عبدالعلی براتی، رئیس اداره امور قرآنی ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم در گفتوگو با ایکنا از قم بیان کرد: مسئله انتخابات بحث حکمرانی است و ما باید بر روی مسئله حکمرانی از منظر قرآن کار کنیم، منظور از حکمرانی هم همه ابعاد اعم از سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و فراتر از بحث انتخاب یک شخص یا گروه است، لذا باید مبانی، اقتضئات، ابعاد، اهداف و آثار حکمرانی و مدیریت جامعه از منظر قرآن بررسی شود که بخشی از این موارد عمومی است و شامل همه جوامع انسانی میشود.
وی گفت: ما باید به طور ویژه حکمرانی مدنی و قرآنی را در جامعه داشته باشیم و شاخصههای دینی را لحاظ کنیم. انتخابات بحثی سیاست اجتماعی است که میتواند ابعاد متنوع و مختلفی را شامل شود که همه این موارد از منظر قرآن قابل بررسی است، به طور مثال در قرآن توصیه به حق داریم، یکی از بالاترین توصیههای به حق، توصیه به حق حاکمین توسط مردم و بالعکس است، در بحث امر به معروف و نهی از منکر توصیه به حق مردم به مردم را داریم اما فراتر این است که همه بحث حق و باطل در مسئله حاکمیتی گنجانده شود.
رئیس اداره امور قرآنی ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم اظهار کرد: بنابراین باید نگاه ما به انتخابات یک نگاه حکمرانی باشد، نه صرفاً یک نگاه سیاسی که فردی برای انجام برخی امور انتخاب شود، قرآن نیز به عمق این مسائل نگاه کرده است و چه امر و نیکی و تقوایی بالاتر از اینکه ما حکمرانی درست انجام دهیم، برای مردم ما بهترین معاونت و تعاون این است حکمرانی را که براساس بر و تقوا انتخاب کنند، لذا یکی از مبانی انتخاب این است که ما در امری که مصداق بالای بر و تقوا است، معاونت و کمک کنیم.
براتی گفت: بنابراین مسئولیتی که در اینجا متوجه ما میشود بسیار مهم است و اگر این اتفاق نیفتد برخلاف آیه قرآن است. مشارکت ما در انتخاب حکمران براساس بر و تقوا بالاترین تعاون است. ما به عنوان افراد در جامعه ناچاریم حاکمانی داشته باشیم، بر همین اساس خداوند در آیه ۵۸ سوره نسا میفرماید: شما بایستی امانات را به اهلش بازگردانید، ما وظیفه داریم فرد امینی را انتخاب کنیم و رئیس جمهور نیز وظیفه دارد اماناتی که بر عهده اوست را بر اهلش بازگرداند و وزیرانی را انتخاب کنند که شایستگیهای مناسب انجام تکلیف را داشته باشند.
وی با بیان اینکه مردم باید سعی کنند امانت کشورداری و حکمرانی را به اهلش بسپارند، گفت: خداوند در قرآن میفرماید کارگزار باید حفیظ و علیم باشد، در جای دیگر در بیان ویژگیهای حضرت موسی(ع) قوی و امین بودن را بیان میکند، در عصر ما نیز قوی بودن در همه امور حکمرانی باید مدنظر باشد و رئیس جمهور در امور مختلف امین باشد، پس حاکم هم باید نسبت به بیتالمال امین باشد و هم به همه امور علیم بوده و آگاهی داشته باشد و بدون دانش تصمیم گیری نکند. لذا حکمرانی باید انتخاب کنیم که حفیظ و علیم و قوی و امین باشد.
براتی با بیان اینکه ما امروز در مرحله انتخاب هستیم، گفت: با توجه به آیات قرآن، کارآمدی، کاردانی، قاطعیت، خستگی ناپذیری، مردمی بودن و مردم دار بودن، تقوا و پاکدستی، مقابله با فساد و دوری از انتخاب افراد ناشایست و مبارزه با دشمنان و استکبار ستیز بودن و نپذرفتن سلطه بیگاناگان و توجه به کرامت انسانها همه از ویژگیهای حاکمان است که در مبانی قرآنی به آن اشاره شده است، در یک جامعه انسانی حکمرانان باید بیش از دیگران در خیرها سبقت بگیرند و چه خیری بالاتر از حفظ منابع و امید مردم و توجه به معیشت مردم.
رئیس اداره امور قرآنی ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: هم چنین داشتن صداقت و راستگویی که در سخنان حضرت امیر(ع) در نهجالبلاغه به آن اشاره شده از نکات مهم دیگر است، کارگزار باید با افراد صاحب نظر مشورت کند اما مهمترین نکته این است افرادی که خود را در معرض انتخاب قرار میدهند باید توجه کنند این موارد شاخصههای بسیار مهمی است که باید از قرآن اخذ کنند و آن را اجرایی کنند.
وی گفت: از شاخصههای دیگر یک حکمران، بحث امر و نهی است، هیچ کس شایستهتر از یک حکمران برای امر به معروف و نهی از منکر نیست، رئیس جمهور از دیدگاه قرآن باید خیرخواه مردم خود باشد، مردم نیز اگر متوجه این مسئله شوند که حاکمانشان در مسیر این شاخصهها حرکت میکنند بیشترین فداکاری را نسبت به همان حاکم و کشورشان انجام خواهند داد و امانتی را که باید ادا میکردند به درستی انجام میدهند، لذا در همه مسائل اعم از مسائل داخلی و روابط خارجی در قرآن مبانی وجود دارد.
براتی ادامه داد: حکمران و حاکم و کسی که مسئولیت راهبری جامعه را بر عهده میگیرد به لحاظ اینکه این جامعه قرآنی است و بالاترین میثاق ما حتی بالاتر از قوانین، قرآن است، موظف است خود را در برابر برنامه کامل بشری مسئول بداند، باید بداند قرآن کتابی آسمانی و عملی بشری است، لذا مسئولیت رئیس جهمور در درجه اول عمل به قرآن و حل و فصل امور با توجه به قرآن است، قرآن میثاق دینی و بشری ماست و چه خوب است رئیس جمهور ما با زبان قرآن با دنیا سخن بگوید و معارف را منتقل کند.
رئیس اداره امور قرآنی ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: بهتر بود در گفتوگوهایی که با نامزدها انجام میشد، سؤالات قرآنی نیز مدنظر قرار داده میشد؛ مردم باید بدانند تکلیف یک رئیس جمهور اسلامی در برابر قرآن و ترویج آن چیست؟ وی برای اینکه مردم با قرآن آشنا شوند چه برنامهای دارد؟ رئیس جمهور باید بالاتر از سمتی که در شورای توسعه قرآنی دارد برای ترویج قرآن برنامه داشته باشد، او باید به طور مستمر در خصوص اقداماتی که برای ترویج و آشنایی مردم با قرآن و پیاده کردن مبانی قرآنی انجام داده پاسخگو باشد.
وی با بیان اینکه رئیس جمهور باید قرآنی باشد تا در جهت تثبیت بیشتر قرآن اقدام کند، افزود: رئیس جمهور باید تعامل ویژهای با قرآنیان داشته باشد، در روایات داریم در آخرت، افراد به میزانی که با قرآن آشنا هستند ترفیع میگیرند، این مسئله را باید در این دنیا نیز انجام دهیم، رئیس جمهور با حاملان و مفسران و قاریان و مروجان قرآن و کسانی که در راه قرآن قدم برمیدارند برخود شایستهتری داشته باشد، این مسئله جدای از تبعیض است، زیرا خداوند نیز درجات انسانها را براساس قرآن در آخرت قرار میدهد.
براتی گفت: ما به هر میزان به قرآن نزدیک شویم و معارف آن را در جامعه دنبال کنیم، اقتصاد، فرهنگ و امنیت همه جانبه موفقتری خواهیم داشت و مسائل با آسیب کمتر دنبال خواهد شد، کاش مدیران ارشد نظام در مجامع و محافل قرآنی حضور فعال داشته باشند و خود به تلاوت قرآن بپردازند، رئیس جمهوری که در همه مجامع و مجالس شرکت میکند چه خوب است به طور جدی در مجالس قرآن نیز حضور داشته باشد، متأسفانه ما به عنوان یک کشور شیعی در خصوص قرآن و پررنگ بودن آن در بافت اجتماعی ضعف داریم، لذا رئیس جمهور در این امر می تواند نقش آفرین باشد و این اتهام را از چهره حکمرانی شیعی بزداید، همانگونه که شهید رئیسی با در دست گرفتن قرآن در سازمان ملل از قرآن دفاع کرد و چهره خوبی از ایران در بین کشورهای اسلامی برجای گذاشتند.