پ

به گزارش خبرنگار ایکنا، سی و یکمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم صبح امروز ۲۵ مردادماه با حضور اعضای این ستاد در دبیرخانه آن در محل سازمان اوقاف و امور خیریه استقرار یافته است، برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در دبیرخانه طی هفته‌های اخیر پرداخت و گفت: آزمون‌های عمومی حفظ قرآن کریم از سوی سازمان دارالقرآن شروع شده و تا کنون چهار هزار نفر در آزمون‌ها حضور یافته‌اند و مدارک نیز صادر شده است، البته اشکال‌های جزئی در سامانه وجود دارد که به مرور برطرف خواهد شد.

وی در ادامه به حضور مطلوب موسسات مردمی در این آزمون‌ها اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش نیز هنوز نتوانسته کامل وارد شود، دوستان مشغول مذاکره هستند تا این روند به خوبی پیش برود. دستگاه‌های دیگر نیز می‌توانند این آزمون را برای کارکنان خود برگزار کنند و امیدواریم تا دو ماه آینده این دو موضوع نیز به خوبی پیش برود.

مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه آزمون حفظ عمومی قرآن پایه بسیاری از طراحی‌های ما برای بودجه‌ریزی است، گفت: اگر چرخ این آزمون به خوبی بچرخد کارهای تشویقی برای معلمان، موسسات و حفاظ به خوبی انجام خواهد شد.

بحرالعلوم به فعالیت‌های مطلوب نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این مجموعه کار خود را قبل از اینکه بودجه‌ای برای آنها در نظر گرفته و قراردادی تنظیم شود کار خود را شروع کرده‌اند و تاکنون ۴۳۰۰ نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. دبیرخانه این طرح نیز در دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد. امیدواریم با بودجه‌ای که تزریق می‌شود کارها مطلوب‌تر شود.

وی در ادامه به پای کار آمدن همراه اول اشاره کرد و گفت: این اپراتور ۱۱۰ میلیون شماره دارد که پیامک‌های ۶۰ میلیون شماره از آن حداقل یک بار در روز دیده می‌شود و مقرر شده تا بحث حفظ قرآن کریم برای عموم کاربران این اپراتور در نظر گرفته شود. برای این کار یک اپلیکیشن طراحی می‌شود که بحث حفظ از چند مسیر پیگیری خواهد شد. همچنین قرار شده است افرادی که از این طریق حافظ قرآن می‌شوند از جایزه‌هایی که همراه اول در نظر گرفته است، بهره‌مند شوند.

مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن همچنین به ارائه پیشنهاد تشکیل بنیاد کربلایی کاظم ساروقی طی سفر رئیس جمهور به استان مرکزی اشاره و تصریح کرد: قبلاً در استانداری استان مرکزی صحبت‌هایی در مورد این موضوع مطرح شده بود که بعد از تأکید رئیس جمهور تسریع شده است. در همین راستا جلساتی با نماینده استاندار استان مرکزی و مسئولان اوقاف این استان برگزار شده است. با توجه به اینکه اصالت حفظ قرآن کریم می‌تواند با مطرح کردن شخصیتی همچون کربلایی کاظم بیشتر مورد توجه قرار گیرد، پیش‌بینی می‌شود موضوع خوبی باشد و بتوان از این طریق اقداماتی را انجام داد.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخشی از این جلسه پس از طرح مباحثی در مورد ناظران طرح‌های این ستاد، مقرر شد کارهای نظارت و ارزیابی از سوی دبیرخانه انجام شود. یعنی ناظران انتخاب شده بازوهای نظارتی دبیرخانه باشند. از جمله ناظرانی که برای طرح‌های مختلف ستاد معرفی شده‌اند می‌توان به کریم دولتی، محمدحسین فریدونی، حجت‌الاسلام حسین سلیمانی، سعید کرمی، حسن زرنوشه‌فراهانی، حکیمی و … اشاره کرد. همچنین در ادامه این بحث و به پیشنهاد حمید مجیدی‌مهر، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، پیشنهاد شد سرپرستی برای همه ناظران به انتخاب دبیرخانه انتخاب شود که به تأیید حاضران رسید.

همراهی یکی از اپراتورهای تلفن همراه با ستاد راهبری حفظ قرآن / برنامه‌ریزی برای حفظ موضوعی

در بخش دیگری از این جلسه مقرر شد تأیید نهایی گزارش‌های مرحله‌ای برنامه‌ها در کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری و پس از تأیید دبیر ستاد، به تصویب نهایی برسد. این تصمیم برای تسریع در روند اجرای کار اتخاذ شده است. تا قبل از این و بر اساس اساسنامه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی تأیید نهایی گزارش‌های مرحله‌ای برنامه‌ها باید مجدد در ستاد تصویب می‌شد.

بحث اطلاع‌رسانی مطلوب آزمون‌های حفظ عمومی قرآن کریم یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این جلسه بود که مقرر شد طرحی برای این موضوع از سوی سازمان دارالقرآن‌ الکریم تهیه و ارائه شود تا ظرفیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی و ترویجی کشور بهتر مورد استفاده قرار گیرد. همچنین قرار شد صلاحیت ارزیاب‌ها و نیز استانداردهای آزمون‌های عمومی حفظ قرآن کریم نیز مورد بررسی قرار گیرد.

بر اساس گزارش ایکنا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد و زمان نسبتاً زیادی از جلسه را به خود اختصاص داد، بحث در مورد حفظ موضوعی قرآن کریم بود. چالش اصلی که از سوی برخی اعضای جلسه مطرح شد بحث بدون متولی بودن حفظ موضوعی قرآن کریم و نیز مشخص نبودن ابعاد و حتی تعریف دقیق آن بود.

از جمله مهم‌ترین مباحثی که در این بخش از جلسه مطرح شد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

– بحث حفظ موضوعی قرآن کریم یکی از مباحث مغفول مانده در اسناد مربوط به حفظ قرآن است.
– حفظ موضوعی قرآن کریم مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و در بیانات ایشان حتی اولی‌تر از طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن بوده است.
– با توجه به اینکه حفظ موضوعی قرآن کریم نیاز به پژوهش و موضوعاتی از این دست برای تعیین حد و حدود آن دارد مناسب‌تر است تا این موضوع از طریق کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن پیگیری شود و مسئولیت آن بر عهده این کمیسیون قرار گیرد.
– در حوزه علمیه بیشتر بر روی این موضوع کار شود.
– در مورد حفظ موضوعی قرآن کریم نیز ابعاد مختلف آن اعم از تعریف و … در کارگروه علمی به یک جمع‌بندی برسیم و نتایج آن را در ستاد راهبری ارائه دهیم تا در مورد آن تصمیم‌گیری شود.
– هدف ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ کل یا بخش زیادی از اجزای قرآن کریم است. به نظر می‌رسد طرح و پیگیری حفظ موضوعی قرآن کریم می‌تواند مانع از رسیدن این ستاد به هدف تعیین شده باشد.
بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان نکاتی در مورد حفظ قرآن پرداخت و گفت: در مورد حفظ موضوعی باید ابتدا یک کار مفهوم‌شناسانه صورت گیرد، یعنی در مورد این مفهوم به یک توافق برسیم. در دوره‌ای بحث بود که حفظ موضوعی قرآن چه مفهومی دارد.

وی افزود: اولاً این بحث وجود دارد که آیا حفظ موضوعی، تخفیف حفظ ترتیبی است یا خیر و آیا به حفظ کل آسیب می‌زند یا خیر؟ حفاظ کل معمولاً حفظ موضوعی قرآن را نمی‌پسندند، از سوی دیگر رویکردهای نظام که مسئله انس و توجه مردم با قرآن است، نمی‌خواهد این راه انس پیدا کردن با قرآن را از دست بدهد. بنابراین اول باید به این سوال پاسخ داده شود که حفظ موضوعی به جریان حفظ کل قرآن و نیز موسسات فعال در این حوزه آسیب می‌زند یا خیر؟ گاهی اینجا تصمیمی گرفته می‌شود که پیامدهایی در کف کار به دنبال خواهد داشت.

معاف تصریح کرد: در یکی از موسسات که مدل موفق آموزشی خوبی نیز داشته است، بعد از اضافه کردن حفظ موضوعی قرآن به آموزش‌های خود، تمام دوره‌های حفظ ترتیبی آنها به حاشیه رفته است. لذا باید ابتدا تعریفی دقیق برای این موضوع در نظر گرفته شود.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: اگر بخواهیم در این موضوع به یک تصمیم مطلوب برسیم، پیشنهاد می‌کنم برای جسله آینده ستاد حفظ جلساتی با صاحبان نظر برگزار شود تا به این سوالات در مورد حفظ موضوعی قرآن کریم پاسخ داده شود. الان اپلیکیشن‌هایی در حال فعالیت هستند که مدعی‌اند می‌توانند جریان حفظ عمومی قرآن کریم را تحت تأثیر قرار دهند.
وی در پایان با تأکید بر اینکه اگر ستاد راهبری استراتژی و راهبرد تعیین نکند، حفظ موضوعی می‌تواند سایر انواع حفظ را ببلعد، گفت: بنابر این لازم است در طرحی که آماده می‌شود به تمام این زوایا اندیشیده شود.

در پایان بررسی این دستور مقرر شد ابعاد مختلف حفظ موضوعی قرآن کریم از جمله تعریف آن در کارگروه علمی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم بررسی و به جلسه آینده ستاد راهبری ارائه شود.

بر اساس این گزارش در بخشی از این جلسه حاشیه‌هایی نیز رخ داد، که از جمله آن می‌توان به چالش بین دو نفر از اعضای جلسه اشاره کرد. این حاشیه که در دقایق پایانی جلسه رخ داد، بیشتر به نقد مدیریت برخی نهادهای اصلی و تأثیرگذار حوزه قرآن در گذشته اختصاص داشت. غیبت برخی اعضای اصلی جلسه از دیگر حاشیه‌های سی و یکمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.