پ

به گزارش خبرنگار ایکنا، اولین دورهمی یک روزه شاگردان سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان صبح امروز جمعه هفتم مردادماه با حضور جمعی از شاگردان وی از گذشته تا به امروز، به همت مؤسسه احسن الحدیث در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

در ابتدای این دورهمی اعضای گروه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی اهل بیت به رهبری هادی آرزم به اجرای قطعاتی پرداختند و پس از آن بهروز یاریگل، پیشکسوت قرآنی کشورمان به بیان نکاتی پرداخت.

وی در بخشی از صحبت هایش با اشاره به اینکه برای چنین دورهمی‌هایی باید ارزش قائل شد، گفت: تلاش کنیم تا با تفکیک موضوعات و دسته‌بندی مباحث مختلف، متفاوت‌تر از گروه‌های دیگر عمل کنیم تا بتوانیم از این گروه بهره‌برداری و استفاده علمی بیشتری ببریم.

یاریگل افزود: موضوعات مختلفی را می توان به عنوان محور انتخاب کرد و به بحث کارشناسی در مورد آن پرداخت؛ به طوری که در پایان آن بررسی‌ها و مباحث به جمع‌بندی و حتی صدور بیانیه برسیم. یعنی ابتدا یک موضوع را مطرح و بعد به نتیجه‌گیری در مورد آن برسیم و بیانیه پایانی نیز صادر کنیم.

یاریگل یکی از موضوعاتی که نیاز به طرح در چنین گروه‌هایی دارد، بحث جلسه‌داری عنوان و بیان کرد: می توانیم در مورد جلسه‌داری مطالب متعددی را به اشتراک بگذاریم. در این سال‌ها صاحبان جلسات قرآنی هیچگاه اقدام به برگزاری یک نشست یک روزه یا چند روزه نکرده‌اند. نشستی که باعث می‌شود تجربیات اساتید جلسات با هم به اشتراک گذاشته شود. بنابراین یکی از موضوعات هم‌افزایی و هم‌اندیشی می تواند بحث جلسه‌داری قرآن کریم باشد.

وی با اشاره به اینکه از تجربیات هم استفاده کافی نبرده‌ایم، به ذکر نمونه‌ای که می تواند تجربیات آن از سوی اساتید به اشتراک گذاشته شود اشاره و تصریح کرد: تلاوت نوجوان می‌تواند موضوع بحث باشد. در بحث نوجوانان و نونهالانی که در جلسات قرآنی حضور دارند، یک اتفاق در حال رخ دادن است و آن هم این است که نوجوانان بلافاصله از تقلید آغاز می کنند. نوجوانانی که به جلسه می‌آیند چون زیر سن بلوغ هستند با تمام اوج تلاوت می‌کنند بعد که ۱۶ ساله شدند دیگر نمی‌توانند اوج بخوانند و آن تقلیدها را انجام دهند.

بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این دورهمی محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشور که از شاگردان سیدمحسن موسوی بلده بوده است، به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.

سیدمحسن موسوی‌بلده

در ادامه سیدمحسن موسوی‌بلده، به بیان مباحثی در مورد اختلاف قرائات پرداخت و گفت: با ورود شیخ عصفور به ایران بحث اقراء و قرائات جدی‌تر شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد بسیار معدودی از قاریان و حافظان کشورمان اجازه قرائات دهگانه را دارند، افزود: فاطمه شیرازی یکی از همین افراد معدود است، ایشان تنها بانویی ایرانی هستند که تا کنون موفق به کسب این اجازه‌نامه شده‌اند.

در ادامه این دورهمی فاطمه شیرازی، از بانوان فعال قرآنی و حافظ کل قرآن کریم که اخیرا اجازه قرائات ده‌گانه را دریافت کرده است، به بیان نکاتی در مورد این موفقیت خود پرداخت.

وی افزود: علاقه به اختلاف قرائات به زمانی برمی گردد که هنوز حافظ کل نشده بودم، در زمان مسابقات بین المللی قرآن هر شب به عشق شنیدن اجرای شرکت‌کنندگان و شنیدن تلاوت پایانی که همیشه تلاوت های فاخری بود، به سالن مسابقات می‌رفتیم، آنجا وقتی می‌دیدم که بخش‌هایی از تلاوت حافظان قرآن با محفوظات من متفاوت است، برای من سوال بود که چرا این تفاوت وجود دارد؟ بعد متوجه شدم که از قاری خاصی تبعیت می‌کنند. کم کم مطالعه خود را در این زمینه شروع و کتاب‌ها و جزوه های متعددی را مطالعه کردم.

شیرازی تصریح کرد: با وجود این مطالعه‌ها اما باز هم حس من اِغنا نمی شد و فکر می کردم باید از چشمه‌ای بسیار قوی این علم را فرا بگیرم، بعد از مدتی شاهد حضور شیخ عصفور در ایران بودیم، اجرای یکی از حافظان ایرانی را در محضر ایشان که دیدم حس کردم می‌توانم از این طریق به آنچه می خواهم برسم.

اولین دورهمی شاگردان قدیم و جدید جلسه قرآن «سیدمحسن موسوی‌بلده» برگزار شد

این حافظ کل قرآن در ادامه به سختی هایی که اختلاف قرائات دارد اشاره کرد و گفت: همیشه از خدا درخواست می‌کردم تا من را در این مسیر ثابت قدم نگه دارد و کار را نیمه کاره رها نکنم. بعد از پایان آموزش‌ها نزد شیخ عصفور در کشور عراق و در جوار بارگاه ملکوتی امام علی(ع) و نیز امام حسین(ع) جلسه اِشهار را برگزار کردم. در این مراسم دو صفحه پایانی قرآن به اضافه سوره حمد و پنج آیه ابتدایی سوره مبارکه بقره در جمع مومنان تلاوت شد.

بر اساس گزارش ایکنا تلاوت احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان بخش پایانی این دورهمی بود. وی قبل از اجرای خود به بیان خاطره‌ای از تلاوت خود برای دو نوجوان پرداخت و آن را یکی از بهترین خاطرات خود در این سال‌ها معرفی کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.