پ

در آستانه سفر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به چهارمحال‌وبختیاری، زمزمه‌های فراوانی در محافل فرهنگی استان مبنی بر بهره‌گیری حداکثری از این سفر مهم وجود دارد و جامعه قرآنی استان نیز می‌تواند از این فرصت ویژه برای تبیین مشکلات و مطالبه‌گری در راستای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی استان بهره گیرد. در همین راستا، ایکنای چهارمحال‌وبختیاری در سلسله گفت‌وگوهایی با مسئولان و چهره‌های شاخص قرآنی در استان، مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات قرآنی آنان را جویا شده است، امید است اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس این مطالبات را بشنوند و برای رفع نیازمندی‌های قرآنی استان گام‌های مؤثری بردارند.

زینب واحدی، مدیر جامعة‌‌القرآن واحد بانوان بروجن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه مشکلات قرآنی استان را نباید در استان دنبال کرد بلکه ریشه‌های آن‌‌را در سطح کلان باید جست‌وجو کرد، گفت: در کشور هر حوزه و موضوع دارای یک متولی یا وزیر و مدیر در سطح کلان است حال آنکه در مباحث فرهنگی و قرآنی چندین متولی وجود دارد که همگی یک جامعه هدف را تحت پوشش قرار می‌دهند.

نبود متولی واحد قرآنی و سردرگمی فعالان قرآنی

وی با بیان اینکه وجود چندین متولی در رأس کار فرهنگی سبب سردرگمی فعالان این حوزه می‌شود، افزود: اگر فعال فرهنگی بخواهد با یک نهاد همکاری کند، از حمایت و همکاری با دیگر نهادها باز می‌ماند؛ ضمن اینکه نبود مرجع واحد و ثابت سبب تفرقه و پراکندگی در کارهای فرهنگی و قرآنی می‌شود.

 

واحدی منزلت و جایگاه معنوی فعالان قرآنی و اهل قرآن را یادآور شد و گفت: این منزلت در احادیث و روایات اهل‌ بیت(ع) مورد تأکید واقع شده است، اما پرسش اینجاست که آیا نهادهای قرآنی یا سایر نهادها به این جایگاه اهمیت می‌دهند؟ مربی یا مدیر یک مرکز قرآنی امنیت شغلی ندارد و در برابر کاری که انجام می‌دهد دستمزد ناچیزی دریافت می‌کند، به‌ویژه در مورد آقایان که سرپرست خانوار هستند فعالیت در عرصه قرآنی از حیث اقتصادی صرفه‌ای ندارد، لذا ناچار است به شغل‌های دیگر روی آورد و فرصتی برای فعالیت‌های قرآنی برای وی باقی نماند. لذا مشاهده می‌کنیم که قشر بانوان در عرصه قرآنی فعال‌تر و پرشمارتر از آقایان هستند، چراکه این دست فعالیت‌ها درآمدزایی چندانی ندارد.

این فعال باسابقه قرآنی در استان با اشاره به جمعیت قابل توجه فعالان قرآنی در سراسر استان، بیان کرد: باید پرسید که چه تعداد از این فعالان تحت پوشش و حمایت بیمه قرآنی هستند؟ پاسخ این است که در مقایسه با شمار بالای فعالان قرآنی، عده بسیار کمی از آنان تحت عنوان بیمه هنرمندان یا فعالان فرهنگی از بیمه برخوردار هستند.

واحدی گفت: تأثیرگذاری و برکت کار جهادی در حوزه فرهنگی و قرآنی زمانی بروز و ظهور می‌یابد که فعال فرهنگی یا قرآنی بداند مسئولان نیز با همین روحیه جهادی و برای رضای خداوند کار می‌کنند، لذا پشت میز نشستن و حقوق بالا دریافت کردن مدیران قرآنی با کار جهادی منافات دارد.

مدیر جامعة‌القرآن بانوان بروجن با ابراز تأسف از نبود دیدگاه قرآنی و اولویت قائل شدن به قرآن در خانواده‌ها، توضیح داد: هیچ خانواده‌ای فرزند خود را در مدرسه‌ای که مثلا معلم ورزش عهده‌دار آموزش ریاضی به دانش‌آموزان است ثبت‌نام نمی‌کند، اما اگر به آنان گفته شود که در این مدرسه معلم ورزش عهده‌دار درس قرآن است، اتفاقی نمی‌افتد و حساسیتی برای والدین دانش‌آموز ایجاد نمی‌کند. پیداست که قرآن در خانواده‌ها نهادینه نشده و تفکر قرآنی آنان در خواب است.

واحدی ریشه برخی از این آسیب‌ها را متوجه اشکالات اساسی در فرهنگ‌سازی در رسانه‌ها به‌ویژه تلویزیون و نیز کتاب‌ها و مجلات کودکان دانست و افزود: در داستان‌‌های معروف ایرانی کودکان کمتر به مؤلفه‌های دینی و قرآنی توجه می‌شود و شرع به‌صورت ناقص آموزش داده می‌شود یا در تلویزیون و فیلم‌ها و سریال‌ها افراد و خانواده‌های مذهبی معمولا از قشر ضعیف جامعه هستند در حالی که اقشار مرفه جامعه اهمیتی برای مسائل دینی قائل نیستند.

مطالبات قرآنی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

در ادامه، علی امینی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌و‌بختیاری در خصوص محور مطالبات قرآنیان استان از کمیسیون فرهنگی مجلس، اظهار کرد: طی یک پیش‌بینی و جمع‌بندی دو مطالبه قرآنی در جلسه احتمالی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در اولویت قرار گرفته است که برای اتخاذ تمهیدات لازم به اطلاع کمیسیون خواهد رسید.

وی ادامه داد: از مجموع فعالان قرآنی در استان تنها ۴۱ قرآنی از خدمات بیمه بهره‌مند و ۱۲۴ قرآنی استان در اولویت بیمه هستند. اگرچه در استان پهناور خوزستان با وجود جمعیت پرشمار فعالان قرآنی نیز همین تعداد فعال قرآنی بیمه هستند، اما افزایش سهمیه بیمه فعالان قرآنی استان به‌عنوان یکی از دو مطالبه از کمیسیون فرهنگی مجلس پیگیری خواهد شد.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌و‌بختیاری حمایت از مؤسسات قرآنی برای تأمین مکان را دیگر مطالبه قرآنی استان دانست و توضیح داد: اگر مجلس بتواند قانونی تصویب کند که امکان استفاده مؤسسات قرآنی از مکان‌های بلااستفاده دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی فراهم شود، مشکل و دغدعه بسیاری از این مؤسسات برای تأمین مکان فعالیت مرتفع خواهد شد.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌و‌بختیاری تأکید کرد: اگر کمیسیون فرهنگی مجلس بتواند این دو مطالبه قرآنی استان را جامه عمل بپوشاند کفایت می‌کند، چراکه مطرح کردن مطالبات دیگر مصداق سنگ بزرگ علامت نزدن می‌شود و احتمال اجرایی شدن و عملیاتی کردن مطالبات را کاهش می‌دهد؛ ضمن اینکه جذب یا افزایش اعتبار برای اختصاص به طرح‌های قرآنی مؤسسات قرآنی ممکن است بتواند مشکلات را به‌صورت مقطعی حل کند، اما در بلندمدت تأثیر محسوسی بر بهبود وضعیت مؤسسات نخواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.