پ

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد آزمون‌های حفظ عمومی قرآن کریم و ابلاغ آن به استان‌ها گفت: آیین‌نامه آزمون‌های حفظ عمومی قرآن از سوی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم تیرماه امسال ابلاغ شد. ‌با توجه به کار کارشناسی صورت گرفته، این آیین‌نامه طی روزهای گذشته از سوی سازمان دارالقرآن به استان‌ها ابلاغ شد. بر اساس این آیین‌نامه اعطای مدرک حفظ قرآن علاوه بر بحث تخصصی به صورت عمومی نیز برقرار خواهد شد و عموم حافظان قرآن کریم در ۱۰ مقطع مدرک حفظ قرآن را دریافت خواهند کرد تا همه حافظان قرآن کریم از یک جزء تا ۳۰ جزء در ۱۰ مقطع مختلف مدرک حفظ قرآن دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون در کشور تنها کسانی که در آزمون تخصصی حفظ قرآن شرکت کرده‌اند مدرک حافظ قرآن داده شده است، افزود: در حال حاضر بنا بر این شده است تا کسانی که به صورت عمومی قرآن را حفظ کرده‌اند و شرایط خاص برای حضور در آزمون‌های تخصصی را ندارند، می‌توانند در این آزمون حضور یابند تا نسبت به دریافت مدرک اقدام کنند.

طراحی سامانه‌ای برای ثبت مشخصات حافظان قرآن

اخوان صباغ تصریح کرد: مزایای این آزمون با آزمون تخصصی حفظ قرآن کریم متفاوت است اما یکی از اتفاقات خوبی که در فضای حفظ عمومی قرآن رخ خواهد داد، بحث انگیزه‌سازی و استمرار این حرکت است، چرا که سامانه‌ای در سازمان دارالقرآن و ستاد راهبری طرح ملی حفظ در حال طراحی است که در آن پروفایل شخصی برای افراد درست می‌شود و اطلاعات محفوظات هر فرد از یک جزء تا کل قرآن کریم ثبت خواهد شد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه آزمون‌های حفظ عمومی قرآن کریم به صورت متمرکز برگزار نمی‌شود، بیان کرد: این اتفاق در موسسات و نهادهایی که کار حفظ قرآن انجام می‌دهند، صورت می‌گیرد. با استفاده از ظرفیت ممتحنین و کمیته‌های فنی که در استان‌ها تشکیل می‌شود، آزمون عمومی قرآن ذیل موسسات، خانه‌های قرآن و نهادهای قرآنی که کار حفظ انجام می‌دهند، برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سهل کردن اخذ مدرک حفظ برای حافظان قرآن یکی از مزایای این آزمون‌ها هست، گفت: ساماندهی مدارک حفظ قرآن در سراسر کشور از سوی سازمان دارالقرآن برنامه‌ریزی شده است تا هر کسی که حافظ قرآن هست از مزایای که برای آن تعریف شده است، بهره‌مند شود. تأیید مدرک آزمون عمومی حفظ قرآن در سازمان تبلیغات اسلامی مؤید این است که حافظ قرآن می‌تواند از مزایای آن در سراسر کشور استفاده کند.

تعریف حفظ عمومی

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در مورد تعریف حفظ عمومی قرآن در آیین‌نامه این آزمون، گفت: با توجه به اینکه آزمون حفظ عمومی قرآن کریم شفاهی است، در آیین‌نامه این آزمون آمده است که هر کسی ادعای حفظ قرآن کریم از یک تا ۳۰ جزء را داشته باشد می‌تواند در یکی از مقاطع ۱۰ گانه این آزمون حضور داشته باشد. این آزمون به صورت شفاهی در خود موسسات و مراکز و با استفاده از ظرفیت ممتحنین استانی برگزار می‌شود. در این آزمون به کسی که نمره لازم را از طریق حضور در آزمون شفاهی کسب کند، مدرک اعطا می‌شود. حافظان قرآن در این آزمون در سه مقطع اول تنها در بحث حُسن حفظ مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، اما از مقطع چهارم به بالا در کنار حُسن حفظ، در مورد مفاهیم قرآن کریم نیز سوال خواهد شد.

این عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم اظهار کرد:‌ امیدواریم این حرکت عمومی که در فضای حفظ قرآن ایجاد خواهد شد و مدارکی که اعطا می‌شود، بتواند ظرفیت حافظان قرآن را بیشتر کند و افراد بیشتری در این آزمون‌ها شرکت کنند و از این فرصت بهره ببرند.

نقش سازمان تبلیغات

اخوان صباغ در پاسخ به سوالی در مورد نقش سازمان تبلیغات اسلامی در برگزاری این آزمون‌ها بیان کرد: نقش سازمان هم سیاستگذاری و هم تشکیل کمیته‌های فنی در استان‌ها هست؛ ضمن اینکه در انتخاب ممتحنین استان‌ها، انتخاب مراکز و نهادهای مجاز برگزاری آزمون و اعطای مدرک نیز نقش دارد. در مجموع سازمان تبلیغات اسلامی نقش دبیری این فعالیت را از طریق شورای توسعه و ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن دریافت کرده است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در پاسخ به سوال دیگری در مورد نسبت آزمون‌های حفظ عمومی قرآن با سایر آزمون‌های حفظ که از سوی نهادها برگزار می‌شود، گفت: با توجه به اینکه قرار شده است این آزمون به عنوان آزمون اصلی و مادر تعریف شود، تمام آزمون‌هایی که نهادهای دیگر برگزار می‌کنند، ذیل این آزمون تعریف خواهد شد و لیسانس این آزمون را باید دریافت کنند. حتی موسسات بزرگ حفظ قرآن هم که آزمون برگزار می‌کنند نیز از این پس آزمون‌های خود را ‌تحت لیسانس آزمون حفظ عمومی قرآن برگزار خواهند کرد. اعطای مدرک معتبر از سوی سازمان تبلیغات اسلامی با عنایت و حضور در این آزمون صادر می‌شود.

زمان آغاز آزمون‌ها

اخوان‌صباغ در مورد فرایند اجرایی این آزمون نیز گفت: ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم ما را مکلف کرده است از نیمه دوم سال این اقدام را شروع کنیم، دو هفته قبل از مهرماه ستاد کشوری این آزمون تشکیل شد و به قدرت در حال فعالیت است، امروز نیز جلسه توجیهی استان‌ها را داشته‌ایم و امیدواریم با تشکیل کمیته‌های فنی در استان‌ها، تعیین ممتحنین و موسسات و نهادهای منتخب، این فعالیت را از پایان آبان‌ماه یا ابتدای آذرماه به صورت رسمی آغاز کنیم.

وی افزود: این آزمون محدودیت زمانی برای اجرا ندارد و این ابتکار در این آزمون وجود دارد که هر وقت ممتحن وجود داشته باشد، حافظ آماده برگزاری آزمون باشد و موسسات نیز این قابلیت را داشته باشند که آزمون را برگزار کنند،‌ آزمون برگزار شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در پایان در مورد کمکی که این آزمون می‌تواند به جریان حفظ قرآن کریم در کشور داشته باشد، گفت: از جمله موضوعاتی که حافظان قرآن با آن درگیر هستند موضوع آزمون و مدرک حفظ است و نیز مزایای این مدرک است. ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم قول داده است مزایایی که برای مدارک حفظ قرآن تعیین شده است، تقویت کند، ‌هر چقدر این مزایا تقویت شود انگیزه برای حافظ شدن و ورود به عرصه حفظ برای عموم جامعه بیشتر مهیا می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.