پ

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، مراسم تجلیل و تکریم از مقام شامخ پرستاران و مدافعان سلامت به‌ویژه پرستاران نمونه قرآنی، با مشارکت سازمان دارالقرآن الکریم، هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور و آستان مقدس حضرت صالح ابن موسی الکاظم (ع) در مجتمع بیمارستانی بقیة‌الله (عج) تهران برگزار شد.

این مراسم با حضور لاله افتخاری، رئیس، مریم حاج‌عبدالباقی، نایب‌رئیس، عقبایی عضو و رمضانی، دبیر هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی، سردار حسین صمدی نیا، رئیس مجتمع بیمارستانی بقیةالله‌الاعظم (عج)، حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی، مدیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم، جواد خسروی، دستیار رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و قائم‌مقام قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به همراه جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع سلامت و همچنین جمعی از پرستاران نمونه قرآنی همراه بود.

سردار حسین صمدی نیا، رئیس مجتمع بیمارستانی بقیة‌الله الاعظم (عج)، در ابتدای این مراسم ضمن تبریک روز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار گفت: آنچه بیمارستان بقیة‌الله (عج) را از سایر مراکز درمانی ممتاز می‌کند این است که اساساً در دل بحران شکل‌گرفته است؛ بیمارستان بقیه‌الله (عج) در دوره دفاع مقدس از سوی امامین انقلاب بنیان‌گذاری شد و بعدازآن دانشگاه شکل گرفت.

وی افزود: این بیمارستان بعدها با نقش‌آفرینی که در پذیرش خدمات درمانی در دل بحران‌ها و خدمات‌رسانی در انواع بحران‌هایی که نظام مقدس ما آن‌ها را تجربه کرده است، تا زمانی که بحث دفاع از حرم پیش آمد توفیق خدمت به بیش از هفت هزار نفر را در مجموعه داشته است. در طول دو سال گذشته نیز که بیماری منحوس کرونا پیدا شد به بیش از سی هزار بیمار بستری چندروزه و یک‌روزه توفیق خدمت‌رسانی داشته است که ۹۰ درصد آن‌ها مرخص شدند.

رئیس مجتمع بیمارستانی بقیة‌الله الاعظم (عج) ادامه داد: در این دوران روزهایی را تجربه کردیم که بیش از ۶۰۰ نفر بیمار بستری داشته‌ایم و بیش از ۶۰۰ بیمار تنها در اورژانس ما مراجعه داشتند که همین تعداد در سی‌تی‌اسکن، تست‌های تشخیصی سی پی آر و سایر تست‌های مختلف را تجربه کردیم و در این میان بیشترین نقش‌آفرینی در عرصه خدمت‌رسانی به بیماران عزیزمان را جامعه پرستاری داشته‌اند.

صمدی نیا بابیان اینکه به‌هیچ‌وجه نمی‌توان در قالب کلمات از پرستاران تقدیر و تشکر کرد، گفت: در اینجا کلام خدای متعال لازم است که در آیه ۳۲ سوره مائده فرمود: «وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا» یعنی هـر کـس نفسی را زنـده کـنـد گویا همه مردم را زنده کرده است، این عزیزان هم جان‌ها را نجات می‌دهند و این نجات جان، نجات بشریت تلقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پرستاران در ایام کرونا شبانه‌روز خدمت‌رسانی کردند و در این راه شهید تقدیم کردند، گفت: خوشحالیم که امروز به لطف تلاش دولت، این بیماری تا حد بسیار زیادی فروکش کرده است و واکسیناسیون گسترده انجام‌شده است. امروز کمتر از ۴۰ بیمار بستری در حوزه کرونا داریم و سایر تخت‌هایمان به سایر بیماران غیر کرونایی اختصاص پیداکرده است.

صمدی نیا بابیان اینکه بیمارستان بقیة‌الله (عج)، ازجمله بیمارستان‌های بسیار بزرگی است که نزدیک به یک‌میلیون مراجعه‌کننده در طول سال را دارد، تصریح کرد: طی ارزیابی‌های وزارت بهداشت در طول ۱۳ سال گذشته این بیمارستان جزء برترین بیمارستان‌های کشور با درجه عالی معرفی‌شده است و توانسته همان چیزی که به دنبالش بوده‌ایم، یعنی اعتماد مردم را جلب کند.

رئیس مجتمع بیمارستانی بقیة‌الله الاعظم (عج) ادامه داد: در این بیمارستان توفیقات بزرگی در عرصه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی نصیب ما شده است و تلاش شده تا این بیمارستان در ارزیابی‌های مختلف برتر باشد. نکته مهم در این است که طی دو سال گذشته که با ویروس منحوس کرونا مبارزه می‌کردیم همیشه شاهد حضور جمعی از مسئولان و عزیزانی در بیمارستان بودیم که از گروه‌های مختلف برای خدا قوت به کادر درمان و عزیزان ما در بیمارستان حضور پیدا می‌کردند و حتی در کنار بیماران به دادن داروهایشان و خدمت‌رسانی به آن‌ها در تمامی عرصه‌ها کمک می‌کردند. حتی در تدفین و مشکلاتی که در این عرصه وجود داشت کمک و یاری‌رسان بودند.

وی اظهار کرد: شاید بهترین تعبیر برای مقام پرستاران را مقام معظم رهبری دارند که فرمودند پرستاران ما فرشتگان رحمتی هستند که هم باجان و هم باروح بیماران سرکار دارند؛ این عزیزان در تمامی بخش‌ها تلاش می‌کنند که بتوانند خدمات هرچه بهتر را به جامعه بشریت ارائه کنند. در دو سال گذشته دیدیم که چه فداکاری‌هایی از سوی این پرستاران و پیراپزشکان انجام شد و منجر به شهادت هفت شهید در این بیمارستان شد که این‌ها در بخش‌های مختلف بیمارستان خدمت‌رسانی می‌کردند. بعدازاین سخنان، مریم حاج‌عبدالباقی به بیان خاطره‌ای در دوران نوجوانی خود و آشنایی بیشترش با حضرت زینب (س)، پرداخت و اظهار کرد: در دوران جوانی با کتاب «زینب بانوی قهرمان کربلا» نوشته عایشه بنت الشاطی آشنا شدم. این کتاب برایم بسیار جالب بود، چراکه نویسنده آن فردی غیر شیعه بود که با نگاه خودش حضرت را معرفی کرده بود. امروز بعد از گذشت سال‌ها از آن ماجرا و تحقیق و پژوهش‌های بسیار در مورد شخصیت حضرت زینب (س)، هنوز شخصیت ایشان را به‌صورت کامل درک نکرده‌ام و پی بردم که چقدر باعظمت و شناخت ایشان فاصله‌داریم.

وی با اشاره به شخصیت والای حضرت زینب (س)، گفت: عواملی که باعث می‌شود یک نفر بزرگ شود، می‌توان در سه موضوع بیان کرد، یکی از آن‌ها اخلاص است. یعنی هر مقدار که در کارها مخلصانه‌تر، بی‌شائبه‌تر و بدون طمع‌کاری را انجام دهیم و در مسیری قدم بگذاریم ناممان به همان میزان بزرگ می‌شود. البته این بزرگی بعضی وقت‌ها در زمان حیات و گاهی اوقات بعد از دوران حیات رخ می‌دهد. عامل دیگر در بزرگی انسان سختی کشیدن زیاد است. افراد زیادی را می‌شناسیم که با سختی‌های بسیار و محرومیت‌های فراوان در زندگی به درجات بزرگی رسیدند.

نایب‌رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی ادامه داد: عامل دیگری که برای بزرگ شدن انسان اثرگذار است، نقش حساسی است که او می‌تواند در مواقع بحران انجام دهد. خداوند در آیه ۲۶۵ سوره بقره به این موضوع اشاره‌کرده است و می‌فرماید: «وَمَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِیتًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُکُلَهَا ضِعْفَیْنِ فَإِنْ لَمْ یُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» یعنی: «و مثل آنان که مالشان را درراه خشنودی خدا انفاق کنند و باکمال اطمینان خاطر، دل به لطف خدا شاد دارند مثل بوستانی است که در زمین بلندی باشد و بر آن باران زیادی به‌موقع ببارد و حاصلی دوچندان (که منتظرند) دهد، و اگر باران زیاد نیاید، اندک بارد (تا باز به ثمر رسد)، و خدا به کار شما بیناست.» پس کسی که برای رضای خدا انفاق کند، پذیرش برکات و رحمت الهی برای او می‌تواند مانند یک باران تند یا یک باران نم‌نم باشد. اما چه چیزی باعث می‌شود که این باران تند باشد، بخشی از آن به اخلاص ربط دارد و بخش دیگر آن به انجام وظایفی مربوط است که بر عهده ما گذاشته‌شده است؛ لذا حضرت زینب (س) در بالاترین مرتبه این موارد قرار داشتند تا جایی که بنت شاطی می‌گوید که تنها کسی که می‌تواند از حضرت زینب (س) بالاتر باشد مادر ایشان یعنی حضرت فاطمه (س) است.

دیگر سخنران این مراسم لاله افتخاری، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی بود که ضمن عرض تبریک و تشکر به مناسبت ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار گفت: حضرت زینب (س) تنها پرستار امام سجاد (ع) نبودند بلکه پرستار تاریخ و فرهنگ دینی و قرآنی ما بودند. همچنان که مادرشان مادری کردند، ایشان هم پرستاری کردند و باید ما خانم‌ها افتخار کنیم به اینکه حضرت زینبی داریم که بار ما را برای حرکت در مسیر رسالت ایشان سنگین‌تر می‌کند.
در بخشی از این مراسم جمع حاضر با حضور در بخش‌های مختلف درمان با تقدیم گل و هدیه تبرکی از سوی آستان مقدس حضرت صالح ابن موسی الکاظم (ع) از زحمات کادر درمان تقدیر کردند.

در بخش دیگری از این برنامه از خانواده‌های شهید احمد داستانی، شهید قدرت تقی‌زاده و شهید تقی زارع شهیدان مدافع سلامت تقدیر شد و در ادامه از اکرم حسنی، شهناز خیرالدین، اعظم استیری، اکرم استیری، فاطمه نورالله به‌عنوان پرستاران بانوی قرآنی و مهدی امین فروغی قهرمان قرآنی و پرستار قرآنی و مهدی صفری فعال قرآنی و مجری شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل شد.

یادآوری می‌شود طی ابلاغیه سازمان دارالقرآن الکریم، آیین بزرگداشت ولادت باسعادت حضرت زینب (س) و تجلیل از مدافعان سلامت در ایام ولادت حضرت زینب (س)، برای دومین سال متوالی به‌صورت هماهنگ و با حضور در مراکز درمانی، به همت ادارات کل تبلیغات اسلامی، ادارات امور قرآنی و هیئت‌های اندیشه‌ورز بانوان قرآنی در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.