پ

استاد عباس رنجبر فردویی از جمله اساتید برجسته قرآنی است که شاگردانی تحویل عرصه قرآنی کرده که امروز به استوانه‌های قرآنی استان و کشور مبدل شده‌اند؛ شاگردانی که جذب اخلاق، آرامش، سکوت و خضوع این استاد شدند و سالیان سال در کنارش به فراگیری معارف قرآنی پرداختند.

از گذشته تاکنون اساتید بزرگ فراوانی در ایران و قم بودند که نقشی پررنگ و ماندگار در ترویج معارف اهل‌بیت (ع) و قرآن داشتند. افرادی که شاید هم‌عصر و همسایه ما بودند اما از میزان اثرگذاری‌شان غافل بودیم و بعد از اینکه از بین مان رفتند به جایگاه و شخصیت والای آنان پی بردیم.

به گزارش ایسنا، استاد عباس رنجبر فردویی یکی از این افرادی است که شاگردانی تحویل عرصه قرآنی کرده است که امروز به استوانه‌های قرآنی استان و کشور مبدل شده‌اند؛ شاگردانی که جذب اخلاق، آرامش، سکوت و خضوع این استاد شدند و سالیان سال در کنارش به فراگیری معارف قرآنی پرداختند.

شاگردانی که در وصف استادشان بیان می کنند که دارای تواضع بی‌مانند و خادم با اخلاص قرآن بود و در هیچ خدمت‌گزاری به قرآن طلب پول نمی‌کرد و هیچ توقع و چشم‌داشتی از هیچ‌کس نداشت و همه کارهایش قربت‌الی الله بود.

استاد رنجبر فردویی در سال ۱۳۱۸ در روستای فردو قم به دنیا آمد و از سن هفت سالگی روخوانی و روان‌خوانی و مختصری از تجوید قرآن کریم را نزد مرحوم ملاحسین‌علی اردهالی فراگرفت و در سن ۱۸ سالگی به تهران عزیمت کرد و به شغل نانوایی مشغول شد.

در آنجا به مکتب درسی سرهنگ بیگلری صاحب اثر قرآنی «سرالبیان فی علم القرآن» در مسجد المصطفی (ص) چهار راه حسن‌آباد رفت و در سال ۱۳۴۴ و به اصرار استاد بیگلری اولین تدریس خود را در تهران آغاز کرد و اولین شاگردان وی به شکل رسمی از همین سال به جمع قرآن‌خوانان تهران و کشور پیوستند.

این چهره ماندگار قرآنی کشور در سال ۱۳۵۲ به قم بازگشت و در حجره رنگرزی به کسب‌وکار مشغول شد؛ جلسات قرآنی استاد رنجبر از مساجد مختلف در قم از جمله تکیه حاج علی‌خان (حسینیه شهدای فعلی)، مسجد آبشار، مسجد محمدیه، مسجد امام حسین (ع) در گردش بود.

وی در آن سال‌ها با مشقت فراوان راه دشوار آن روزهای قم و فردو را به سختی طی می‌کرد و در این دو مکان اقدام به برگزاری جلسات قرآنی می‌کرد که داستان این مشقات در بیان بسیاری هم‌عصران وی نقل محافل شده بود.

یکی دیگر از شاگردان این استاد برجسته در خاطره‌ای از خوش‌رویی و خوش‌برخوردی استاد رنجبر فردویی، می‌گوید:

«من خودم به‌عنوان یک نوجوان وقتی که در کنار ایشان در جایگاه قرار می‌گرفتم و قرآن تلاوت می‌کردم یک آرامشی برای من حاصل می‌شد که بدون کمترین استرسی تلاوتم را انجام می‌دادم؛ خوب در همان سنین من در جلسات دیگری حاضر می‌شدم و این فضا برای من پیدا نمی‌شد و انصافا مشخص بود که شخص استاد با آن نفسی که داشتند این آرامش را برای شاگردان‌شان ایجاد می‌کردند و این خیلی برای من نمود داشت.»

از جمله فعالیت‌های ماندگار استاد رنجبر می‌توان به تأسیس مجمع قاریان استان قم در سال ۱۳۵۰ اشاره کرد؛ جلسات قرآن وی در دهه اول انقلاب از شکوه خاصی برخوردار بود که با حضور ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر برگزار می‌شد؛ افراد نوبت‌بندی می‌شدند و در کنار جلسه اصلی استاد در اتاقی دیگر جلسه کوچک‌تری برای آموزش مبتدیان بود. در ماه مبارک رمضان مسابقات سراسری حفظ و قرائت در مسجد محمدیه برگزار می‌شد و استقبال به اندازه‌ای بود که عده‌ای خارج از مسجد و در خیابان ارم از طریق تصویری این مسابقات را مشاهده می‌کردند.

به گفته یکی از شاگردانش اولین جلسه از جلسات ترتیل خوانی که هم‌اکنون با این عظمت و گستردگی در حرم حضرت معصومه‌(س) برگزار می‌شود به امر استاد بنا گذاشته شد که شاید در ابتدا از جانب مسئولان حرم مطهر آن چنان استقبال نمی‌شد ولی با این وجود ایشان اصرارشان بر این بود که تأثیرش را بعدا می‌گذارد.

استاد رنجبر استاد بسیاری از اساتید امروز کشور از جمله مرحوم علامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی پور، استاد محمدعلی دهدشتی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم، حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی، استاد شعاعی و… بود؛ به نوعی که می‌توان وی را استاد اکثر اساتید قم و بنیان‌گذار شکل نوین آموزش تلاوت و همچنین برگزاری جلسات قرآنی در قم و بخش‌هایی از تهران دانست.

استاد عباس رنجبر فردویی پس از سال‌ها تلاش بی‌وقفه و پس از پنج دهه فعالیت آموزشی و ترویجی بی‌وقفه و پرورش شاگردان مکتب قرآن و همچنین توسعه فن قرائت در کشور در روز چهارشنبه ۲۶ اسفند ۹۳ و در سن ۷۴ سالگی بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) شهر مقدس قم پس از عمری خدمت خالصانه به کلام وحی و عترت طاهرین، به منزلگاه ابدی شتافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.