پ

شورای فرهنگ عمومی چهارمحال‌وبختیاری حدود دو هفته قبل پس از بیش از سه سال با موضوع از سرگیری فعالیت شورای هماهنگی گسترش فعالیت‌های قرآنی و احیای سند راهبردی قرآن استان تشکیل جلسه داد و در این جلسه که چندتن از اساتید و پیشکسوتان و دغدغه‌مندان قرآنی استان نیز حضور داشتند و دغدغه‌ها را بیان کردند، تشکیل کمیته قرآن استان با دبیری اداره‌کل تبلیغات اسلامی به تصویب اعضا رسید تا بارقه امید به گسترش فرهنگ قرآنی استان و رونق فعالیت‌های قرآنی در سطوح و موضوعات گوناگون در دل فعالان و دلسوزان عرصه قرآنی استان روشن شود. ایکنا چهارمحال‌وبختیاری برای تشریح روند آغاز به‌کار کمیته قرآن استان و تعیین اعضا، برنامه‌ها و اهداف پیش‌بینی شده، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی انجام داده که با هم می‌خوانیم.

حجت‌الاسلام کارگر با اشاره به اینکه بلافاصله پس از تصویب کمیته قرآن در شورای فرهنگ عمومی استان نامه‌ای تنظیم و به ادارات ارسال شد، اظهار کرد: در این نامه از ادارات مأمور در حوزه فرهنگی و قرآنی خواسته شد که دبیر قرآنی خود را به کمیته قرآن معرفی کنند؛ در واقع اعضای کمیته قرآن متشکل از دستگاه‌های اجرایی استان است که هر دستگاه باید نماینده‌ای برای این منظور معرفی کند.

وی با تأکید بر اینکه جلسات کمیته قرآن همواره با حضور دبیران قرآنی دستگاه‌ها برگزار خواهد شد، افزود: در این جلسات بنا نیست مدیران ارشد استانی حضور داشته باشند، چراکه قصد این است که این جلسات با حضور افرادی که در ادارات درگیری مستقیم و عملیاتی با موضوعات دارند تشکیل شود و از جنبه تشریفاتی حضور مدیران اجتناب شده است. ضمن اینکه هرگونه اقدام و طرح و برنامه‌ مطرح شده در کمیته به سمع و نظر مدیران استان و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان خواهد رسید.

کارگر با بیان اینکه کمیته قرآن استان هنوز اعضای خود را به‌طور کامل نشناخته است، گفت: از اداراتی که هنوز نماینده‌ای برای حضور در کمیته معرفی نکرده‌اند بار دیگر درخواست شده که این اقدام هر چه سریع‌تر صورت گیرد تا بتوان در اسرع وقت کار کمیته قرآن را آغاز کرد و با تکمیل اعضا نخستین جلسه این کمیته با حضور نماینده ولی‌ فقیه در استان و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تشکیل خواهد شد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: در آغاز کار، دو دستور کار برای کمیته قرآن در نظر گرفته شده که نخست تدوین آیین‌نامه عملکرد کمیته قرآن و دوم پیگیری برای احیا و پیگیری اجرای سند راهبردی قرآن استان در دستور کار قرار دارند.

کارگر با اشاره به اینکه کمیته قرآن استان اکنون در مرحله تعیین اعضا قرار دارد، توضیح داد: امیدواریم بتوان تا پایان هفته جاری تمامی اعضای کمیته قرآن که از جانب ادارات متولی فرهنگی و قرآنی نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، جهاد دانشگاهی و… معرفی می‌شوند، تعیین شوند تا بتوان اولین جلسه را در ایام مبارک عید غدیر برگزار کرد.

وی با بیان اینکه جلسات کمیته قرآن شورای فرهنگ عمومی استان به‌صورت مستقل از جلسات ماهانه این شورا برگزار می‌شود، ادامه داد: این کمیته ذیل شورای فرهنگ عمومی استان، اما مستقل از آن، به‌صورت ماهانه تشکیل جلسه می‌دهد و در صورت نیاز، مصوبات این جلسات برای تصویب در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح و به رأی اعضا گذاشته می‌شود.

کارگر بیان کرد: دو رویکرد و سیاست کلی برای فعالیت کمیته قرآن تعریف شده است، این کمیته در وهله نخست هماهنگ‌سازی و همسان‌سازی فعالیت‌های قرآنی ادارات و دستگاه‌ها را دنبال می‌کند که از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ به‌عنوان نمونه اگر اداره ارشاد یک کار قرآنی را در دست اجرا دارد، کمیته قرآن ترتیبی اتخاذ می‌دهد که سایر دستگاه‌ها نیز اداره ارشاد را در انجام بهتر برنامه قرآنی یاری کنند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری به‌روزرسانی و پیگیری برای اجرای سند راهبردی قرآن استان را دیگر سیاست ویژه کمیته قرآن دانست و گفت: در این راستا، سند راهبردی قرآن استان که سال‌ها از تصویب آن در شورای فرهنگ عمومی استان می‌گذرد بازنویسی و به‌روزرسانی شده و ضمانت اجرایی خواهد یافت و کمیته قرآن پیگیر اجرای سند در ادارات اجرایی استان خواهد بود.

کارگر پیگیری فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم استان را مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: بر این اساس، یکی از اقدامات فوری کمیته قرآن رسیدگی به وضعیت قرآنی مناطق محروم خواهد بود که سیاست‌هایی در این خصوص برای همکاری با استانداری و دهیاری‌ها تدوین و با کمک دستگاه‌های اجرایی عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه کمیته قرآن رویکرد اجرایی ندارد، افزود: این کمیته متشکل از دستگاه‌های اجرایی حوزه فرهنگی و قرآنی است که هماهنگی، راهبری و پیگیری نحوه عملیاتی شدن فعالیت‌های قرآنی این نهادها را بر عهده دارد تا این فعالیت‌ها با پرهیز از موازی‌کاری به‌صورت هماهنگ و هم‌افزا پیش بروند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.