و این افزایش نیاز به جریانسازی و برنامهریزی دارد.
تفسیر نور و نمونه؛ منابع برگزاری آزمون
وی ادامه داد: یکی از فرصتهای طلاب فرصت تابستان است. در تابستان برنامه طلاب متفاوت است و فراغت بیشتری دارند و جا دارد از این فرصت استفاده کنند و بیش از گذشته با قرآن انس بگیرند. در سالهای گذشته ستاد تفسیر قدمهایی برای ترویج تفسیرخوانی میان طلاب برداشته است. در این رقابت قرار نیست افراد در تفسیر کردن با هم رقابت کنند بلکه مسابقه برای تفسیرخوانی است. در همین راستا ما به جزء ۲۶ رسیدیم. جزء ۲۶ شامل ۶ سوره است. طلاب از دو منبع تفسیر نمونه و نور مطالعه میکنند و پایان تابستان آزمون سراسری برگزار میشود و طلاب برگزیده تشویق میشوند.
وی در ادامه گفت: برای همسران طلاب نیز در جزء ۲۶، سوره حجرات را در نظر گرفتیم که سوره مختصری درباره اخلاق است. برای فرزندان ۹ تا ۱۵ سال هم ۱۰ آیه پویش زندگی با آیهها در نظر گرفته شده است. امیدواریم با کمترین زحمت، اعضای خانواده روحانیون انس بیشتری با قرآن پیدا کنند.
آزادی در ادامه تصریح کرد: حوزه علمیه در این زمینه پیشگام شده است ولی در دو بخش نیاز به همافزایی کشوری داریم؛ بخش اول اطلاعرسانی و دعوت روحانیون جهت شرکت در برنامه است. گام اول در این زمینه انتشار فراخوان در رسانههای درون سازمانی است و گام بعدی این است افراد را توجیه کنیم و مسئله مهم انس با قرآن با آنها مطرح شود. حتی بستر آموزش فشرده این محتوا هم فراهم است. در فصل تابستان مراکز فرهنگی برای همسران و فرزندان نیروها برنامه دارند و ما نیز میتوانیم این برنامه را بخشی از برنامههای تابستانی قرار دهیم.
قرآن یکی از مظاهر خیر است
وی تاکید کرد: رقابت و مسابقه فرهنگ قرآن است و قرآن میفرماید: «فاستبقوا الخیرات». قطعا تفسیر قرآن یکی از مظاهر خیر است و اگر قرار است رقابت داشته باشیم یکی از بهترین عرصهها عرصه قرآنی است. نیت ما باید این باشد که همه طلبهها را پای کار بیاوریم و بتوانیم این نور را گسترش دهیم.
مدیر ترویج قرآن کریم و حدیث حوزه علمیه قم اظهار کرد: یک گام دیگر ترغیبها و مشوقها است. منابع و درآمدهای فرهنگی حوزه محدود است و با مشارکت میتواند کارش را پیش ببرد. درخواست ما از شما این است که مسئولین ارگان خود را توجیه کنید در تشویقها و هدایا مشارکت کنند. در همین زمینه در آییننامه درباره مشوقها و هدایا نوشتیم: «بهرهمندی از فیض قرآن کریم؛ کمکهزینه عتبات عالیات؛ کمکهزینه مشهد مقدس و صدها هدیه نقدی که به فراخور امکانات اهدا خواهد شد». برای قرآن باید سنگ تمام بگذاریم کما اینکه اهل بیت(ع) نیز هر چه داشتند به پای معلم قرآن میریختند.
وی در پایان گفت: هنگام ثبت نام ما فقط اطلاعات حوزوی افراد را میگیریم چون اطلاعات در سامانه مرکز خدمات حوزه علمیه ثبت شده است. بعد از اینکه آزمون برگزار شد اسامی برندگان را در خدمت شما قرار میدهیم تا هدایای برگزیدگان هر ارگان، توسط آن ارگان پرداخت شود. امیدواریم این مسابقه تداوم داشته باشد و به بهانه مطالعه دستهجمعی، طلاب و جامعه را دعوت کنیم قرآن را جزء به جزء مطالعه کنند.
در ادامه جلسه نمایندگان دستگاهها و نهادهای فرهنگی به بیان نظرات خود پیرامون آییننامه اجرایی مسابقه پرداختند و در این زمینه بحث و تبادل نظر شد و قرار شد آییننامه پایانی تا هفته آتی تهیه شود.