پ

انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی، موجب گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه شده است. بر همین اساس دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی خصوصاً نهادهای انقلابی متولی توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور شدند. دولت‌ها نیز هر کدام به سهم خود تلاش کرده‌اند تا نقشی در این زمینه داشته باشند که متأسفانه علیرغم انتظارات این نقش تاکنون به درستی ایفا نشده است.

در دولت جدید و در حالی که معاونت قرآن و عترت چشم به راه حکم انتصاب متولی تازه و جدید خود مانده؛ جامعه قرآنی به بیان برخی کاستی‌های موجود در عرصه امور دینی و قرآنی پرداخته است.

محمدرضا پورمعین دبیر انجمن خادمان قرآن کریم، پیشکسوت و فعال قرآنی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: فعالیت‌های قرآنی همیشه و همه جا از مهمترین امور در جامعه تلقی می‌شد. توجه به ابعاد مختلف و اموری که تاکنون کمتر در این حوزه پرداخته شده مثل هنر قرآنی باید مورد توجه باشد. همچنین واگذاری فعالیت‌ها به مردم از مهمترین عرصه‌ها در دولت جدید است. وی ادامه داد: دولت‌های قبل در حوزه ترویج و توسعه گام‌هایی برداشته‌اند اما هیچ وقت کافی نبوده و امروز رسیدن به ابعاد دیگری در حوزه قرآن نیاز است. در شرایط امروز شعارهایی مثل روخوانی و روان خوانی جوابگو نیست.

پورمعین با تاکید بر اینکه فهم و درک موضوعات قرآنی در زندگی روزمره باید بروز و ظهور پیدا کند، اضافه کرد: بهتر است برای بهتر شدن فعالیت‌ها از کارشناسان، دل‌سوختگان، فرهیختگان و خادمان قرآن بیشتر استفاده شود. این فعال قرآنی با تاکید بر اینکه بودجه مصوب به فعالیت‌ها اختصاص پیدا نمی‌کند، اظهار داشت: گرچه شورای توسعه گزارش مؤثر ارائه نداده و مطالبات جدی جامعه قرآنی را، از مسئولین نخواسته اما دولت هم کم کوتاهی در خصوص اختصاص و اعتبار بودجه قرآنی نکرده بود. بودجه قرآنی از کل کشور نباید به این میزان باشد، گفتنی است، شعار انقلاب ما قرآن و رهبر ما قرآنی است این سهم بودجه نه تنها کافی نیست بلکه توهین به ساحت قرآن باوران است.

وی ادامه داد: عدم تخصیص بودجه‌ای که تصویب می‌شود تلقی خوبی را در جامعه قرآنی پدید نمی‌آورد در نتیجه باید بودجه‌ای درخور شأن و ظرفیت فعالیت‌های قرآنی اختصاص یابد. پورمعین با خطاب قرار دادن مسئولین در دولت سیزدهم گفت: کابینه دولت سیزدهم، وزرا و معاونینشان باید فعالیت‌های قرآنی را جدی بگیرند و از دلسوزان دعوت و هم اندیشی هایی در فضای قرآنی فراهم کنند. جمع کثیری از خادمان قرآن در رسته‌های مختلف ذخیره‌های کشور هستند که می‌توان از آنها بهره مند شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.