پ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ سفر زیارتی اربعین، یک رویداد بزرگ فرهنگی و اجتماعی است که در سال‌های اخیر به پدیده‌ای قابل توجه در حوزه گردشگری تبدیل شده است.

بزرگ‌ترین رویداد گردشگری مذهبی تا چند سال پیش سفر معنوی حج بود، اما در سال‌های اخیر، سفر میلیونی اربعین مقام اول را کسب کرده و اجتماعی با عظمت در دنیا محسوب می‌شود.

مردم از سراسر دنیا خصوصاً مسلمانان و شیعیان جهان، در ایام اربعین به کشور عراق سفر می‌کنند تا در ویژه مراسم راهپیمایی شرکت کنند و از اماکن زیارتی همچون نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و سایر شهرها بازدید داشته باشند و به مقام پیامبران و ائمه اطهار علیهم‌السلام ادای احترام کنند.

قبرستان وادی‌السلام به‌عنوان بزرگ‌ترین قبرستان مسلمانان و مسجدی چون مسجد کوفه و مسجد سهله، خانه امیرالمومنین و سایر زیارت‌گاه‌ها و مکان‌های مقدس، از جمله اماکنی است که پذیرای گردشگران در ایام اربعین و سایر روزهای سال هستند.

مهمان‌نوازی مردم عراق در ایام اربعین از یک‌سو و تعامل و تبادل جلوه‌های زیبای فرهنگ بین میزبان و مهمانان از سوی دیگر، موجب رونق گردشگری عراق در ایام اربعین شده و اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است به طوری که ستادها و شورهایی به‌عنوان «اربعین» در برخی کشورهای همسایه از جمله در ایران تشکیل و راه‌اندازی شده و به هماهنگی برنامه‌ها و رسالت‌های مربوطه می‌پردازد.

گرچه وجه معنوی سفر اربعین بر وجه گردشگری آن غالب است، اما وجه گردشگری آن نیز قابل چشم‌پوشی نیست، چراکه مردم دنیا به قصد زیارت و شرکت در اجتماع پرشور اربعین، مقصدی را تعیین می‌کنند تا مدتی را در آنجا سپری کنند، بنابراین سفر به سرزمینی دیگر، آشنایی با آداب و رسوم ملل و تبادل فرهنگ‌ها، مباحثی هستند که در حوزه گردشگری به آن‌ها پرداخته می‌شود.

همچنین این رویداد عظیم و مردمی، یک حرکت بزرگ اقتصادی به حساب می‌آید چراکه انبوه گردشگران با سفر اربعین به رونق گردشگری و کسب‌ و کار کمک می‌کنند و باعث ارتقاء ظرفیت و توان مقصد می‌شوند.

در میان ذی‌نفعان سفر اربعین به‌عنوان گردشگری مذهبی و رویدادی جهانی، دولت عراق اصلی‌ترین ذی‌نفع است. همچنین آژانس‌های مسافرتی و راهنمایان گردشگری، جامعه محلی، سازمان‌های ملی و مردم‌نهاد، بخش خصوصی و گردشگران، سایر ذی‌نفعان هستند.

سفر اربعین، نمادی راهبردی برای رشد و توسعه ارزش‌های مادی و معنوی است به طوری که با تبیین درست آن در کنار توجه به فرهنگ عاشورایی و منطق حسینی (ع)، جوامع اصلاح شده و زندگی‌ها پایدارتر و آرام‌تر می‌شود.

از جمله آثار مهمی که سفر اربعین دارد؛ اتحاد جوامع مختلف به‌ویژه مسلمانان و شیعیان دنیا زیر خیمه و بیرق حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و اجرای نمایشی با عظمت از وحدت و همدلی برای جهانیان است که عزت و اقتدار جبهه حق را تثبیت می‌کند و از پیشروی دشمنان و نفوذ استکبار جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

در رویداد مذهبی اربعین باید در کنار دقت به موضوعات دینی، بومی و سنتی، به برخی ادبیات گردشگری نظیر مقصد، بازار، گردشگر، اقتصاد، کالاسازی و مدیریت بازار نیز توجه داشت.

این سفر میلیونی، تأکید بر اعتقادات و باورها دارد و مصداق بارز حدیث نورانی از وجود نازنین پیامبر اکرم (ص) است که امام حسین (ع) را چراغ هدایت و کشتی نجات معرفی کرده است (و این کشتی در میان اهل‌بیت سریع‌تر است) و می‌تواند جامعه بشریت را از ظلم و جور رهایی ببخشد.

محمدمهزیار زرینه، رئیس کمیته روابط عمومی و رسانه انجمن متخصصان گردشگری ایران و مدیر خانه قرآن هدایت ابهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.