پ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، هفتمین جلسه کارگروه اعتبارات ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با حضور اعضای این کارگروه در دبیرخانه این ستاد در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار و در آن درمورد تقسیم‌بندی ۵۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از کل اعتبار در حوزه حفظ قرآن کریم تصمیم‌گیری شد و تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه منوط به تصویب نهایی در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم شده است.

از جمله دستور‌های این جلسه می‌توان به «بررسی برنامه‌های پیشنهادی اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت»، «بررسی طرح‌های تفصیلی ارائه شده از سوی سازمان دارالقرآن الکریم در خصوص رصد و نیازسنجی دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن کریم»، «بررسی طرح تلویزیونی «حافظ» ارائه شده از سوی سازمان صدا و سیما (شبکه قرآن)» و «بررسی برنامه‌های پیشنهادی ستاد کل نیرو‌های مسلح» اشاره کرد.

در بخشی از این جلسه در زمینه حمایت از تشویق حافظان، مربیان و موسسات قرآنی مقرر شد، در برنامه تشویق حافظان قرآن کریم که در جلسات قبلی عنوان کلی آن به تصویب رسیده بود، با در نظر گرفتن حداقل محفوظات یک جزء، حدود ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شود.

ارزیابی حافظان در این برنامه پیشنهادی بر اساس آزمون‌های حفظ عمومی انجام خواهد شد و طرح تفصیلی این برنامه به همراه پیش‌نویس دستورالعمل آن باید از سوی سازمان دارالقرآن الکریم ارائه شود.

همچنین در بخش دیگری از این جلسه مقرر شد برای حمایت از آموزش‌های تخصصی حفظ قرآن کریم که در مدارس شبانه‌روزی حفظ انجام می‌شود حدود ۲۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شود؛ این موضوع منوط به ارائه طرح تفصیلی و دستورالعمل آن از سوی اتحادیه تشکل‌های قرآنی و تصویب در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم شده است.

بر اساس تصمیم اعضا و برای حمایت از موسسات مردمی حفظ قرآن کریم، مقرر شد بر اساس موفقیت قرآن‌آموزان تحت پوشش موسسات، در آزمون‌های حفظ عمومی، حدود ۱۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شود، این موضوع نیز منوط به ارائه طرح تفصیلی و دستورالعمل آن از سوی اتحادیه تشکل‌های قرآنی و تصویب در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم شد.
اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای حمایت از مربیان حفظ بر اساس خروجی آزمون‌های حفظ عمومی قرآن کریم بخش دیگری از مصوبات این کارگروه بود.

در این جلسه همچنین مصوب شد در نشستی با حضور نمایندگانی از اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، دارالقرآن‌های بسیج، دارالقرآن‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه پیش‌نویس‌های لازم برای تدوین آیین‌نامه حمایت از مربیان حفظ قرآن کریم تهیه شود.

در بخش دیگری از این جلسه برنامه‌ای پیشنهادی با عنوان «تجربه‌نگاری موسسات حفظ قرآن کریم برتر و موفق کشور» ارائه شد که پس از طرح مباحث تفصیلی در مورد آن، به صورت کلی به تصویب رسید و مقرر شد طرح مورد نظر برای تهیه یک عنوان کتاب از سوی اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت ارائه شود.

همچنین برنامه «طراحی و اجرای دوره‌های توانمندسازی مدیریت مراکز آموزشی حفظ قرآن کریم» یکی دیگر از عنوان برنامه‌های پیشنهادی اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآنی بود که کلیات آن تصویب شد.

در بخش نیرو‌های مسلح نیز مقرر شد، برنامه‌های ارائه شده از سوی ستاد کل نیرو‌های مسلح، با توجه به اقدامات ملی مصوب آن نهاد در سند ملی حفظ قرآن کریم کشور، مورد بازنگری قرار بگیرد و در جلسه بعد ارائه شود.

در این جلسه کلیات برنامه ارائه شده از سوی صدا و سیما برای شبکه قرآن با عنوان «حافظ» تصویب نشد و مقرر شد طرح این برنامه در کارگروه مضامین کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم بررسی و کارشناسی شود.

بر اساس آنچه در این جلسه مطرح شد کلیات دو عنوان برنامه «بازنگری در سرفصل‌های آموزشی دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن کریم» و «طراحی سامانه برای وضعیت سنجی مربیان حفظ قرآن کریم کشور» بر عهده سازمان دارالقرآن گذاشته شد.

در این جلسه همچنین مقرر شد در نشست آینده ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم اولویت برنامه‌هایی که تاکنون کلیات آن‌ها تصویب شده است بر اساس ویژگی‌هایی از جمله اثرگذاری بیشتر، جریان‌ساز بودن، تحولی بودن و … مورد بررسی و دسته‌بندی قرار بگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.