پ

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به برگزاری دوره‌های تربیت معلم قرآن از سوی دستگاه‌های عضو این ستاد، گفت: اجرای این دوره‌ها از سوی ستاد به دستگاه‌های عضو واگذار شده و طی آن سه هزار و ۸۰۰ نفر مباحث مربوط به تربیت معلم قرآن را فرا می‌گیرند. گزارش‌ عملکرد دستگاه‌ها در این زمینه در حال دریافت است و برخی دوره را به نحو احسن انجام داده‌اند و تعدادی هم در حال انجام هستند.

وی افزود: پس از پایان این دوره‌ها از سوی تمامی دستگاه‌ها، نوبت به برگزاری آزمون‌های آن خواهد رسید که به دو صورت تئوری و عملی است. آزمون تئوری و نظری با همکاری سازمان دارالقرآن طی روزهای ۲۶ تا ۲۸ مهر به صورت آنلاین و سراسری برگزار خواهد شد. همچنین آزمون عملی که درباره روش تدریس و … است نیز با حضور ممتحنین تأیید شده برگزار خواهد شد. بر اساس برنامه در نظر گرفته شده، این آزمون‌ها باید تا اوایل آبان‌ به پایان برسد تا مشخص شود چه تعداد از معلمان قبول شده و چه تعداد در این دوره موفق نبوده‌اند.

مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در مورد ادامه‌دار بودن این دوره‌ها در سال‌های آینده نیز گفت: برگزاری دوره‌های تربیت معلم از جمله اقدامات تعریف شده برای سازمان تبلیغات اسلامی بوده و مسلم است که در سال ۱۴۰۰ دیگر شاهد برگزاری این دوره‌ها نخواهیم بود، اما برای برگزاری دوره‌ها در سال‌های آینده حتماً باید نیازسنجی صورت گیرد. ممکن است نتایج نیازسنجی به گونه‌ای باشد که دیگر نیاز به برگزاری دوره تربیت معلم نداشته باشیم یا فقط برخی استان‌ها این نیاز را داشته باشند. بنابر این برگزار شدن یا نشدن دوره‌ها بعد از انجام نیازسنجی مشخص خواهد شد.

بحرالعلوم درباره آزمون‌ عمومی حفظ قرآن که قرار بود از نیمه دوم سال شاهد اجرای آن باشیم و نیز درباره نسبت آزمون حفظ قرآن وزارت ارشاد با آزمون‌های عمومی قرآن که طی جلساتی محل چالش شده بود، اظهار کرد: برگزاری آزمون عمومی حفظ قرآن ابلاغ شده و در حال طی کردن روال خود است. طبق دستورالعملی که برای این آزمون تهیه شده است، وزارت ارشاد صرفاً می‌تواند برای کارکنان خود آزمون حفظ قرآن را برگزار کند و نمی‌تواند این آزمون را برای عموم برگزار کند و اگر هم این کار را انجام دهد، مزایایی که بعدها برای آزمون عمومی حفظ قرآن در نظر گرفته می‌شود، به آزمون حفظ وزارت ارشاد تعلق نخواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سؤال که ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن نمی‌تواند مانع از برگزاری آزمون وزارت ارشاد شود، گفت: با توجه به اینکه دستورالعمل اجرایی آزمون عمومی حفظ قرآن به دستگاه‌های عضو ستاد راهبری ابلاغ شده است، قاعدتاً وزارت ارشاد نباید اقدام به برگزاری آزمون کند.

مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان گفت برگزاری آزمون حفظ قرآن وزارت ارشاد غیر قانونی خواهد بود، بیان کرد: قانونی و غیر قانونی بودن یک فرایند تعاریف خاص خود را دارد. کاری غیر قانونی است که برخلاف مصوبات مجلس باشد. در واقع اگر وزارت ارشاد این آزمون را برگزار کند، برخلاف مصوبات ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن عمل و نیز ناهماهنگی کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.