پ

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان صباغ،‌ رییس سازمان دارالقرآن الکریم در برنامه تلویزیونی مصباح شبکه قرآن و معارف سیما با موضوع طرح ملی حفظ عمومی قرآن کریم گفت: پس از اینکه رهبری دستور ده میلیون حافظ قرآن را دادند ستاد راهبری حفظ برای رسیدن به این هدف برنامه‌های مختلفی را طراحی کرده است. وی افزود: ۱۱ دستگاه عضو این ستاد موظف به اجرای برنامه های این ستاد در نهادها و سازمانهای زیر مجموعه خود هستند. یکی از فعالیت هایی که در ۱۶ سال گذشته در سازمان دارالقرآن کریم انجام گرفته است اعطای مدرک و آزمون حفظ تخصصی قرآن است که شانزدهمین دوره فعالیت آن تقریبا رو به پایان است. حافظان در آزمون چند مرحله ای مدرک معتبر از سازمان تبلیغات اسلامی را دریافت می‌کنند. رییس سازمان دارالقرآن کریم ادامه داد: حافظین محترم این چند ساله برای اخذ مدرک در این آزمون ها شرکت کردند و ما در تدارک برنامه هفدهم هستیم که تقریباً سالیانه چیزی حول و حوش هزار نفر ثبت‌نام و شرکت می‌کنند.وی اظهار کرد: یکی از مطالبات جامعه قرآنی اعطای مدرک به تمام حافظان قرآنی است. آزمون تخصصی مراحلی دارد اشخاصی که به صورت خاص و حرفه ای حفظ قرآن انجام داده‌اند موفق می‌شوند مدرک اخذ کنند. حجت الاسلام والمسلمین اخوان صباغ بیان کرد: از سالها قبل یک آیین نامه برای برگزاری آزمونهای حفظ عمومی در کشور طراحی شد که سال گذشته به همت سازمان دارالقرآن این آیین‌نامه بازنگری شده و آیین نامه تیر ماه امسال از طرف جناب خاموشی رئیس اوقاف و امور خیریه به کلیه نهادهای ابلاغ شد. رییس سازمان دارالقرآن کریم ابراز کرد: از نیمه دوم سال برنامه‌های آزمون حفظ قرآن شروع شده است. ازخصوصیات این آزمون شفاهی بودن آن است. درمقطع اول فقط حسن حفظ ارزیابی می‌ شود. در هر مقطع دیگر غیر از حفظ، مفاهیم و سوالات آزمون وجود دارد. وی افزود: قاریان و حافظان قرآن از این ظرفیت استفاده کنند زیرا برای اخذ مدرک معتبر حفظ قرآن در ستاد راهبری حفظ برای آزمون‌های تخصصی و عمومی برخی حمایت ها، مزایا و تسهیلات برای حافظان قرآن تعریف شده است که تمام نهادها و دستگاه‌ها این مزایا را در قبال این مدرک می دهند حدود ۴۰ مزیت تعریف شده است که شامل حذف خدمت سربازی تا مرخصی ها و استخدام و … است.

حجت الاسلام والمسلمین اخوان صباغ عنوان کرد: در سازمان دارالقرآن دو الی سه هفته اجرای این آزمون ها را با حضور معاونان محترم سازمان ها و همچنین جناب آقای دکتر بحرالعلومی عضو ستاد راهبری حزب برگزار کردیم مقدمات این فعالیت در کشور رقم خورده و نظیر این ستاد در استانها هم تشکیل خواهد شد و این فعالیت را مستمر ادامه خواهد داد. وی افزود: برنامه حفظ قرآن یک برنامه بسیار مفصل است. ذیل برنامه حفظ قرآن در شورای توسعه و ستاد راهبری برنامه های مختلفی تعریف شده است برای اینکه ما با آن حفظ عمومی برسیم. یکی از گام‌های رسیدن به حفظ عمومی هم برنامه آزمون حفظ و اعطای مدرک عمومی است که در سازمان دارالقرآن مقدمات آن فراهم شده است اما در کنار این برنامه های مختلفی باید اجرا شود.

رییس سازمان دارالقرآن کریم گفت: ما فاصله زیادی با این نقطه داریم که حفظ قرآن مقدمه فهم قرآن، فهم قرآن مقدمه تدبر و تدبر در قرآن مقدمه تربیت قرآنی و زندگی کردن با قرآن باشد. همانگونه که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود فرمودند ما دنبال این هستیم که قرآن کتاب زندگی باشد و این را همه درک کنیم برای رسیدن به آن نقطه مطلوب که دست یافتنی است باید برنامه‌های زیادی اجرا شود و نیاز است که با یک فعالیت جهادی این برنامه ها اجرا شود که بالابردن تدین مردم و ارتباط جامعه با قرآن و معنوی شدن فضای جامعه از قرآن بسیار موثر است.

حجت الاسلام والمسلمین اخوان صباغ با بیان اینکه ما باید درخصوص مردمی کردن فعالیت‌های قرآنی برنامه‌ریزی داشته باشیم. اظهار کرد: ما باید از مردم دعوت کنیم که پای کار بیایند و سازمانها و نهادها متولی این فعالیت ها و پیشنهاد های قرآنی هم تسهیلگر باشند.  نهادها ایجاد نشده اند که کار مردم را انجام دهند بلکه نهادهای ایجاد شدند که کار مردم را ساده کنند برای ایجاد یک جلسه قرآنی، خانه قرآنی و موسسات قرآنی تسهیل کننده باشند. وی ادامه داد:  چیزی حدود ۱۴ الی ۱۵ هزار خانه قرآنی داریم که در سازمان دارالقرآن، موسسات خانه‌های قرآن و جلسات قرآن را به این معنا می پذیریم که جلسات قرآن توسعه پیدا کند. ما باید از ظرفیت مردم بهتر استفاده کنیم. اگر مردم فعالیت گسترده را ارائه کنند اتفاقات بزرگی می توانند رقم بزنند.  ما در آزمون به این نکته به صورت ویژه توجه کردیم که آزمون را به صورت متمرکز برگزار نمی‌کنیم آزمون در موسسات تخصصی حفظ قرآن برگزار می‌شود با استفاده از ممتحنین استانی و ظرفیت های اساتید استانی با نظارت کمیته فنی که در استان تشکیل می‌شود این آزمون‌ها تا مرحله اول در استان‌ها اجرا می‌شود. وی بیان کرد: حفظ کل قرآن که ۳۰ جز است و مدرک آن از سوی سازمان دارالقرآن اعطا می کند. تنها کاری که ما انجام می‌دهیم ساماندهی آزمون های حفظ قرآن در سراسر کشور در موسسات قرآنی ذیل نهادهایی که آزمون حفظ است،‌ انجام می‌شود که امروز ذیل این آزمون برگزار می‌شود و تنها مدرک معتبر حفظ قران در کشور است. رییس سازمان دارالقرآن کریم بیان کرد: در زمینه حفظ قرآن برنامه آزمون حفظ عمومی و حفظ تخصصی اصلی است. در آیین نامه ای که برای آزمون حفظ عمومی تدوین شده است زمان مطرح نیست شرکت در این آزمون منوط به آمادگی حافظ قرآن است. هفدهمین دوره آزمون تخصصی در حال برگزاری است که در طول سال ثبت‌نام آن انجام شد. وی ادامه داد: برنامه استعداد یابی قرآنی برای نوجوانانی که ظرفیت قاری قرآن شدن را دارند در پیش داریم،‌ هزار نوجوان با استعداد در کلاس های مربیان و معلمان و اساتید قرآنی استعدادیابی می‌شود. سامانه سازمان دارالقرآن برای تسهیل فعالیت‌ها در نظر گرفته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.