پ

سید فخرالدین اسماعیلی، مدیرکل دفتر آموزش و برنامه‌ریزی توسعه فعالیت‌های قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای نظارت بر انتخابات اتحادیه استانی موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در مشهد مقدس حضور یافت، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی بیان کرد: معاونت قرآن و عترت به حسب وظیفه ذاتی حمایتی که نسبت به موسسات تحت پوشش خود دارد برخود لازم دیده که از فعالیت‌های اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت نیز حمایت کند.

وی افزود: برای اینکه این حمایت انجام شود توافق‌نامه‌ای بین اتحادیه، معاونت و دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده که در این توافقنامه تصریح شده برخی اقدامات و برنامه‌های تحت پوشش معاونت قرآن و دارالقرآن الکریم با مشارکت اتحادیه اجرا و در واقع واسپاری شود.

 اسماعیلی ادامه داد: امضای توافق همکاری برای تقویت اتحادیه، کاهش تصدی‌گری‌ها و هم‌افزایی بوده است که البته معاونت قرآن و عترت هرگز دنبال تصدی‌گری نبوده و همواره امور اجرایی را موسسات در استان‌ها انجام می‌دهند.

مدیرکل دفتر آموزش و برنامه‌ریزی توسعه فعالیت‌های قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: برخی از موسسات در حوزه آموزش قرآن کریم، برخی دیگر در حوزه آموزش معارف اهل بیت علیهم السلام و برخی نیز امور مربوط به تبلیغ و ترویج را انجام می‌دهند و در معاونت صرفا سیاستگذاری‌ این حوزه‌ها انجام می‌شود و اجرا و تصدی‌گری در معاونت قرآن و عترت اساسا معنایی ندارد .

اسماعیلی بیان کرد: یکی از این امور، توانمندسازی مدیران موسسات فرهنگی قرآن و عترت است که همه ساله، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون در نظر گرفتن مرجع صادرکننده پروانه فعالیت (سازمان تبلیغات اسلامی یا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) برای مدیران جدید دوره توانمندسازی را با سرفصل‌هایی که ارتقای مدیریتی موسسات را دربرداشته و دارای انگیزه‌بخشی باشد و آنان را به کار در این حوزه بیش از پیش امیدوار کند برگزار می‌کند که همواره دوره توانمندسازی با نظارت معاونت و توسط موسسات توانمند و مجرب برگزار می‌شود که به عنوان اولین گام اجرایی این توافقنامه این دوره در سال جاری توسط اتحادیه برگزار می‌شود و تفاهم‌نامه آن نیز منعقد و امضا شده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های قرآن و عترت گفت: همچنین دو برنامه دیگر در مرحله رایزنی و کارشناسی برای واسپاری داریم که یکی نظارت بر موسسات فرهنگی قرآن و عترت و دیگری ارائه الگوی توسعه موسسات تبلیغی و ترویجی است.

وی اضافه کرد: اساسا منطق انتخاب این سه برنامه، فراگیری و شمولیت بیشتر این برنامه‌ها بوده و هیچ تفاوتی بین موسسات سازمان تبلیغات و موسسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قائل نشدیم و در صورت اجرای مطلوب برنامه‌ها به سمت واسپاری‌های دیگر هم خواهیم رفت.

وی در خصوص برنامه‌های آموزشی برای موسسات قرآنی تصریح کرد: جدیدترین دوره‌های آموزشی که در کشور قرار است برگزار شود دوره تربیت مربی مفاهیم قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است که به میزبانی خراسان رضوی و برای استانهای قم، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و استان تهران برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر آموزش و برنامه‌ریزی توسعه فعالیت‌های قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: همچنین به میزبانی آذربایجان شرقی برای مربیان استان‌های آذربایجان غربی، زنجان و قزوین و اردبیل برگزار خواهد شد. پیش‌بینی ما این است بیش از۱۰۰ نفر در هر دوره شرکت کنند.

وی عنوان کرد: گام بزرگ‌تر و اساسی‌تر در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که فاز اول آن انجام شد راه‌اندازی سامانه جامع موسسات قرآنی با عنوان سامانه حمد است که تاکنون بیش از ۱۶۰۰ موسسه از موسسات تابعه سازمان تبلیغات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.

اسماعیلی گفت: این سامانه به ارتقای مدیریت مؤسسات، کمک به برنامه‌ریزی امور مربوط به قرآن‌آموزان و مربیان و مدیریت آموزش، مدیریت مالی و سایر مدیریت فرآیندهای موجود در مؤسسات را، اعم از تولید محتوا و مدیریت کلاس‌های آموزشی، مدیریت رشته‌ها و مدیریت مربیان کمک می‌کند و مدیران موسسات با هزینه پایین‌تر و دغدغه کمتر می‌توانند مدیریت موسسات را انجام دهند.

مدیرکل دفتر آموزش و برنامه‌ریزی توسعه فعالیت‌های قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سامانه حمد بسیار هوشمند طراحی شده و امیدواریم موسسات از این سامانه استقبال خوبی داشته باشند و در سال‌های آینده نیز شاهد شکوفایی هرچه بیشتر حوزه زیرساخت فعالیت‌های قرآنی باشیم، ضمن اینکه استفاده از این سامانه همانند سال‌ گذشته رایگان است.

وی همچنین در خصوص دلیل عدم حضور برخی از موسسات قرآنی و برگزار نشدن انتخابات اتحادیه مدغم در خراسان رضوی که قرار بود ۲۹ مهرماه در مشهد برگزار شود ابراز کرد: متاسفانه برخی از موسسات در انتخابات شرکت نکردند. به نظر می‌رسد بایست با همکاری سازمان دارالقرآن الکریم و اتحادیه‌های کشوری و استانی نسبت به شناسایی و نظارت جدی و احتمالاً پالایش موسسات گام برداشت، زیرا برخی مؤسسات وجود خارجی ندارند و امروز نیز با این مهم مواجه شده‌ایم وگرنه نباید در استانی مانند خراسان رضوی و با وجود آمار بالایی از موسسات قرآنی، انتخابات اتحادیه به حد نصاب نرسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.