پ

به گزارش ایکنا، روز گذشته، سی‌ام آبان‌ماه گزارشی با عنوان «سرانه قرآن خواندن در کشور ۱۵ دقیقه در روز است» روی خروجی ایکنا، قرار گرفت. این گزارش به نتایج پیمایشی با موضوع میزان انس مردم با قرآن کریم اختصاص داشت که به سفارش شورای توسعه فرهنگ قرآنی انجام شده است. شهریار پرهیزکار به عنوان یکی از اساتید مطرح و فردی که حدود نیم قرن در عرصه‌های مختلف قرآنی کشور فعالیت دارد، طی یادداشتی به این آمار واکنش نشان داد که متن آن را در ادامه می‌‌خوانید؛

«با عرض سلام

بنظر بنده آمار مذکور خیلی قرین به صحت نیست و مورد تردید است و تقریباً مطمئن هستم که حداقل، آمارگیران محترم به دلیل نامشخصی علاقه داشتند که حدوداً پنج برابر، یعنی ۵۰۰ درصد، آن وضع واقعی اسفباری که امروزه در خصوص انس آحاد مردم با قرآن کریم با آن درگیر هستیم، خوش‌خیم‌تر و موفق‌تر ارائه دهند. ولی چرا؟ دقیقاً نمی‌دانم ولی قابل بررسی است. خلاصه، تجربیات نزدیک به نیم قرن ورود و حضور نسبتاً فعال بنده در ابعاد مختلف مسائل قرآنی کشور به من با احتمالی خیلی قوی می‌گوید، به دلیلی نامعلوم در این اقدام آماری، آنچه که به واقعیت قرآنی مملکت نزدیک است، در پژوهش و سنجش ارائه شده با کم و زیاد، ضرب در چهار یا پنج شده است!

اساتید صاحب تجربه و دلسوز که شناخت مختصری از اوضاع اسفبار قرآنی کشور دارند، لطفاً فقط این فقره را در نتایج ارائه شده در این آمارها در نظر بگیرند که یکی از ادعاها و نتایج استخراج شده این است که: «آحاد مردم و جامعه فعلی ما، به طور متوسط، روزانه ۱۵ دقیقه قرآن تلاوت می‌کنند یا به نوعی با قرآن کریم سروکار دارند!!» یعنی من که از تعجب بُریدم! البته خدا کند که اینطور باشد و آنکه اشتباه می‌کند، بنده باشم نه اعداد و ارقام ارائه شده. واقعاً خدا کند.

لکن به گمان بنده اگر این عدد به طور میانگین، سه یا چهار دقیقه  تلاوت قرآن در روز بود، برایم خیلی بیشتر قابل قبول و واقعی‌تر بود تا عدد عجیب ۱۵ دقیقه! آیا به نظر اساتید محترم، بنده از جمله اشخاص بدبین و منفی‌نگر و ذاتاً ناامید و در عین حال، ناآگاه به واقعیات جاری  قرآنی کشور  هستم یا اینکه به نظرتان، این رأی و اعتقاد بنده چندان از واقعیت موجود در جامعه دور نیست و به آنچه در کشورمان جریان دارد، روی هم رفته نزدیک‌تر است؟ مایلم نظر صاحب‌نظران دلسوز و صاحب تجربه را در این خصوص بدانم، لطفاً و یقیناً چنانچه بیان و نظر اینجانب خطا باشد، در همین موضع، عذرخواهی لازمه را خواهم نمود.

البته این توضیح لازم است که وقتی بنده می‌گویم عدد و رقم واقعی، ضربدر ۴ یا ۵ شده است، واقعا منظورم، دستکاری کردن آمار از سوی فعالان در آمارگیری نیست، و در حقیقت منظور بنده این است که به دلایلی و قرائن موجودی، یک پنجم این ارقام و اعداد استخراج شده، واقعیت آن چیزی است که در کشور ما می‌گذرد و این می‌تواند مثلاً به دلیل، اشتباه و خطا در روش‌های نوین و دقیق آمارگیری میدانی یا عدم انتخاب صحیح موارد و افراد مورد مصاحبه و سؤال، یعنی انتخاب ناصحیح جامعه آماری یا اشتباه در نوع تلقی و برداشت سنجشگران و پژوهشگران از مقوله آشنایی و انس با قرآن باشد.

تعبیر میزان انس یا آشنایی با قرآن کریم، تعریف دقیقی را می‌طلبد و باید چارچوب‌های آن قبلاً با دقت و عمق کافی و لازم تعیین شده باشد.

خادم‌القرآن و العترة، پرهیزکار»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.